Je stévie cestou za zdravějším životním stylem?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 23. 8. 2020
Uložit článek
Je stévie cestou za zdravějším životním stylem?

Sladká chuť je od pradávna spojená s pocitem bezpečí, s chutným jídlem a s jistou formou uspokojení. Po mnoho let byly sladkosti vnímány jako určitá neřest, hřích, který si sice můžeme dát, ale všeho s mírou, jinak se na podzim nevejdeme do kalhot. Umělá sladidla (aspartam, acesulfam K a podobné) sice „kalorický problém“ vyřešily, ale zdaleka neuspokojily každého – jsou to přece jen stále umělé a synteticky vyráběné látky. 

No a pak přišla na řadu stévie, rostlinná alternativa nekalorických sladidel, která boří představu o nezdravém slazení. Může nám stévie život nejenom osladit, ale také udělat zdravějším?

Co se v tomto článku dozvíme?

  • Jak je na tom stévie s kalorickou hodnotou

  • Jaký vliv má stévie na redukci hmotnosti a hubnutí

  • Jak nám může stévie vylepšit zdraví

  • Kdy se vyplatí stévii zařadit do jídelníčku

  • Jakou formu stévie si můžeme koupit pro domácí použití

Sladký život bez kalorií? Se stévií je to doopravdy tak

Možná už nějak podvědomě máme spojeno, že sladká chuť = kalorické jídlo. Vždyť přece sladké koláče, koblihy, čokolády, cukrovinky… Jenže pravdou je, že sladká chuť jako taková za kalorie nemůže, a tak si se stévií můžeme sladit dle libosti a přibírání na váze se bát nemusíme.

Jak je možné, že je stévie sladká? Obsahuje totiž látky známé jako steviol-glykosidy (zejména potom Steviosid a Rebaudiosid A), které navozují pocit sladké chuti, přičemž se udává, že sladí asi 200–300 krát více než běžný cukr. Steviol-glykosidy jsou v těle přeměněny na steviol a v této podobě opouští tělo prostřednictvím moči. Žádný cukr, žádné kalorie.

Pomůže mi stévie zhubnout?

Mnoho lidí ihned skočí po stévii v domnění, že je to ideální potravina do diety. Skutečnost je ale taková, že stévie jako taková za nás kalorie nespálí a tuk nezhubne. A pokud stévii kupujete, abyste si mohli péct skvělé moučníky a pít sladké smetanové kávové nápoje, možná vás naopak navede na kalorické potraviny a vytoužené hubnutí je pryč.

Něco jiného je však případ, kdy stévii kupujete jen jako alternativu ke slazení cukrem. Pokud totiž kompletně vyměníte 95 g cukru (což je takový denní příjem průměrného člověka) za stévii, můžete zhubnout 1 kg tuku asi za tři týdny. A to už je příjemná pomoc.

Jednoduše řečeno: Stévie za vás tuk nezhubne, ale pokud stévií dokážete nahradit běžně konzumovaný cukr (či med, fruktózu, třtinový cukr, agávový sirup apod.), může vám stévie pomoci s hubnutím.

V čem dalším nám stévie může pomoci?

  1. Zoubky jako perličky. Za dentální hygienu a péči o zuby mnoho lidí vynakládá nemalé peníze, proto je jistě potěší, že stévii mohou konzumovat klidně i po večerním čištění zubů – stévie totiž k tvorbě zubního plaku téměř nepřispívá. Podle některých studií může naopak inhibovat (omezovat) vznik zubního plaku, čímž může pomoci s ochranou zubů před zubními kazy, pro potvrzení tohoto efektu je však stále třeba více studií na lidských modelech. Pokud jste zvyklí a chcete konzumovat slazené nápoje, nahraďte je nápoji slazenými sušenými lístky stévie či extraktem steviol-glykosidů bez přidaného cukru.
  2. Kontrola krevního cukru. Konzumace stévie v nápojích nezvyšuje hladinu krevního cukru, je proto ideálním sladidlem pro osoby s cukrovkou. Některé studie na myších dokonce naznačují, že by konzumace stévie mohla hladinu cukru snižovat, zde je ovšem třeba více studií na lidech pro lepší pochopení účinků stévie. V každém případě se však jedná o zdravější alternativu oproti pravidelnému slazení cukrem či energetickými sladidly.

  3. Antioxidační aktivita. Vzpomínáte si na antioxidanty v zeleném čaji? Podobné látky (fenolové sloučeniny) nalezneme i ve stévii, jde například o kyselinu gallovou. Pravidelná konzumace stévie tak může pomoci v boji proti volným radikálům, což oddaluje buněčné stárnutí a snižuje míru zánětlivých procesů.

