Diastáza břišních svalů: co to je, příznaky a náprava cvičením

Komentáře
Diastáza břišních svalů: co to je, příznaky a náprava cvičením
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam
  • Při diastáze břišních svalů dochází k rozestupu pravé a levé části přímého břišního svalu.
  • Diastáze trápí nejčastěji ženy po porodu, může se ale objevit také u mužů.
  • Do současné doby neexistuje jednotný postup odstranění diastázy, mnohdy ale ustoupí sama.

Diastáza břišních svalů není jenom poporodní vada na kráse. Ve skutečnosti může být důvodem bolestí zad, oslabených svalů trupu a pánevního dna a v neposlední řadě zvyšuje také riziko kýly. Jak diastáza břišních svalů vzniká, jaké osoby patří do rizikové skupiny a jakými způsoby s ní je možné bojovat?

Víc než jen kosmetický problém. Jak diastáza vzniká?

Přímý břišní sval je tvořený dvěma částmi: pravou a levou. Mezi sebou jsou spojeny vazivovou blánou, kterou nazýváme linea alba. Příliš velký rozestup pravé a levé části znamená diastázu břišních svalů.

Jak se pozná diastáza? Pomůže jednoduchý test:

  1. Lehněte si na záda, kolena pokrčte pod úhlem asi 90°.
  2. Prsty pravé ruky si nahmatejte oblast břišních svalů těsně nad pupíkem.
  3. Pomalým tahovým pohybem zvedněte hlavu z podložky.

O diastáze břišních svalů mluvíme ve chvíli, kdy při aktivaci břišních svalů se obě části břišního svalstva rozestoupí dále než asi o 2 cm (cca šířka 2 prstů) a prsty zajedou dovnitř směrem do břicha.

Může diastáza ovlivnit zdraví?

Diastáza břišních svalů však není jen kosmetický problém. Může být spojena s celou řadou zdravotních problémů:

  • V oslabené oblasti břicha může dojít k břišní kýle.
  • Současné oslabení hlubokých břišních svalů, především příčného břišního svalu, může oslabit střed těla, zhoršit správné držení postavy a tím stupňovat bolesti zad.
  • Diastáza břišního svalstva je také spojena s oslabením svalů pánevního dna.

Diastáza trápí nejčastěji ženy po porodu, může se ale objevit také u mužů

Diastáza břišního svalstva je postrach zejména pro ženy během těhotenství a v době po porodu. Jak miminko v děloze roste, svaly se roztahují a dochází k rozestupu břišních svalů. Samotné roztažení břišních svalů je u těhotných žen dále podpořeno hormonálními změnami.

Vlivem snížené elasticity diastáza přetrvává i po porodu, návrat do normální polohy břišních svalů může trvat i několik měsícůNedávná studie ukázala, že ještě 6 měsíců po porodu byla u více než třetiny zkoumaných žen zjištěna diastáza břišních svalů.

V podstatně menší míře se může diastáza objevit také u mužů. Nejčastějšími příčinami je oslabené břišní svalstvo, nadměrná zátěž v posilovně, pokročilý věk nebo hmotnostní fluktuace (časté hubnutí a následné přibírání na hmotnosti).

Diastáza břišních svalů: co to je, příznaky a náprava cvičením
obrázek z istockphoto.com

Dá se diastáza cvičením odstranit?

Pozitivní zpráva je, že těhotenská diastáza břišních svalů se ve většině případů srovná sama spontánně přibližně do jednoho roku od porodu (ve většině případů ještě mnohem dříve). Důležitou roli hraje také cvičení před samotným otěhotněním.

Pokud se diastáza nelepší ani po půl roce od porodu, je vhodné navštívit fyzioterapeuta, který vám nastaví správné cviky přímo na míru. Fyzioterapie je v současné době jediným osvědčeným způsobem, který diastázu pomáhá řešit bez nutnosti operace. Jako podporu řešení diastázy se často doporučuje cvičení hlubokého břišního svalstva. Z hlediska kosmetické stránky studie pozorují jen omezenou účinnost, znatelně se však zvyšuje síla břišních svalů, což může pomoci v běžných denních činnostech.

Zároveň je však třeba dbát na to, aby nebyl vyvíjený příliš vysoký tlak na lineu albu, k čemuž může dojít třeba u různých variant sklapovaček, sedů-lehů či dokonce při klasickém planku. Cviky zaměřené primárně na přímý břišní sval by neměly být vykonávány. Kompletní sadu cviků k inspiraci s ukázkami a vysvětlením jednotlivých pohybů naleznete na tomto odkazu.

Co si z toho vzít?

