Pravda o “zázračné” celerové šťávě: Nepomůže ti zhubnout ani detoxikovat
obrázek ze shutterstock.com

Pravda o “zázračné” celerové šťávě: Nepomůže ti zhubnout ani detoxikovat

Petr Loskot Petr Loskot před 3 měsíci Aktualizováno 28. 3. 2019

Ti z vás, kteří sledují nejnovější výživové trendy na sociálních sítích a na internetu, jistě zaznamenali, že se na nás ze všech směrů řítí zprávy o zázračných účincích celerové šťávy na mnohé oblasti našeho zdraví. Detoxikace, podpora hubnutí a mladší pleť, to všechno by nám tento nápoj měl zajistit. Jsou však tato tvrzení pravdivá, nebo se jedná o další příklad z dílny výživových nesmyslů?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaké živiny celer obsahuje a jestli se skutečně jedná o něco zázračného
  • Jaké účinky by na nás pití celerové šťávy mělo mít
  • Jestli jsou všechny ty zázračné účinky celeru pravdivé, nebo je to vše poněkud přitažené za vlasy
  • Jestli má smysl celer nebo celerovou šťávu vůbec pít

Celer svým složením nevybočuje z běžného složení ostatních druhů zeleniny

Celer je rostlina, která se typicky řadí do skupiny kořenové zeleniny. V našich končinách se pěstuje spíše celer bulvový, ovšem pro přípravu celerové šťávy se využívají řapíky (zelené nadzemní části) celeru řapíkatého. Zjednodušeně můžeme říci, že bulva celeru má podobné nutriční složení jako ostatní druhy kořenové zeleniny, zatímco řapíky se podobají spíše zelenině listové. Celkově vzato, celer tedy neobsahuje žádné mimořádně zdraví prospěšné látky, které by z něj dělaly něco výjimečného oproti jiným druhům zeleniny.

  • Podle norské potravinové databáze 100 g řapíkatého celeru obsahuje: 146 kj (34,8 kcal), 1,8 g bílkovin, 0,3 g tuku, 4,3 g sacharidů a 3,9 g vlákniny. Dále mu nechybí menší množství vitaminů skupiny B, vitamin E a z řad minerálních látek především vápník (325 mg).
  • Řapíkatý celer obsahuje velké množství zeleného barviva chlorofyl, které působí jako antioxidant. Ten však obsahuje každá zelená rostlina, nikoliv pouze řapíkatý celer. Podobně pozitivně působí i další antioxidanty jako apigenin a luteolin, které nás chrání proti oxidačnímu stresu a poškozování buněk úplně stejně jako jiné antioxidanty.
obrázek ze shutterstock.com

Opravdu pití celerové šťávy zlepší pokožku a pomůže s hydratací a hubnutím?

Pokud si rozklikneme některý z článků, které vychvalují pití celerové šťávy, skoro se nestačíme divit, jaké zázraky nás mohou čekat. A o jakých že se to bavíme? Pojďme si je ihned uvést na pravou míru.

  • Hubnutí: Celerová šťáva sama o sobě neobsahuje žádné látky, které by podporovaly hubnutí. Pokud však vezmeme v potaz její obsah vlákniny a zvláštní konzistenci, může přispět k pocitu sytosti a obecně nižšímu příjmu kalorií. Rozhodně nepravdivá jsou tvrzení o tom, že celer obsahuje tzv. negativní kalorie. Ty by měly obsahovat potraviny, jejichž trávením a metabolizací bychom spálili více energie, než nám tyto potraviny samy poskytnou. Žádné takové potraviny ale neexistují.
  • Podpora zdraví pokožky a hydratace: Celerová šťáva bude logicky do našeho organismu doplňovat tekutiny, žádnou “speciální” hydrataci ale od ní čekat nemůžeme. Obsah vody v celeru 89 % je tak totožný např. s kravským mlékem s 1,5 % tuku. Ani zvláštní pozitivní vliv na zdraví pokožky si od této šťávy podle seriózních dostupných informací nemůžeme slibovat. Na Internetu však najdeme řadu lidí, kterým pití celerové šťávy pomohlo v boji s atopickým ekzémem, ale i těch, kterým to nepomohlo. Vyzkoušet celerovou šťávu v tomto kontextu, tak na základě zkušenosti ostatních lidí, nemusí být až tak špatným nápadem. 

