Jaké potraviny během menstruace jíst, a čemu se naopak vyhnout?

Komentáře
Jaké potraviny během menstruace jíst, a čemu se naopak vyhnout?
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Menstruace nás ženy může pěkně potrápit. Nese s sebou řadu nepříjemných projevů. 

Patří mezi ně:

  1. Křeče v břiše

  2. Bolesti hlavy

  3. Pocity na zvracení a zvracení

  4. Únava

  5. Nadýmání 

  6. Změny nálad

  7. Nekončící chutě na sladké

Asi každá z nás se někdy s takovými problémy potkala. A tak nás zajímá, co se s tím dá dělat? Existují totiž potraviny, které tohle trápení mohou výrazně zlepšit, nebo také zhoršit. Čím si vylepšit jídelníček? A na co dát pozor? Pojďme se na to společně mrknout.

5 potravin a nápojů, které nám mohou s nepříjemnými projevy menstruace pomoci

1. Tekutiny: voda, mátový čaj a kombucha

Pití vody je vždy důležité. Během menstruace ale ještě o kousek víc. Pokud budeme dostatečně hydratované, snížíme tím riziko bolesti hlavy. Dostatečný pitný režim také zabrání zadržování vody v těle a následně nepříjemným pocitům oteklosti.

Popíjení mátového čaje zase může zmírnit menstruační křeče nebo nevolnosti. Mátový čaj v sáčku je dostupný celoročně. Ale čaj z čerstvé máty ze zahrady nebo balkonu je úplně jiná liga! Navíc je máta poměrně nenáročná na pěstování a ke koupení je řada variant: je libo mátu citronovou, melounovou nebo snad s příchutí coly?

Fermentovaný nápoj kombucha z čaje patří mezi známé posilovače imunity. Kromě jiných zdravotních benefitů se ukazuje, že pozitivně působí při tlumení menstruačních bolestí (Kapp & Sumner, 2019).

2. Ovoce a zelenina

S optimálním stavem hydratace pomůžou i druhy ovoce a zeleniny, které obsahují hodně vody. Typicky můžeme jmenovat vodní meloun a okurku. 

Navíc sladší druhy ovoce, jako je třeba banán, mango nebo hroznové víno, pomohou zkrotit chutě na sladké, aniž bychom do sebe musely cpát kila rafinovaného cukru ve sladkostech.

Pokud je naším problémem silná a dlouhá menstruace, může to vést k poklesu hladiny železa, což vede k pocitům únavy a vyčerpání. Proto si dopřejme dostatek listové zeleniny (špenát, mangold, kadeřávek), červeného masa či vnitřností nebo oříšků

Třeba takový steak s dušeným listovým španátem a lžička (či dvě) ořechového másla jako dezert nezní jako špatná večeře, co říkáte?

[Instagram]

3. Bílkoviny, jako např. kuřecí maso, ryby, luštěniny a tofu

Nepříjemně překvapit nás mohou i chutě na sladké. Mnohem snadnější je předcházet jim, než se s nimi pak snažit bojovat. Proto je fajn mít v jídelníčku dostatek bílkovin.

Bílkoviny by měly být součástí každého jídla. Důležitá je i pestrost: libové maso, ryby, mléčné výrobky a vejce. Veganky potěšíme luštěninami, tofu nebo quinoou.

Jídelníček pak může vypadat nějak takhle:

SnídaněOvesná kašeproteinem, banánem a arašídovým máslem 
SvačinaŽitný chléb s domácím hummusem a zelenina
ObědVegan meatballs v kari omáčce 
SvačinaŘecký jogurt s domácí granolou a kvalitní hořkou čokoládou
VečeřeLosos s pečenými bramborami a salátem ze špenátu

Díky takovému jídelníčku si na nás žádné chutě jen tak nepřijdou.

4. Koření, jako je zázvor nebo kurkuma

Kurkuma je koření hojně používané v indické kuchyni. Obsahuje látku kurkumin, který podle studie z roku 2015 zmírňuje projevy PMS (premenstruační syndrom) (Khayat et al., 2015).

Také zázvor dokáže bojovat s problematickou menstruací. Pořádný hrnek zázvorového čaje, knížka a chlupaté ponožky, to zní jako ideální plán na večer. Zázvor navíc ulevuje od nevolnosti. Své by o tom věděly i těhotné v prvním trimestru. (Sharifzadeh et al., 2018).

5. Hořká čokoláda a ořechy

Čokoláda a oříšky To nejlepší na závěr. Na toto jsme všechny čekaly! A teď to máme černé na bílém: Čokoláda opravdu pomáhá!