Diastáza břišních svalů je častý problém, který trápí většinu těhotných žen v posledních týdnech těhotenství a po něm. Většinou se rozestup břišních svalů vrátí do normální polohy spontánně, někdy to však může trvat déle než půl roku. Vzácněji se může diastáza objevit také u mužů, na vině bývá oslabené břišní svalstvo, nadměrná zátěž v posilovně, pokročilý věk nebo časté změny v tělesné hmotnosti.

Podpořit proces regenerace břišní stěny lze také zařazením pravidelného cvičení. Primárně se zaměřujeme na hluboko uložené břišní svaly, důležitá je stabilita a dodržování bráničního dýchání. Naopak nevhodné jsou sedy‑lehy, zkracovačky nebo sklapovačky.

Sport v těhotenství: co je po stránce pohybu zdravé a co naopak rizikové?
Sport v těhotenství: co je po stránce pohybu zdravé a co naopak rizikové?
Ani během těhotenství není důvod se sportem přestávat. Pohybem prospíváte sobě i dítěti. Je však potřeba dodržovat několik zásad. Které to jsou?
Proč nikdy nezhubnu břicho díky sklapovačkám?
Proč nikdy nezhubnu břicho díky sklapovačkám?
Často věříme, že můžeme zhubnout břicho, když budeme dělat jenom sklapovačky. Je to pravda, nebo se jedná o jeden ze společenských mýtů?
Jak na zdravý životní styl po porodu?
Jak na zdravý životní styl po porodu?
V těhotenství žena přibere, tomu se vyhnout nedá. Jak na to, aby zhubla zdravě a přitom byla spokojená ona i její dítě?
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Svalům středu těla (CORE) a jejich správnému procvičení by měla věnovat dostatečnou pozornost celá populace. Víte, jakým způsobem střed těla cvičit?
Proč je plank skvělý cvik a jak ho cvičit správně
Proč je plank skvělý cvik a jak ho cvičit správně
Plank patří mezi cviky, se kterým se setkal prakticky každý z nás. Jaké jsou jeho hlavní výhody a jak ho správně vykonávat?
Kegelovy cviky: posílení svalů pánevního dna snadno a efektivně
Kegelovy cviky: posílení svalů pánevního dna snadno a efektivně
Co je v těle, to se počítá. Přesně toto poupravené rčení by se dalo použít pro posilování pánevního dna pomocí Kegelových cviků. Nejenom, že tím podpoříte normální funkci močového měchýře a střev, navíc zpevníte core či zlepšíte své sexuální zdraví! Tento článek vám představí další benefity i jednoduchý návod k jejich realizaci.
Jak se dostat do formy po porodu?
Jak se dostat do formy po porodu?
Co se týče hubnutí těhotenských kil, existují dva přístupy. Některé ženy chtějí hned zpět svou postavu, a tak se vrhají do extrémů. Další s hubnutím otálejí, a tak si svá kila nesou dál několik let. Žádný extrém není dobrý. Poradíme vám, jak správně postupovat.
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
K vyrýsovaným břišním svalům budete potřebovat vedle nízkého % podkožního tuku také kvalitní a komplexní trénink břicha. Jaké cviky jsou ty nejlepší?
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Snad každý muž by chtěl mít velká a široká záda, která dokážou divy nejen v posilovně, ale také přitáhnout pozornost řady opačného pohlaví. Podívejme se na několik základních cviků pro perfektní záda!
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Mohutné paže chce mít asi každý návštěvník posilovny. Jak se k nim efektivně dopracovat? Náš přehled cviků vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Triceps tvoří většinu svalové hmoty paže. Pokud chcete, aby vaše ruce připomínaly medvědí tlapy, máme pro vás zásobník cviků, který vám s tím pomůže!
Jak často cvičit? Tréninkový plán 3×, 4× i 5× týdně
Jak často cvičit? Tréninkový plán 3×, 4× i 5× týdně
Kolikrát týdně máme trénovat? Máme pro vás komplexní návod na to, jak si rozložit cvičení podle vašich časových možností!
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Jak nejlépe cvičit prsní svaly? K velkému hrudníku benchpress prostě nestačí! Na jaké cviky bychom ve svém tréninku prsních svalů neměli zapomínat?
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Přáli byste si pevné, kulaté a dokonalé hýždě? S trochou vytrvalosti se vám tenhle sen snadno splní! Přinášíme vám přehled 10 účinných cviků pro zpevnění hýžďových svalů, které vám pomohou k vytvarovanému a pevnému zadku.
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Jak správně a efektivně cvičit ramena? Na to se zaměříme v dnešním článku!