Působení proti rakovině a detoxikace? Ani s tím to nebude tak horké...

  • Protirakovinové působení: Již vzpomínané látky luteolin a apigenin, které celer obsahuje, jsou skutečně studovány ve vztahu k potlačení růstu buněk nádorů. Takto je ale zkoumána celá řada látek pocházejících z ovoce a zeleniny. Problémem takových výzkumů a jejich následné interpretace je fakt, že probíhají pouze na izolovaných kulturách nádorových buněk, mnohdy v přítomnosti obrovské koncentrace těchto látek, které běžnou konzumací nejsme v našem organismu schopni dosáhnout. Proto ani tvrzení o výjimečném protinádorovém působení celerové šťávy nemá šanci obstát.
  • Detoxikace: No a klasická detoxikační vsuvka na závěr. Téměř každá “zelená” potravina je laiky považována za detoxikační nástroj. Jak jsme se však dozvěděli z našeho dřívějšího článku, buďme vděční našim játrům a ledvinám, které nás nepřetržitě detoxikují, proto již nepotřebujeme přijímat žádné detoxikační potraviny ani podstupovat speciální kúry. Určitě však není nic špatného na tom, dopřát si jakoukoliv zeleninu, ať už to bude třeba rajče, nebo celerová šťáva, ovšem rozhodně ne za účelem detoxikace.
obrázek ze shutterstock.com

Nic proti pití celerové šťávy, žádné zázraky však od ní nečekejte...

Jaký je tedy náš verdikt? Měli bychom pít celerovou šťávu, abychom se detoxikovali? Změní nám pití celerové šťávy život? Jak už asi tušíte, rozhodně ne! Celer, případně šťáva z něj, je prostě další z rostlinných potravin patřících do skupiny zeleniny.

  • Podle výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky bychom měli denně přijmout 600 g zeleniny a ovoce v poměru cca 2:1. Celer nebo celerová šťáva tak mohou určitě do tohoto množství přispět.
  • Podobně můžeme vnímat celer i ve vztahu k příjmu vlákniny. Denně by jí měl dospělý člověk přijmout 30 gramů. Pokud si tak 250 ml celerové šťávy připravíme spíše jako smoothie a zachováme tak v něm i vlákninu, splníme si ⅓ jejího příjmu.
  • Celer bezesporu obsahuje i biologicky aktivní látky rostlinného původu, které působí jako antioxidanty, případně se u nich předpokládá, že by mohly mít ochranný efekt proti vzniku nádorů a chorob srdce a cév. Proto i z tohoto důvodu můžeme celer/celerovou šťávu do jídelníčku zahrnout. Ostatně jako každý jiný druh ovoce či zeleniny, v jejichž příjmu je nejdůležitější pestrost jednotlivých druhů i barev, abychom přijímali co největší spektrum těchto ochranných látek, ale samozřejmě i vitaminů, minerálních látek a stopových prvků.

Proto se na celer nebo celerovou šťávu dívejme jako na běžný druh zeleniny bez žádných mimořádných účinků na naše zdraví. Celerovou šťávu si však klidně dopřejme, ovšem úplně stejně jako ostatní tradičněji konzumované druhy zeleniny. Pokud máte pocit, že nesplňujete denní příjem ovoce a zeleniny, a tak by vám mohly chybět důležité látky ve vašem jídelníčku, nebojte se sáhnout po kvalitním doplňku stravy s jejich obsahem.

[Instagram]

Byl ti článek užitečný?
👍 Jo, super! 🙁 Bohužel ne