Když se na tréninku potím jako čert, spaluji tuk lépe a rychleji?

18. 7. 2021
Komentáře
1
Když se na tréninku potím jako čert, spaluji tuk lépe a rychleji?
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Občas se můžeme setkat s tvrzením, že čím více se při cvičení potíme, tím více hubneme. Proto můžeme potkat i v pekelném vedru při letním výběhu parkem běžce obléknuté v mikinách nebo více vrstvách oblečení. 

V posilovnách to je možná ještě horší. Čas od času totiž můžeme potkat zejména ženy, jak se dřou na páse a břicho mají omotané igelitem (ať již viditelně nebo skrytě pod oblečením) v domnění, že se jim takto podaří zhubnout břicho. Kde je pravda? 

Čeho docílíme, když jsme při sportu zabalení jako při výpravě na Severní pól?

Naše tělo je velmi chytrý a komplexní organismus, který se za každou cenu snaží udržet vnitřní teplotu ve zdravých mezích (kolem 37°C). To je taky jeden z důvodů, proč s blížícím se létem odkládáme přebytečné množství oblečení. 

Jakmile náš vnitřní počítač (centrum mozku) vyhodnotí, že teplota tělesného jádra stoupá, zareaguje na to mimo jiné pocením, které má za následek jeho ochlazení. Chytré, že? Horečku přece taky nechceme zvyšovat (Osilla & Sharma, 2019).

Když naopak čelíme chladu a je nám zima, tělo udrží vnitřní teplotu tak, že začne více tepla vyrábět vyvinutím větší svalové aktivity nebo utlumí ztráty tepla kůží snížením jejího prokrvení. Jednoduše dochází ke svalovému třesu, který může být až nepříjemný, a "drnkáme" zuby o sebe, což je ale lepší než umrznout.   

Co se děje s naším tělem při sportu?

Pohybovou aktivitou dochází přirozeně ke zvýšenému množství svalové práce, při které vzniká teplo a dochází ke zvyšování teploty našeho organismu. Za určitý čas se logicky začneme více potit, čímž dochází k ochlazování organismu, ztrátě vody a minerálních látek, jako je sodík, chlór, hořčík, vápník nebo draslík. 

Za hodinku tréninku v teplém prostředí můžeme vypotit klidně 1–4 litry tekutin, což se promítne na váze úbytkem 1–4 kilogramů ihned po tréninku. Vyčerpáním zásobní energie ve formě svalového glykogenu a na něj navázané vody dojde celkově k ještě většímu úbytku tělesné hmotnosti (Osilla & Sharma, 2019). 

Znamená to, že během sportu zhubneme až 4 kilogramy tuku? 

Ale vůbec ne, pouze jsme ztratili až 4 litry tělesné vody, které bychom zvýšeným pitným režimem a doplněním glykogenu měli za chvíli hned zase nabrat zpět. Dehydratace je totiž pěkná mrcha a může nám způsobit nejen pokles sportovní výkonnosti, ale i bolest hlavy, nevolnost, závratě či omdlení (Barley, 2018; El‑Sharkawy, 2015; Meyer, 2016).

Když se na tréninku potím jako čert, spaluji tuk lépe a rychleji?

Co se stane, když se na trénink nadměrně oblékneme nebo se omotáme fólií? 

Jednoduše se budeme cítit jako v Údolí smrti na vrcholu léta a dojde k daleko rychlejšímu a vydatnějšímu pocení. Trénink pro nás bude daleko obtížnější, protože z nás bude téct pot jako z konve, a rychleji může dojít i k dehydrataci. Místo efektivnějšího spalování tuků tak dojde akorát k pořádnému bolehlavu. Při velkých ztrátách tělesné vody může být ohrožena i správná funkce srdce a krevního oběhu (Reece, 2015). 

To samé se stane v případě, že si břicho omotáme fólií v dobré víře, že budeme mít za pár fóliových tréninků vyrýsovaný six‑pack. Ztratíme více vody, žádná magie. 

