Iontové nápoje: Kdy je pít a kdy jsou naopak zbytečné?

21. 8. 2022
Komentáře
Iontové nápoje: Kdy je pít a kdy jsou naopak zbytečné?
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Prakticky každý, kdo pravidelně navštěvuje fitko, ať je to už kvůli silovému tréninku, skupinovému cvičení, nebo třeba lekci jógy a pilates, si jistě někdy pokládal otázku, zda má během cvičení smysl popíjet iontový nápoj. Jsou ionťáky potřebné i pro sporty z oblasti fitness a silového cvičení, nebo jsou vyloženě doménou vytrvalostních sportovců?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaké látky by měl kvalitní iontový nápoj obsahovat
  • Jaké funkce iontový nápoj při fyzické zátěži plní
  • Podle čeho se ionťáky dělí
  • Pro jaké sportovce ve fitness by mohl mít iontový nápoj smysl
  • Pro koho je naopak iontový nápoj zbytečný

Co obsahuje kvalitní iontový nápoj?

Iontový nápoj svůj název odvozuje od iontů, což je jiné označení pro minerální látky. Při náročné fyzické zátěži dochází ke ztrátě těchto iontů prostřednictvím potu, což může vést ke snížení sportovního výkonu. Iontový nápoj tak slouží k jejich doplnění přímo během zátěže. Nejčastěji se v nich setkáme se sodíkem a chlórem, ale také draslíkem, hořčíkem nebo vápníkem.

Kvalitní ionťák by ale měl obsahovat i další látky, které pro nás při výkonu mohou být prospěšné. V prvé řadě to jsou sacharidy (maltodextrin, sacharóza, glukóza, fruktóza), ve složení se ale mohou objevit i některé aminokyseliny (např. BCAA) nebo třeba stimulant kofein.

K čemu slouží iontové nápoje?

  1. Doplňování ztracených iontů a tekutin. Snížené hladiny iontů v krvi a ztráty tělesné vody prokazatelně vedou ke zhoršení výkonu.
  2. Příjem lehce využitelné energie ve formě sacharidů. Jejich zásoby v těle sportovce jsou omezené, poměrně rychle dojdou, takže pro udržení maximálního výkonu je třeba jejich průběžný příjem i během zátěže.
  3. Podpora výkonu a snížení pociťované únavy – díky příjmu látek, jako je kofein a BCAA

Iontové nápoje: Kdy je pít a kdy jsou naopak zbytečné?

Hypotonické, isotonické a hypertonické nápoje

Množství rozpuštěných látek určuje tzv. osmolalitu nápoje. O jeho osmolalitě tak v prvé řadě rozhoduje množství sacharidů a iontů. My si můžeme v krátkosti uvést, že pro doplňování tekutin a energie během zátěže se hodí nejvíce nápoje hypotonické a isotonické.

Klíčová otázka: Potřebujeme ve fitness užívat iontové nápoje?

Opomeňme nyní vytrvalostní aktivity (běh, cyklistika, plavání, kolektivní sporty atd.), kde iontové nápoje svoje místo jednoznačně mají. Jak asi tušíte, na tak komplexní téma není jednoduché odpovědi, proto si vhodnost a potřebu jejich užívání rozdělíme na dvě skupiny.

1. Kdy ionťáky můžeme užívat a budou pro nás prospěšné?

Užívání iontových nápojů by pro nás mohlo být výhodné při dlouhotrvajících těžkých silových trénincích (cca nad 2 hodiny), kdy odvedeme velké množství práce, což je typické např. pro tréninky celého těla nebo upper/lower dělení tréninku. Mohly by to ale také být tréninky Crossfitu, s jejichž náročností to bývá mnohdy ještě těžší kalibr než u silového tréninku ve fitku.

Spálíme u nich totiž velké množství kalorií (sacharidů) za krátký čas. Z hlediska nutnosti doplňovat tekutiny a ionty by se mohlo jednat i o tréninky při vysokých teplotách nebo vlhkosti, kdy se přirozeně více potíme a tyto látky ztrácíme.

2. V jakém případě jsou ionťáky spíše zbytečné, nebo dokonce kontraproduktivní?

Iontový nápoj není potřeba užívat při běžném středně náročném tréninku v posilovně, který jednoduše nevede k takové ztrátě tekutin a iontů, zároveň není nutnost doplňovat sacharidy přímo během zátěže. Všechny tyto živiny lze totiž v pohodě pokrýt z běžné stravy, konkrétně z předtréninkovéhopotréninkového jídla.

To samé platí i o různých skupinových lekcích, pilates a józe, u kterých by dokonce mohlo hrozit, že příjem energie (sacharidů) skrze iontový nápoj by byl vyšší než vydaná energie během této fyzické aktivity. Pozor by si také měli dát lidé při redukci hmotnosti, protože iontový nápoj jednoduše představuje příjem energie navíc.

Pokud si iontový nápoj ve fitku necháváte připravovat, více se zajímejte o jeho složení a chtějte ho znát. V drtivé většině případů si jej dopřáváte naprosto zbytečně.

Co si z toho vzít?

Užívání iontových nápojů ve fitness není černobílé a vždy je třeba ho vnímat v kontextu vašich osobních potřeb a cílů. Těžké a dlouhé tréninky nebo obtížné povětrnostní podmínky (horko a vlhko) mohou být dobrými důvody pro jeho užití. Při hubnutí, běžném tréninku v posilovně, skupinových lekcích a obecně méně náročných fitness aktivitách je však iontový nápoj zbytečný a jeho benefitů nevyužijeme.

