Jak může vyšší konzumace vody ve večerních hodinách ovlivnit spánek?

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 1. 9. 2022
3 Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Jak může vyšší konzumace vody ve večerních hodinách ovlivnit spánek?
  • Voda tvoří až 60 % tělesné hmotnosti.
  • Ztráta 2 % má vliv na váš výkon či soustředění. 10% deficit už může mít i vážné zdravotní následky.
  • Udržování správné hydratace může napomoci fyzickému, kognitivnímu, emocionálnímu zdraví a kvalitnímu spánku.  

Možná jste už někde slyšeli, že ,,vypít sklenici vody před spaním” může být svým způsobem prospěšné. Přeci jen ji velice vytrvale vylučujete během dne i spánku, ať už dýcháním, pocením či vylučováním moči a stolice z trávicího systému. Na tento trend ovšem existuje i jiný pohled – že nadměrné množství tekutin před spaním může spánek narušovat. To vás může přivést k otázce; měli byste před spaním pít? Dnešní článek vás provede výhodami a nevýhodami vyšší hydratace ve večerních hodinách. 

Výhody dostatečného pitného režimu 

Udržení normální hladiny krevního tlaku Pitný režim má vliv na osmolalitu plazmy, jinými slovy voda snižuje srdeční zátěž se znatelným účinkem na frekvenci a krevní tlak. Pokles těchto aspektů dokáže pomoci vašemu tělu se stresem a zvýšenou relaxací, což může vést ke snadnějšímu usínání a kvalitnějšímu spánku. 
Zlepšení náladyVýzkum naznačuje, že hydratace přispívá ke zlepšení nálady, klidu a pocitu spokojenosti, tím pádem vytvářet tu pravou atmosféru pro klidný noční odpočinek. U dehydratace naopak studie ukazují indikace ke špatné náladě, podrážděnosti či ospalosti během dne.
Zábrana dehydrataciČlověk se do dehydratovaného stavu dostává ve chvíli, kdy ztratí i pouhá 2 % obsahu vody v těle. Může přitom pociťovat žízeň, sucho v ústech, zvýšenou srdeční frekvenci, svalové křeče a podrážděnost. Tyto příznaky mohou výrazně ovlivnit spánkovou rutinu jedince. 
Zmírnění příznaků bolesti hlavyPodle Nutrition Reviews může pití vody pomoci redukovat některé formy bolesti hlavy. Podobné výsledky naznačuje i studie z roku 2020. Dle ní dostatečný pitný režim přispívá k snížení příznaků bolesti hlavy, její závažnost a trvání, a to podporuje rychlejší usínání i hodnotný spánek. 
Jak může vyšší konzumace vody ve večerních hodinách ovlivnit spánek?

Co je třeba zvážit

I přes výrazné benefity pití vody zmíněnými výše, může pití vody těsně před ulehnutím způsobovat některým lidem znatelné problémy. 

Nykturie

Probouzení se uprostřed noci kvůli opakovanému močení neboli nykturie, může v mnoha případech velice citelně narušovat váš spánkový cyklus a v důsledku toho i snižovat produktivitu. Právě pití příliš velkého množství vody před spaním k této potíži přispívá, zejména pak u lidí s určitými neduhy, např. onemocněním ledvin nebo cukrovce či u jedinců užívajících diuretika.

Pravděpodobnost nykturie můžete snížit:

  • snížením příjmu tekutin dvě hodiny před spaním
  • večerní eliminací alkoholu a kofeinu
  • zvážením pozdější nadměrné konzumace potravin bohatých na vodu, jako je ovoce a zelenina
  • odskočením na toaletu těsně před spaním
  • snížením množství soli ve vaší každodenní stravě
  • udržováním dostatečné hydratace během dne 

Narušení spánkového cyklu

Tento bod navazuje na výše zmíněný a týká se právě narušení spánkového cyklu v důsledku častého nočního močení. Přirozeně je vaše tělo nastavené na snížený výdej moči během spánku, což vám umožňuje šest až osm hodin relaxace bez přerušení. Pitím před spaním můžete tento cyklus velice snadno změnit. 

A je to právě nedostatek spánku, co negativně ovlivňuje zdraví, především vašeho srdce. Nasnadě jsou problémy s vyšším krevním tlakem, hladinou cholesterolu či nabráním hmotnosti

Kdy je tedy ten nejlepší čas?

Možná jste už dříve v textu zaregistrovali uvedenou hodinu, kdy je doporučeno naposledy vydatně pít. Jsou to přibližně dvě hodiny. Tímto způsobem nezatěžujete tělo extra tekutinami, jež by mohly vést v urgentnost nočního močení. Pokud máte ale žízeň i během tohoto časového okna (a to se samozřejmě stát může), je v pořádku vypít do pověstné jedné sklenice.

Co si z toho vzít?  

Dostatečná hydratace během dne je jedním z pilířů zdravého životního stylu, stejně tak jako kvalitní a ničím nerušený spánek. Toho můžete dosáhnout jednoduchými triky a tipy, jako je snížení množství soli ve vaší stravě, omezení konzumace alkoholu a kofeinu v pozdějších odpoledních a večerních hodinách či preventivní návštěva toalety před ulehnutím. Ale pozor; určitě nezapomínejte na dostatečné doplňování tekutin před oněmi pověstnými dvěma hodinami, protože i dehydratace má svá výrazná úskalí (např. svalové křeče a podrážděnost).

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
3 Líbí se mi Uložit článek