Saunování: Jak si jej bezpečně užít, a je na místě bát se o plodnost?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 4. 11. 2022
Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Saunování: Jak si jej bezpečně užít, a je na místě bát se o plodnost?
  • Teplota v sauně dosahuje typicky 65–100 °C, přičemž rozdíl v jednotlivých typech saun spočívá i v relativní vlhkosti vzduchu. 
  • Pro zachování bezpečnosti a dosažení zdravotních benefitů v saunování je nezbytné dodržovat platná doporučení. 
  • Osoby s onemocněním srdce, cév, plic, nádorovými a zánětlivými onemocněními či epilepsií by se o vhodnosti saunování měly vždy poradit s ošetřujícím lékařem. 

Není sauna jako sauna 

Tradice saunování pochází původně z Finska, stejně jako samotné slovo “sauna”. Typicky se jedná o místnost, která je určena k relaxaci a vyvolání pocení působením suchého tepla. Existuje mnoho typů saun, které se liší nejen teplotou, ale rovněž i relativní vlhkostí vzduchu – sauny se typicky vyhřívají na 65–100 °C, přičemž při stoupajících teplotách relativní vlhkost vzduchu klesá. V klasické finské sauně si tak můžete vychutnat teplotu 80–100 °C s relativní vlhkostí typicky pouhých 5–25 %. 

Nižší teplota u jiných typů saun je pak kompenzována právě vyšší vlhkostí vzduchu, která může dosahovat až 60 %. Samostatnou skupinou jsou pak parní místnosti, kde teplota běžně dosahuje maximálně 50 °C, zato však se 100% vlhkostí vzduchu. 

Saunování jako zdroj mnoha zdravotních benefitů 

Sauna dokáže doslova zahřát u srdce, a to zejména v chladných a deštivých dnech. Kromě příjemných pocitů však může nabídnout i benefity z hlediska celkového zdraví. Mezi nejprozkoumanější oblasti pojící se s prokázanými pozitivními účinky sauny patří:

  1. Relaxace, úleva od stresu, úzkosti a zlepšení stavu duševního zdraví
  2. Pozitivní vliv na zdraví srdce a cév
  3. Podpora funkce imunitního systému
  4. Pomoc při některých kožních onemocněních
  5. Podpora při terapii chronických bolestí hlavy
  6. Podpora při terapii chronických bolestí kloubů

Aby však bylo saunování zdraví prospěšné, je nezbytné dodržovat několik zásad – jinak by totiž mohlo přinést více škody než užitku. 

Zásady bezpečného saunování

1. Třikrát a dost

Je třeba si uvědomit, že přes své benefity je saunování pro tělo zdrojem určitého stresu – “grilovat” se do omdlení tedy nebude pro vaše zdraví nejlepší volbou. Odborníci při návštěvě sauny doporučují dodržovat pravidlo 3 saunovacích cyklů o maximální délce 10–15 minut (platí pro každý jeden cyklus). Pokud se saunováním teprve začínáte, pro začátek vám postačí klidně i 5–10 minut. Řídit byste se měli rovněž svými pocity a pohodlím. 

Mezi těmito cykly by měla po ochlazení vždy následovat chvíle pro odpočinek, a to alespoň 15–20 minut. Po třetím, posledním, cyklu by měla následovat delší relaxace v délce 30 minut. 

Co se týče doporučené frekvence saunování, ani tady byste to neměli přehánět, návštěva 2–3x týdně k dosažení pozitivních účinků sauny bohatě postačí. 

2. Stud a plavky nechte stranou

Návštěva sauny probíhá zásadně bez plavek, a to jak kvůli lepšímu prohřívání těla, tak i z hygienických důvodů. Vždy dbejte na to, abyste měli prostěradlo pod sebou a neseděli/neleželi přímo na lavici. Co se týče doporučené polohy, k nejrovnoměrnějšímu prohřívání dochází v poloze vleže. Nejteplejší vzduch se totiž hromadí ve vrchních patrech sauny, což může způsobit, že vrchní polovina těla bude při poloze vsedě prohřívána více než ta spodní. 

Při saunování byste se měli vždy cítit co nejvíce komfortně, takže míra zahalení/odhalení pomocí prostěradla je čistě na vás. Nejlepšího efektu však dosáhnete, pokud nebude žádná část vašeho těla zakryta látkou, přičemž návštěvníci saun jsou na nahotu svou i ostatních většinou zvyklí, a tato skutečnost tak nikoho nepřekvapí. Pokud byste se však náhodou dostali do nepříjemné situace a zdálo se vám, že někdo věnuje ostatním více pozornosti, než je zdrávo, upozorněte obsluhu.