Energy drinky: Kdy pomáhají, kdy škodí a kolik jich maximálně můžete vypít?
Energy drinky: Kdy pomáhají, kdy škodí a kolik jich maximálně můžete vypít?
Někteří na "energeťáky" nadávají, jiní na ně nedají dopustit. Možná mají pravdu obě strany. Ale pouze částečně. Energetické nápoje mají své negativní stránky, ale také ty pozitivní. Jak je tedy využít ve svůj prospěch?
Kolik vody denně musíme vypít?
Kolik vody denně musíme vypít?
Jedni tvrdí, že pitný režim je základ a druzí jsou přesvědčeni, že je to jakási podivná "lobby". Kde je tedy pravda? Má, nebo nemá pitný režim svá opodstatnění?
Opravdu káva s mlékem škodí zdraví a způsobuje trávicí potíže?
Opravdu káva s mlékem škodí zdraví a způsobuje trávicí potíže?
Poškozuje káva s mlékem naše zdraví tak, jak nám tvrdí někteří "odborníci"? Pojďme se na tohle často diskutované téma podívat odborným okem.
Když se na tréninku potím jako čert, spaluji tuk lépe a rychleji?
Když se na tréninku potím jako čert, spaluji tuk lépe a rychleji?
Jaký je vztah mezi pocením a hubnutím, znamená více potu také více zhubnutého tuku? Pojďte zjistit pravdu a udělat si v tom jasno.
Dokáže bájná voda s citrónem umocnit spalování tuku?
Dokáže bájná voda s citrónem umocnit spalování tuku?
Pití vody s citrónem se stalo doslova fenoménem zdravého životního stylu, má v něm ale svoje místo? Je efektivní ve vztahu k vašemu zdraví, nebo dokonce ke spalování tuku? Možná ano. A možná to ani tolik nesouvisí právě s citrónem. Co tedy všechno voda s citrónem umí?
Kauza BCAA: spása, nebo vyhození peněz do větru?
Kauza BCAA: spása, nebo vyhození peněz do větru?
Patříte i vy mezi lidi, které zachvacuje panika, kdykoliv škrábou odměrkou v prázdném balení s BCAA? Možná v našem dnešním článku zjistíte, že dokážete úplně bez problému fungovat i bez nich.
Kolik kávy denně pít pro maximum pozitivních účinků?
Kolik kávy denně pít pro maximum pozitivních účinků?
Už dávno není pití kávy považováno za nešvar, který škodí našemu zdraví. Ba naopak! Velké množství vědeckých studií nyní ukazuje, že pití kávy je zdraví prospěšné. Jaké množství si ale můžeme dovolit?
Káva a její účinky na zdraví. Škodí, nebo prospívá?
Káva a její účinky na zdraví. Škodí, nebo prospívá?
Otázka skoro stejně stará jako ta o slepici a vejci, ale v tomto případě se pravdě blížíme mílovými kroky. Je pro nás pravidelné pití kávy zdravé? Jaké benefity pro nás z pití kávy plynou a kdo by měl své kávové dýchánky omezit?
Jsou džusy a smoothies tajnou překážkou v hubnutí?
Jsou džusy a smoothies tajnou překážkou v hubnutí?
Znáte to, jak si koupíte půl litru smoothie nebo ovocné šťávy, dáte si první hlt, ani nemrknete a všechno je pryč? A hlad vás za chvíli otravuje zas? Jsou sice z ovoce, ale mají svá úskalí. Jaká to jsou?
10 rad co dělat, když jdete cvičit v pekelném vedru
10 rad co dělat, když jdete cvičit v pekelném vedru
Počasí nám dává někdy pořádně zabrat. Jak sportovat v horkém počasí, abychom si neuškodili?
Pravidelné pití limonád: Jaká s sebou nese rizika?
Pravidelné pití limonád: Jaká s sebou nese rizika?
Limonády a sladké nápoje jsou spojeny s vyšší úmrtností. Co to pro nás znamená, máme jejich příjem omezit?
BCAA zvyšují rozpad svalů: Žhavá novinka, nebo zavádějící informace?
BCAA zvyšují rozpad svalů: Žhavá novinka, nebo zavádějící informace?
Není to tak dávno, co fitness světem otřásla šokující informace – BCAA prý zvyšují rozpad svalů! Je tomu ale opravdu tak, nebo je informace zavádějící, a vy se tak začínáte o svoje svaly bát zbytečně?
Co jíst a jak suplementovat před tréninkem?
Co jíst a jak suplementovat před tréninkem?
Co bychom měli před tréninkem jíst, když chceme podpořit sportovní výkon? A má vůbec smysl něco jíst, vždyť by nám mohla stačit taková bullet-proof káva... Nebo je to všechno trochu složitější?
Jak by mělo vypadat perfektní potréninkové jídlo a suplementace?
Jak by mělo vypadat perfektní potréninkové jídlo a suplementace?
Stále dokola slýcháme, co by mělo dokonalé potréninkové jídlo obsahovat a stále jsou na to odlišné názory. Dali jsme dohromady vše, co věda ví, a sepsali pro vás kompletní návod na dokonalou potréninkovou výživu a suplementaci!
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit je základem úspěšného hubnutí – co si ale pod tímto pojmem představit, a jak vědomosti poté uvést do praxe?