Kvalitní hořká čokoláda je bohatá na železo a hořčík. Právě hořčík podle některých studií přispívá k utišení nepříjemných projevů menstruace (Fathizadeh et al., 2010).

Takže víme, že ta krásně se rozpouštějící kostka čokolády v ranní ovesné kaši má svoje opodstatnění.

Skvělým zdrojem hořčíku jsou i ořechy. Můžeme je jíst tak, jak je příroda nabízí, nebo ve formě oříškového másla. Čokoláda i ořechy nám sice mohou pomoci, ale kaloricky se jedná o potraviny velmi vydatné, proto hlídejte jejich množství.

Jaké potraviny během menstruace jíst, a čemu se naopak vyhnout?

A na co si raději dát pozor?

1. Sůl

Přemíra soli vede k zadržování vody v těle, a tím i k nepříjemnému pocitu oteklosti. Dejte tedy pozor na přílišné dosolování jídel a na ultrazpracované potraviny, které obsahují spoustu soli. Dle WHO je maximum 5 g soli denně

Jídlo dochuťte raději bylinkami.

2. Cukr

Zatímco cukr v rozumné míře je samozřejmě ok, jeho nadbytek rozkolísává hladinu krevního cukru (glykémii). To je pak provázeno jejím prudkým poklesem, což může přispět ke zhoršení nálady. A my jsme pak protivné, náladové a ještě máme chutě na sladké.

3. Alkohol

Alkohol působí negativně v mnoha ohledech, a to nejen při menstruaci. Kromě jiného dehydratuje, čímž způsobuje bolesti hlavy. Může také způsobit zažívací potíže.

Podle výživových doporučení pro Českou republiku je nutno konzumovat alkoholické nápoje umírněně. Maximální denní příjem alkoholu by neměl překročit 20 gramů u mužů a 10 gramů u žen. Kolik to je v ekvivalentu nápojů?

  • 10 gramů alkoholu představuje zhruba 125 ml vína, 0,3 l piva nebo 40 ml tvrdého alkoholu.
  • 20 gramů alkoholu představuje zhruba 250 ml vína, 0,5 l piva nebo 60 ml tvrdého alkoholu.

4. Příliš kořeněná a ostrá jídla

Mnoho lidí kořeněná a pálivá jídla netoleruje dobře. Mohou způsobit průjem, bolesti žaludku a nevolnosti. Pokud k nim patříte, raději se takovým pokrmům vyhněte úplně.

5. Kofein

Pokud to přeženeme s kávou nebo různými „pitíčky“ (což se snadno může stát), důsledkem může být pekelná bolest hlavy nebo větší úzkost. Což jistě na náladě nepřidá.

Kofein také může přispět k zažívacím potížím, jako je třeba průjem. Takže s ním raději nakládejte opatrně.

Dlouhodobě bezpečná dávka kofeinu pro zdravé jedince je 400 mg za den.

Jak si představit 400 mg kofeinu?

  1. Cvičení: půlhodinka jógy pomůže zmírnit křeče a celkově se cítit lépe i po psychické stránce.
  2. Termofory a hřejivé polštáře.

  3. Masáže: podle studií masáže např. zad dokáží zmenšit bolesti (Valiani, 2015).

  4. Běžně dostupné léky, jako je třeba Ibuprofen, s ním ale opatrně a brát ho jako krajní řešení. Rozhodně se jím neládujte!

    Můžete také vyzkoušet Spokojenou - bylinný komplex (doplněný o vitamin B6 a minerály) z 6 látek oveřených vědeckými studiemi ve spojitosti s menstruačním komfortem.

Co si z toho vzít

Po přečtení článku už víme, jaké potraviny do jídelníčku během menstruace zařadit více, a na co si naopak dát pozor. 

Pokud vás ale trápí extrémní bolesti, problém může být závažnější a jen pouhým jídlem ho nevyřešíte. Vyhledejte proto lékaře.

