Tento článek obsahuje dlouho neaktualizovaná sdělení. Doporučujeme vyhledat článek novějšího data publikace.

Kde si v těle ukládáme tuk a který je nejvíce nebezpečný?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 11. 4. 2022
Kde si v těle ukládáme tuk a který je nejvíce nebezpečný?
  • Průměrný člověk má v tukových zásobách energii asi na 3 měsíce života.

  • Rozložení tukových zásob po těle je nerovnoměrné a závisí na pohlaví a dalších faktorech. 

  • Tuk uložený v oblasti břicha je mnohem nebezpečnější než tuk uložený v oblastech stehen a boků. 

Lidské tělo miluje ukládat si energii v tukových zásobách. V porovnání s jinými energetickými zásobami je to efektivnější a navíc si v nich dokáže uložit enormní množství energie. Muž o hmotnosti 80 kg s podílem 15 % tuku má v tukových zásobách uloženo asi 92 000 kcal, žena o hmotnosti 65 kg s podílem 20 % tuku má v tukových zásobách uloženo asi 100 000 kcal. 

V obou případech jde o tolik energie, která by teoreticky vystačila na 3 měsíce hladovění. Berte to ale jen jako myšlenkový experiment, nedává žádný smysl podobné pokusy zkoušet. 

Jablko nebo hruška? Více než jen problém estetiky

Tělesný tuk se neukládá rovnoměrně. Mezi jeho nejoblíbenější oblasti patří břicho, boky a stehna.

  • Postava typu “hruška”(gynoidní typ) je takový tvar postavy, u kterého dominuje ukládání zásobního tuku do oblasti stehen a boků. Je charakteristická pro ukládání tuku u žen. 

  • Postava typu “jablko” (androidní typ) je takový tvar postavy, u kterého dominuje ukládání zásobního tuku do oblasti břicha. Je charakteristická pro ukládání tuku u mužů. 

S rozložením tuku po těle neuděláte prakticky vůbec nic. Gynoidní typ postavy je typický pro zvýšené hladiny estrogenů, což naznačuje, že charakteristická distribuce tuku po těle je dána především hormonálně. Ať už se vám líbí více “jablko” nebo “hruška”, jedno to ze zdravotního hlediska rozhodně není. Androidní typ postavy je totiž z hlediska kardiovaskulárních onemocnění podstatně více rizikový, protože je pro něj typický vyšší podíl viscerálního tuku. 

obrázek z istockphoto.com

Podkožní vs. viscerální tuk: David a Goliáš v tukovém podání

Pro postavu typu “hrušky” je charakteristické, že se zásobní tuk vyskytuje především ve formě podkožního tuku. Ten sice z estetického hlediska trápit může, ale z toho zdravotního to zas tak velký průšvih není. Jinak je tomu u viscerálního (útrobního) tuku, který se ukládá mezi orgány v oblasti trupu a je typický pro postavu typu “jablko”. Viscerální tuk je z hlediska kardiovaskulárního zdraví nejvíce rizikový

Proč je viscerální tuk horší než ten podkožní? 

  1. Viscerální tuk a ukládání do jater. Pro viscerální tuk je typické, že se z něj rychleji uvolňují volné mastné kyseliny, které se následně mohou krví přemístit a uložit v játrech. Tuk uložený v játrech je dalším velkým rizikovým faktorem pro vznik kardiovaskulárních onemocnění. 

  2. Viscerální tuk a produkce prozánětlivých látek. Útrobní tuk je také významným producentem cytokinů a dalších prozánětlivých látek, které se mohou přímo podílet na rozvoji aterosklerózy. 

Procento tělesného tuku je dobrý diagnostický údaj, ale má svá slabá místa. Nijak totiž nezdůrazňuje škodlivost viscerálního tuku. Někdy se proto vyplatí sáhnout po dalších obezitologických nástrojích. Jak se zbavit viscerálního tuku? Řešením je negativní kalorická bilance. Ovšem jelikož není možné ovlivnit, z jaké tělesné partie se bude zásobní tuk ztrácet, je potřeba vytrvat. 

Jak poznat rizika viscerálního tuku? Pomůže i krejčovský metr

Existuje několik metod, které dokáží celkem spolehlivě odhadnout rizika viscerálního tuku. U té nejjednodušší nebudete potřebovat nic víc než krejčovský metr a přesnou ruku. 

1. Metoda WHR stanoví rizika díky měření obvodů

Jednou z jednoduchých a velmi účinných metod je index WHR (Waist Hip Ratio). Pro stanovení kardiovaskulárních rizik je přesnější než index BMI i než některé jiné ukazatele. 

  1. Změřte obvod svého pasu v místě, kde jej máte nejužší. 

  2. Změřte obvod svých boků v nejširší oblasti. 

Hodnotu WHR vypočtete podle následujícího výpočtu: 

                                                                 WHR = obvod pasu (cm)/obvod boků (cm)

Výsledky vyhodnotíte podle následující tabulky:

MužŽena
Normální hmotnost< 0,95< 0,80
Nadváha0,96–1,000,81–0,85
Obezita> 1,00> 0,86

Kde si v těle ukládáme tuk a který je nejvíce nebezpečný?

Velká výhoda WHR indexu je, že obezitu hodnotí dle proporcí, nikoliv dle absolutního množství tuku, čímž zdůrazňuje problém tuku uloženého v oblasti břicha. Je tak vhodnějším nástrojem k hodnocení obezity jako zdravotního problému v porovnání s jinými indexy. 

2. Měření viscerálního tuku metodou DEXA

O metodě DEXA se někdy mluví jako o královně mezi obezitologickými nástroji k měření tělesného tuku. Nejen že je velmi přesná, ale dokáže také změřit rozložení tuku v těle včetně toho viscerálního. Nechat se změřit metodou DEXA můžete na některých vybraných pracovištích, jedno měření stojí asi 850 Kč

3. Měření viscerálního tuku metodou bioimpedance

Bioimpedanční přístroje jsou běžně dostupné v některých fitness centrech nebo u nutričních terapeutů. Také na nich je možné nechat si změřit specificky viscerální tuk. 

Studie ukazují, že v porovnání s metodou CT je měření trochu méně přesné, nicméně stále přesnější než měření samotného obvodu trupu. Měření viscerálního tuku na přístrojích typu InBody je tak dalším snadným způsobem, jak o zásobách útrobního tuku zjistit více. 

Co si z toho vzít?

Běžný člověk má v zásobním tuku uloženotolik energie, kolik by vystačilo na několik měsíců života. Je to v pořádku do té doby, než množství tělesného tuku nepřekročí únosnou míru. To má pak za následek nadváhu a obezitu. Zásobní tuk však na těle není rozdělený rovnoměrně. Mezi nejčastější úložná místa patří oblast břicha, stehen a zadek. Ze všech míst na těle je nejvíce rizikový tuk uložený mezi orgány v trupu, říkáme mu viscerální tuk. 

Viscerální tuk je možné odhadnout pomocí měření obvodu pasu a jeho porovnáním s obvodem boků. O něco přesnější odhad získáme z měření na bioimpedančních přístrojích InBody a ještě lépe nám viscerální tuk pomůže stanovit metoda DEXA.

Přidej se k 36 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________