3 kamarádky – Květuš, Maruš a Jaňuš si jdou zaběhat. Kdo více zhubne?

Květuš, Maruš a Jaňuš jsou nerozlučné kamarádky. Každá má 65 kilogramů, 170 centimetrů, 25 let a zhruba stejné množství tělesného tuku. 

Kdo spálí za hodinu běhu v letním horku více energie a bude lépe hubnout?

  • Květuš se obleče jako na polární výpravu.
  • Maruš jde jen tak na lehko.
  • Jaňuš se omotá do igelitu.

Všichni tři za hodinku běhu spálí průměrně stejných 650 kalorií nezávisle na tom, kolik vrstev oblečení na sobě mají. Nejpříjemnější běh čeká Maruš, protože její tělo nebude muset bojovat s tak intenzivním ochlazováním a bude se soustředit jen na sportovní výkon.

[Instagram]

Proč se někdo potí více a jiný méně?

Individuální míra pocení je závislá na několika faktorech.

  • Genetika, někdo se přirozeně potí více než druhý. Nejedná se však o nějak závratně dramatické rozdíly.
  • Životní styl a výživa, kde svou roli sehrává i příjem soli. Nadměrný příjem soli znamená, že sodík v těle zadržuje více vody, než je zdrávo, a při snížení příjmu soli se tělo nadbytečné vody musí nějak zbavit a jednou z cest je právě pocení.
  • Hmotnost a povrch těla, čím máme větší tělo, tím je potřeba ochladit větší množství a plochu "živé hmoty."
  • Kondice, s rostoucí kondicí roste i schopnost těla se při opakované sportovní zátěži rychleji a efektivněji ochlazovat pocením. 
  • Okolní prostředí je obrovským faktorem při pocení. Méně se budeme potit při venkovním sportování na podzim při 15°C v České republice a více při 35°C v Asii, kde je navíc ještě daleko větší vlhkost prostředí. 

Co si z toho vzít? 