Přidej se k 45 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Ztráta menstruace kvůli sportu není samozřejmost! Jak ji vrátit zpět?
Ztráta menstruace kvůli sportu není samozřejmost! Jak ji vrátit zpět?
Ztráta menstrauce v honbě za dokonalým fitness tělem je zdraví ohrožující stav, kdy dáváte v sázku své zdraví a především plodnost. Dnes se dozvíte, že k navrácení menstrauce stačí změnit jen pár věcí. Jak na to?
Menstruační cyklus: ovlivňuje chutě, sílu i zadržování vody
Menstruační cyklus: ovlivňuje chutě, sílu i zadržování vody
Strasti a patálie s menstruačním cyklem dobře zná každá z nás. Jak se ale podepisuje menstruační cyklus na kvalitě tréninku a má smysl to nějak řešit? Ano!
Jak PMS ovlivňuje fungování ženského těla?
Jak PMS ovlivňuje fungování ženského těla?
Být ženou je skvělé - dokud do hry nevkročí PMS. Premenstruační syndrom zažívá více než polovina žen. Co ho způsobuje a jak ovlivňuje naši hmotnost a chuť k jídlu?
7 důvodů, proč máte nekončící chuť na sladké
7 důvodů, proč máte nekončící chuť na sladké
Přemýšleli jste někdy, proč máte neustále chutě na sladké? Máme pro vás odpovědi. Na vině je i nedostatek spánku a špatně složená strava, co dál?
Kombucha: co je zač, její účinky + návod na přípravu
Kombucha: co je zač, její účinky + návod na přípravu
Jak už podle názvu můžeme odhadnout, exoticky znějící název nápoje nás zavede do východní části Asie, kde byla kombucha velmi oblíbeným nápojem a také hojně používaným léčebným doplňkem v lidovém léčitelství. Pojďme se podívat, co se skrývá pod názvem kombucha.
Kolik vody denně musíme vypít?
Kolik vody denně musíme vypít?
Jedni tvrdí, že pitný režim je základ a druzí jsou přesvědčeni, že je to jakási podivná "lobby". Kde je tedy pravda? Má, nebo nemá pitný režim svá opodstatnění?
Denní dávka kofeinu: kdy hrozí předávkování?
Denní dávka kofeinu: kdy hrozí předávkování?
Zajímalo vás někdy, jak na nás kofein působí, jaké množství kofeinu nakopne váš výkon a kolik kofeinu za den je tak akorát? Pojďme to zjistit!
Co pomáhá proti nadýmání? Poradíme 6 snadných tipů
Co pomáhá proti nadýmání? Poradíme 6 snadných tipů
Taky se budíte s hezky plochým břichem, ale večer si připadáte jako v sedmém měsíci? Nadýmání není příjemné a dokáže nás pořádně frustrovat. Jak si s ním poradit, se dočtete v článku.
Správný pitný režim jako jeden z klíčů k lepšímu zdraví
Správný pitný režim jako jeden z klíčů k lepšímu zdraví
Správný pitný režim má vliv (bez nadsázky) na vše kolem vašeho života. Nedostatek vody sami na sobě poznáte celkem snadno, dobře se cítit totiž rozhodně nebudete. Jak by ale měl váš optimální příjem tekutin vypadat?
10 jednoduchých rad, jak překonat nezvladatelnou chuť na sladké
10 jednoduchých rad, jak překonat nezvladatelnou chuť na sladké
Časté a nezvladatelné chutě typicky na sladké trápí nejednoho z nás. Tahle "nepříjemnost" je častější, než byste si mysleli. Pokud trápí i vás, zjistěte, jak s nimi účinně bojovat a porazit je. Stačí pár jednoduchých rad.
Rychlé, chutné a plné bílkovin – kaše 3x jinak
Rychlé, chutné a plné bílkovin – kaše 3x jinak
Kaše je klasika, která se nikdy neomrzí. Je však fajn mít v záloze i nějaké obměny, když chcete výjimečně změnu nebo vám na vaši oblíbenou variantu dojdou suroviny. Všechny tři verze, které vám dnes představíme, jsou chutné, výživné a plné bílkovin.
Dělá pivo opravdu hezká těla? Jak odpovídá tělo sportovce na konzumaci alkoholu
Dělá pivo opravdu hezká těla? Jak odpovídá tělo sportovce na konzumaci alkoholu
Pít, či nepít. To je dilema, kterému jsme vystaveni v teplých letních dnech snad všichni. Je však možné dopřát si půllitr vychlazeného piva, skleničku vinného střiku či plechovku piva ovocného a přitom nepřibírat, nebo dokonce hubnout?
Potvrzeno: Nekvalitní potraviny mají negativní vliv na hubnutí, zdraví a zvyšují hlad
Potvrzeno: Nekvalitní potraviny mají negativní vliv na hubnutí, zdraví a zvyšují hlad
Můžeme jíst vysoce průmyslově zpracované potraviny a přitom být štíhlí a zdraví? Na to se podíváme v tomto článku a nenecháme hranolku na hranolce!
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit je základem úspěšného hubnutí – co si ale pod tímto pojmem představit, a jak vědomosti poté uvést do praxe?
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
Klíčem k plochému břichu je strava a komplexní trénink. Je však vůbec reálné se cíleně zbavit tuku na břiše, nebo jen bojujeme s větrnými mlýny?