Proč máte chuť na slaná jídla?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 4. 11. 2021
Uložit článek
Proč máte chuť na slaná jídla?
obrázek z pexels.com

Sledování oblíbeného seriálu se neobejde bez pořádné misky popcornu nebo chipsů? Vaším jediným přáním je po cestě z práce skočit do “mekáče” na hranolky? Těmito a mnohými dalšími signály se vám tělo snaží naznačit, že touží po soli.

Ačkoliv bez soli se neobejdeme při dochucování jídel a je do určité míry nezbytná pro fungování našeho organismu, neustávající chutě na slaná jídla mohou být projevem hned několika neduhů. Jakých? To a mnohé další si přečtěte v dnešním článku.

Kolik soli bychom vlastně měli jíst?

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace (WHO) bychom denně měli jíst méně než 5 g soli, což odpovídá zhruba čajové lžičce. Takové množství je překvapivě snadné dosáhnout či dokonce několikanásobně překročit. Je totiž důležité si uvědomit, že problematika se netýká pouze dosolování jídel, ale velká spousta potravin už značné množství soli obsahuje. Například ve 100 g šunky najdeme 1, 9 g soli, v krajíci chleba 1 g soli a 100 g balkánského sýru pak dokonce 3, 2 g soli. 

Reálná spotřeba soli je v České republice dlouhodobě vysoká. Data ukazují na množství okolo 15 g denně, což je třikrát více než doporučená dávka. Sami jistě ve svém okolí máte někoho, kdo automaticky sahá po slánce, ačkoliv jídlo ještě ani neochutnal.

Při dlouhodobě zvýšeném příjmu soli se zvyšuje krevní tlak a tím i nároky na srdce. Sůl také zadržuje vodu, čímž se zvyšuje objem tekutiny v organismu a dochází tak k nadměrnému zatížení ledvin. Toto se týká chloridu sodného (který lépe známe jako kuchyňskou sůl), nikoliv sodíku samotného.

obrázek z istockphoto.com

Jaké jsou nejčastější důvody chuti na slaná jídla?

1. Nedostatek tekutin

Prahnete po slaných jídlech? Může to znamenat, že váš pitný režim značně pokulhává. Deficit tekutin pak podněcuje hormonální systémy, které vyvolají chutě na slané. (Hurley & Johnson 2015). Tomu se jednoduše vyhnete tím, že pitný režim posunete výše na žebříčku priorit, tedy co se vašeho zdraví týče. Denně počítejte s množstvím 30–45 ml tekutin/kg tělesné hmotnosti.

2. Těhotenství

Těhotenství je krásné období v životě ženy. Dokáží ho však znepříjemnit změny v jídelních preferencích, nechutenství nebo roztodivné chutě na konkrétní potraviny či jejich netradiční kombinace. Objevit se mohou i chutě na slané, a to hlavně v pokročilejším stupni těhotenství.

  • Jak se stravovat v těhotenství? Přečtěte si v našem článku.

3. Premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom, zkráceně PMS trápí nejednu ženu. Mezi nejčastější projevy patří bolest hlavy, křeče v podbřišku, změny nálad nebo chutě na slaná a sladká jídla. Je to způsobeno hormonálními změnami, ke kterým v tomto období těsně před menstruací dochází.

  • Jak PMS ovlivňuje fungování ženského těla? Přečtete si zde.
  • Jaké potraviny během menstruace jíst a čemu se vyhnout? Najdete v našem dalším článku.

4. Příliš mnoho stresu

Je přirozené, že stres a emoční vypětí jsou situace, které mohou pořádně zamávat vašimi stravovacími návyky. Jste běžně zvyklí jíst slané potraviny a jídlu dodávat chuť velkým množstvím soli? Pak je více než pravděpodobné, že po takových pokrmech budete o to více sahat ve chvílích, kdy máte pocit, že vám snad pod náloží povinností vybuchne hlava.

obrázek z gettyimages.com

5. Nuda

Zajídáte nudu? Podobně jako jezení během stresových situací, tak i jídlo “z nudy” patří do skupiny tzv. emočního jezení. Je to naučená odpověď organismu na momentální negativní emoce. Výhodnou strategií je zaměřit se na zvládnutí emocí jiným způsobem: pomoci může procházka na čerstvém vzduchu, cvičení nebo klidná jóga.

  • Šanci dejte také mindfulness, které vám pomůže jíst vědoměji. Jak na to, se dozvíte zde.

6. Dysbalance elektrolytů

Pokud ve vašem organismu dojde k porušení rovnováhy elektrolytů, vede to následně k narušení vodního hospodářství, což vyústí v chutě na slaná jídla. Elektrolyty jsou součástí krve, moči nebo tkání. Zastávají důležité funkce, jako je výše zmíněné hospodaření organismu s vodou, udržování velmi těsného rozmezí pH nebo přesun živin do buněk.

Jejich hodnoty mohou být ovlivněny mnoha faktory, jako je třeba nemoc, časté močení a nadměrné pocení. Příkladem z běžného života může být opravdu náročný trénink, kdy se zapotíte tak, že by se vaše oblečení dalo ždímat. V takovém případě je doplnění elektrolytů, hlavně sodíku ku prospěchu.

Pomoci mohou iontové nápoje. Kdy je na místě je zařadit? A kdy jsou naopak zbytečné? Dozvíte se v našem článku.

Máte pochybnosti? Svůj zdravotní stav konzultujte s lékařem

Výše jsme si vyjmenovali několik důvodů, které mohou být příčinou vašich neutuchajících chutí na slané jídla. Nutno ale podotknout, že chutě na slané mohou být projevem také vážnějších nemocí, jako je například Addisonova choroba, kdy pohlavní žlázy neprodukují dostatek hormonů, jako je například kortizol. Proto také doporučujeme svůj zdravotní stav vždy konzultovat s lékařem.

Co si z toho odnést?

Velká část příjmu soli pochází z jídel, kde se sůl přirozeně vyskytuje: jsou to obvykle sýry, šunka nebo pečivo, nemluvě o nekvalitních instantních polévkách nebo mražené pizze. Podobně jako u návyku na sladkou chuť, zkuste i tu slanou spíše omezovat. Pomoci mohou sezónní bylinky, směsi koření, starý dobrý český česnek nebo cibule.

Přidej se k 32 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________