  • Ztrácet tělesnou hmotnost neznamená hubnout. V tréninku můžeme vypotit několik litrů vody, což se promítne úbytkem tělesné hmotnosti, ale nemusí to být ani gram ztraceného tuku. Tento mýtus může pocházet od úpolových sportovců (Judo, Box, MMA, Muy Thai), kde se sportovci odvodňují, aby se vešli do cílené váhové kategorie, nic víc.
  • Přirozeně hubneme kalorickým deficitem (větším energetickým výdejem než příjmem) a kalorický deficit neovlivní potravinová fólie kolem celého těla nebo výběh v té nejteplejší mikině.
  • Pocení je přirozený děj, kterým se naše těla snaží udržet teplotu tělesného jádra ve zdravých mezích a přirozeně se ochlazovat. Více se potit opravdu neznamená hubnout a spalovat tuk.
  • Někdo může mít z tréninku lepší pocit, když se více potí a říká si, že dneska na sobě opravdu dobře zamakal. Vše je ale o správně nastaveném tréninkovém plánu, vůbec se nemusíme potit jako prasklé vodní potrubí.
  • Dbejte na pitný režim a vyhněte se slazeným nápojům, nejlepší volbou je voda, případně vhodný iontový nápoj, pokud máte v plánu delší sportovní výkon. Zvláště když se více potíte, jste na celodenním výletě nebo máte více tréninků v jeden den, je zapotřebí doplňovat i elektrolyty ztracené potem, jako je sodík, draslíkhořčík nebo chlór.
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
Klíčem k plochému břichu je strava a komplexní trénink. Je však vůbec reálné se cíleně zbavit tuku na břiše, nebo jen bojujeme s větrnými mlýny?
Jak nejrychleji zhubnout? Máme návod krok za krokem
Jak nejrychleji zhubnout? Máme návod krok za krokem
Chystáte se co nejrychleji zhubnout? Přečtěte si praktický návod, jak hubnout rychle, s rozumem a udržitelně. Teď to konečně vyjde i vám!
Existuje ideální tepová frekvence na hubnutí?
Existuje ideální tepová frekvence na hubnutí?
Snad od nepaměti se doporučuje pro nejlepší hubnutí běhat nebo sportovat v takzvané aerobní zóně, kde se nejvíce spalují tuky. Má smysl řešit při hubnutí aerobní zóny a tepové frekvence? Známe odpověď!
Kolik vody denně musíme vypít?
Kolik vody denně musíme vypít?
Jedni tvrdí, že pitný režim je základ a druzí jsou přesvědčeni, že je to jakási podivná "lobby". Kde je tedy pravda? Má, nebo nemá pitný režim svá opodstatnění?
Jak se zbavit celulitidy? 7 tipů na boj s pomerančovou kůží
Jak se zbavit celulitidy? 7 tipů na boj s pomerančovou kůží
Každá žena se bojí vzniku celulitidy. Dobrá zpráva je, že se s celulitidou dá bojovat. Poznejte efektivní strategie v boji proti celulitidě!
Nadměrné pocení: co ho způsobuje?
Nadměrné pocení: co ho způsobuje?
Pocení je přirozená součást našeho každodenního života, která na nás čeká všude – od pravidelného běhání až po čekání na řadu v ordinaci zubního lékaře. Proč se každý potíme jinak a je možné míru pocení ovlivnit?
Celerová šťáva a její účinky: Jak je to s tím hubnutím?
Celerová šťáva a její účinky: Jak je to s tím hubnutím?
Podle zběžného průzkumu ve vodách Internetu by se zdálo, že celerová šťáva umí zázraky. Opravdu nám pomůže zhubnout, detoxikovat se, nebo je to jeden velký nesmysl?
Jak trvale zhubnout? Stačí dodržovat těchto 5 pravidel
Jak trvale zhubnout? Stačí dodržovat těchto 5 pravidel
Informací o hubnutí je kolem nás mnoho. Často se však zapomíná na ty nejzákladnější pravidla, která by měl dodržovat každý, kdo usiluje o redukci hmotnosti. Jaká to jsou?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit je základem úspěšného hubnutí – co si ale pod tímto pojmem představit, a jak vědomosti poté uvést do praxe?
Elektrolyty ve sportu: jak je správně doplňovat?
Elektrolyty ve sportu: jak je správně doplňovat?
Ztráty některých elektrolytů mohou být při fyzické aktivitě takové, že se již vyplatí myslet na jejich doplnění. V tomto článku se dozvíš, u jakých aktivit má smysl to řešit a jakým způsobem elektrolyty doplňovat.
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
Zjistěte, jak ovládnout a zrychlit váš metabolismus vstříc rychlejšímu spalování energie a snadnějšímu hubnutí díky jednoduchým tipům uvnitř článku.
Strava při kojení: nejčastější mýty versus fakta
Strava při kojení: nejčastější mýty versus fakta
Při kojení se nemůžou jíst luštěniny, pít káva a musí se držet speciální dieta, nejlépe s omezením všech alergenů. Je to opravdu nutné? Na nejčastější mýty ve výživě při kojení se podíváme v dnešním článku.
Jak zjistit procento tuku v těle?
Jak zjistit procento tuku v těle?
Procento podkožního tuku je jedním z ukazatelů, které prozradí mnoho o našem fyzickém stavu a tělesné kondici. Jak ho přesně zjistit?
Krabičkujete? 9 tipů na rychlá a zdravá jídla do 20 minut
Krabičkujete? 9 tipů na rychlá a zdravá jídla do 20 minut
Že příprava jídel a krabičkování trvá dlouho? S našimi doporučeními se vejdete v pohodě do 20 minut a máte připravené jídlo na celý další následující den!
Kolik energie obsahuje kilogram tuku a jak ho lze spálit?
Kolik energie obsahuje kilogram tuku a jak ho lze spálit?
Kila nejdou tak rychle, jak jste si představovali? Pojďme se podívat na to, kolik energie obsahuje tuková tkáň a jakou rychlostí ji můžeme rozumně redukovat.