  4. Potenciální zlepšení sportovního výkonu. Podle nové studie realizované na myších (Lima, 2019) může stévie pomoci také se sportovním výkonem. Podávání syrovátkového proteinu slazeného steviol-glykosidy totiž vedlo k lepší funkci mitochondrií a k vyššímu silovému výkonu oproti konzumaci samotného syrovátkového proteinu. Podobné efekty je však třeba ověřit ve studiích na lidech, které nám napoví víc o tom, jaký vliv na sportovní výkon stévie doopravdy má.

Je stévie cestou za zdravějším životním stylem?

Je slazení stévií cestou ke zdravému životnímu stylu?

Jak se zdá, slazení stévií může být pro lidské tělo nakonec docela prospěšné, uspokojí naše touhy po sladkém a třeba i trochu pomůže s fungováním našeho těla. Stále je však potřeba mít na paměti, že neexistuje žádný zázračný doplněk, který by dokázal udělat z vysoce průmyslově zpracovaných potravin zdravou stravu.

Stévie se tak může hodit v následujících případech:

  1. Děláte moučník z kvalitních, nutričně hodnotných potravin (celozrnná mouka, ořechy, ořechová másla, sušené ovoce) a chcete jej dosladit.

  2. Chcete konzumovat chutný proteinový nápoj po tréninku bez umělých syntetických sladidel.

  3. Chcete konzumovat rostlinné extrakty (Maca, Tribulus, Ashwagandha), které mají na organismus řadu prospěšných účinků, ale máte k dispozici jen sypkou formu extraktů, které mají silně hořkou chuť. Dochucením stévií tak dosáhnete neutrální až příjemné chuti. 

  4. Chcete nahradit cukr ve své pravidelné kávě či čaji, a ušetřit tak zbytečně zkonzumované kalorie.

Jak můžeme stévii zapojit do jídelníčku?

Existují dvě možnosti, jak se ke stévii můžeme snadno dostat:

  1. Sušené lístky stévie. Tato zcela přírodní varianta je současně bohatým zdrojem antioxidačních látek, které v sobě stévie skrývá. Na druhou stranu sušené lístky nejsou tolik sladivé a jejich efekt na lidský organismus prozatím není detailně prostudovaný. Chuť sušených lístků je proměnlivá a může být v některých případech také spojená se specifickou pachutí.
  2. Rafinovaný extrakt. Běžnější varianta stévie je extrakt steviol-glykosidů, který dle norem EU musí obsahovat alespoň 95 % steviol-glykosidů, z nichž 75 % odpovídá Steviosidu a Rebaudiosidu A (hlavní sladivé složky stévie). Bude vám tak stačit doslova několik kapek, abyste osladili třeba celý koláč najednou.

Co si z toho vzít?

  • Stévie, ať bude je ve formě suchých listů, či extraktu steviol-glykosidů, patří mezi nekalorická sladidla, která jsou oblíbená pro svou nulovou kalorickou hodnotu.

  • V současné době se ukazuje, že stévie nemusí být jen „nic nedělající sladidlo“, ale že může mít na lidský organismus i řadu pozitivních účinků.

  • Stévie potěší všechny diabetiky a ty, kteří se cukrovce 2. typu snaží vyhnout, protože nezvyšuje hladinu krevního cukru ani nemá vliv na vylučování inzulínu do krve. Zároveň sladí bez většího rizika vzniku zubního kazu a představuje bohatý zdroj antioxidantů.

  • Stévie jako taková nezmění náš životní styl k lepšímu lusknutím prstu, ale může začít jeho postupné zlepšování. Pokud průměrný člověk zcela vymění svůj příjem cukru za stévii, může zhubnout více než 1 kg tuku měsíčně.

  • I u stévie však platí známé pořekadlo – všeho s mírou. To, že je stévie nekalorické sladidlo, neznamená, že jej musíme denně konzumovat po tunách. Objevujte přirozené chutě průmyslově nezpracovaných potravin tak, jak nám je nadělila Matka příroda, a uvidíte, že se časem bez nekalorických sladidel snadno obejdete.

  • Extrakt ze stévie patří mezi jedno z nejbezpečnějších nekalorických sladidel, které můžeme naleznout. Pokud tedy z nějakého důvodu chceme do svého jídelníčku zařadit sladidla s nulovou kalorickou hodnotou, můžeme bez obav sáhnout po stévii.



Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________