3. Před saunováním jezte s mírou, pitný režim naopak navyšte 

Během saunování byste se měli cítit příjemně a relaxovat, což se vám zřejmě nebude dařit s kručícím žaludkem, ani po dvojitém meníčku v Mekáči. Ideální je proto sníst snadno stravitelné jídlo cca 1–2 hodiny před návštěvou sauny. 

Během pocení pak logicky dochází ke zvýšeným ztrátám tekutin, které je vhodné doplňovat. Podle výzkumu Harvard Medical School může průměrný člověk v jednom saunovacím cyklu vypotit až 1 litr tekutin. Nejlepším řešením je proto vypití 2–4 sklenic vody v době odpočinku mezi jednotlivými cykly a následné doplnění tekutin po úplném skončení saunování. Ještě vyšší pozornost byste měli hydrataci věnovat, pokud jste saunu zvolili jako relaxaci po tréninku – je totiž pravděpodobné, že vlivem fyzické aktivity budete v riziku dehydratace již před zahájením saunování. 

Přestože prostředí a nálada v sauně přímo svádí ke sklence přívlastkového vína nebo nachlazenému půllitru, konzumace alkoholu během saunování se zásadně nedoporučuje. Může totiž prohloubit dehydrataci, snížit schopnost organismu regulovat krevní tlak a lehce si navíc přivodíte i nevolnost. 

4. Ochlazení se za žádných okolností nevyhýbejte

Studená voda ve sprše nebo ochlazovacím bazénku je při saunování jednou z méně příjemných chvil, rozhodně byste ji však neměli vynechávat. Právě střídání teplého prostředí sauny a chladu je totiž podstatou celého saunování – cévy na změnu teploty reagují roztažením nebo naopak stažením, a pozitivní změny můžeme pozorovat i na funkci imunitního systému. 

Pokud však nejste vyloženě ledoborec, mám pro vás dobrou zprávu – bazének totiž můžete klidně nechat stranou a zchladit se ve sprše nebo dokonce chladným venkovním vzduchem (pouze v zimních měsících).  

Saunování: Jak si jej bezpečně užít, a je na místě bát se o plodnost?

Měli by se muži obávat o svou plodnost? 

Studie ukazují, že vysoké teploty při saunování mohou mít negativní vliv na počet a motilitu zralých spermií. Dobrou zprávou však je, že u zdravých jedinců nedochází ke změnám v hladině pohlavních hormonů a tento “negativní efekt” je tedy dočasný a vratný – po dozrání nových spermií již tedy vše funguje tak, jak má. 

Celý proces spermatogeneze (vývoje a dozrávání spermií) trvá cca 70 dní, což je poměrně dlouhá doba. Pokud tedy plánujete založení rodiny, v tomto období byste měli návštěvy sauny zvážit, obzvláště pokud jste již v minulosti zaznamenali potíže s plodností. Rozhodně to však neznamená, že vám návštěva sauny způsobí neschopnost početí – fertilita je totiž u každého muže individuální a záleží na mnoha faktorech. 

Komu se saunování nedoporučuje? 

Saunování je pro zdravou populaci zcela bezpečné, pozor by si však měly dávat osoby trpící určitými typy onemocnění a obecně všichni, komu pobyt v horku nedělá dobře. Sauně by se měli vyhýbat zejména lidé s onemocněním srdce, cév nebo plic, epilepsií, nádorovým či zánětlivým onemocněním. I v těchto případech však mohou samozřejmě vzniknout výjimky – vždy je proto na místě konzultace s ošetřujícím lékařem, který zhodnotí všechna možná rizika a doporučí odpovídající postup. Se saunou byste měli raději počkat i v případě, že se cítíte nachlazení či nezvykle unavení. 

Co si z toho vzít? 

Saunování nabízí řadu benefitů, obzvláště pokud je provozováno pravidelně – kromě relaxace se jedná např. o pozitivní vliv na zdraví srdce a cév, imunitní systém nebo některá kožní onemocnění. Pro bezpečnou návštěvu sauny je však třeba dodržovat určitá opatření, mezi která patří zejména dodržování doporučené doby pobytu v sauně, dostatečný pitný režim, vynechání alkoholu nebo řádné ochlazení.

Ačkoliv u zdravých jedinců není důvod k obavám, muži by měli mít určité povědomí o tom, že návštěva sauny může negativně ovlivnit množství a pohyblivost spermií, přičemž tyto změny jsou pouze dočasné a vratné. Osoby trpící jakýmkoliv typem onemocnění by se pak měly o vhodnosti saunování vždy poradit se svým ošetřujícím lékařem.

Testík na závěr

Dokážete na základě informací uvedených v článku odhalit všechny tři "prohřešky" proti dokonale efektivnímu saunování, kterých se dopustila slečna na fotografii? Své tipy mi dejte vědět do komentářů.  

Saunování: Jak si jej bezpečně užít, a je na místě bát se o plodnost?

Přidej se k 39 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek