Nejpopulárnější jarní detoxy organismu: proč si na ně dát pozor?

Vendula Popelková
Vendula Popelková před 2 měsíci
1
Nejpopulárnější jarní detoxy organismu: proč si na ně dát pozor?

Sotva nám jaro zaklepalo na dveře, tak společně s ním přispěchala i nejedna upoutávka na jarní detox. S nápadem na očistný půst, který vám má pomoci vyhnout se jarní únavě, zvýšit celkovou efektivitu a podpořit přirozenou samočistící schopnost těla, přišlo i UGO se svým šťavnatým programem. Více jsme se na téma Ugových zázračných očist vyjadřovali v minulosti zde. Stejně tak si nezapomeňte přečíst náš souhrnný článek o detoxu tady.

Jak se ale říká, opakování je matka moudrosti, tudíž si zde připomeneme alespoň několik základních pilířů týkajících se detoxu.

Co si lze představit pod pojmem detox?

Souhrnně řečeno se jedná se o proces, který odstraňuje nebo zneškodňuje toxické látky ve vašem těle. Detoxy jsou často prezentovány jako prostředky, který zbaví vaše tělo nejrůznějších toxinů, nastartují imunitu a vašemu zažívacímu systému poskytnout potřebnou pauzu.

Jaká je však realita?

  • Detoxikaci za nás provádí především naše játra a ledviny nikoliv kouzelná šťávička

  • Uvědomit si fakt, že pokud by naše tělo nezvládlo vypořádat s nežádoucími látkami samo a dalo si „žádoucí“ pauzu, je možné, že bychom se nedožili dalšího dne

  • Tématika detoxu funguje již nějaký ten pátek jako skvělý reklamní tah

  • Několikadenním popíjením sladkých smoothie, docílíte zejména toho, že do sebe dostanete maximálně plno jednoduchého cukru a bílkoviny půjdou naopak stranou

  • Vláknina v určitém množství v těchto nápojích sice obsažená je, avšak rozmixováním či odšťavněním ovoce/zeleniny se obsah vlákniny sníží

obrázek z istockphotos.com

Jaké jsou ty nejčastější a nejoblíbenější typy detoxů?

1. Očista za pomoci smoothie, šťáv či jiných tekutin

Tento typ detoxu je založen na popíjení smoothie či dalších tekutin zejména na bázi ovocných a zeleninových šťáv, které by měly nahradit pevnou stravu. Tento detox se drží zejména 3 až 21 dnů. Očistné nápoje si můžete umíchat sami doma nebo je zakoupit v některém ze specializovaných obchodů.

Výrobci těchto detoxikačních šťáv často lákají na čerstvost těchto výrobků a vysoký obsah vitaminů a minerálů, který je v nich obsažen. Zapomínají však na důležitý fakt, že těmto „tekutým detoxům“ obvykle chybí dostatek bílkovin a zdraví prospěšných tuků. To v praxi nejen znamená, že takový detox strávíte nejspíš s neutuchajícím pocitem hladu, ale může to vést i k řadě dalších negativních účinků (snížená produktivita, únava, úbytek svalové hmoty).

2. Detox jater

Dalším trendem v očistném světě je tzv. „jaterní detox“. Cílem této detoxikace je posílení funkce jater, což se může zdát jako dobrý nápad. Avšak je zapotřebí mít na paměti, že naše játra jsou dobře vybavena tak, aby boj s nejrůznějšími toxickými látkami zvládla sama.

V tomto případě by se lidé místo opěvovaného detoxu měli zaměřit spíše na své stravování. Obohatit svůj jídelníček syrovou i vařenou zeleninou, ovocem a potravinami, které jsou bohaté na vlákninu. V neposlední řadě pak nezapomenout omezit příjem alkoholu.

3. Omezení určitých druhů potravin

Další formou detoxu je omezení určitého druhu potravin, které má zapříčinit vyplavení toxinů z těla. Omezení nebo vyloučení určitých druhů potravin ve vaší stravě může být samozřejmě za určité situace užitečné. Ovšem ale z toho ohledu, pokud jste v podezření skrze potravinovou intoleranci či alergii. Pak je nad míru jasné, že pokud jedinec nesnese ve svém jídelníčku třeba lepek nebo mléčné výrobky a vysadí je. Tak je logické, že se mu uleví.

Navíc bezdůvodné vyloučení příliš velkého počtu potravin najednou, jak to některé očistné prostředky či programy vyžadují, se pak spíše mine efektem a nic pozitivního to nepřinese. Navíc pestrost ve výživě člověka je jedním ze základních pilířů zdravého a správného stravování.

obrázek z istockphoto.som

4. Očista tlustého střeva

Většina detoxů je založena na tom, že se pokouší „bojovat s toxiny“ změnou ve stravě. Existují však i takové metody, které doporučují očištění těla „z druhého konce“. Taková očista tlustého střeva spočívá v tom, že se pokouší očistit trávicí trakt za podpory nejrůznějších doplňků a projímadel. Už po této větě by se snad většina z vás měla zarazit, že tudy rozhodně cesta nevede.

Nejen, že by takové čištění mohlo být extrémně nepříjemné, ale zejména i dost nebezpečné. Způsobit si tak snadno můžete křeče v žaludku, průjem či zvracení. Ze závažnějších následků poté třeba bakteriální infekci, nerovnováhu elektrolytů v těle či perforaci střeva.

Co z toho všeho vyplývá?

Teoreticky a marketingově zní slovo detox naprosto skvěle. Skutečností ale je, že opak je v tomto případě pravdou. Detoxy nejsou rozhodně tím nejlepším způsobem, jak si vylepšit zdraví. Navíc naše tělo je pro boj s toxiny velmi dobře vybaveno samo o sobě (játra, ledviny, plíce), kdy jsou tyto škodlivé látky přeměněny na neškodné sloučeniny, které mohou být z těla bezpečně odstraněny. Navíc tyto detoxikační orgány fungují bez přestávek.

Jak tedy mohu svému tělo zdravě nakopnout?

  • Dodržovat pitný režim

  • Jíst stravu bohatou na obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny

  • Hlídat si příjem přidaného cukru

  • Do své stravy začlenit více čerstvého ovoce a zeleniny

  • Vysoce zpracované potraviny konzumovat spíše zřídka

  • Zařadit do jídelníčku fermentované výrobky

  • Nezapomínat na pohyb i relaxaci

  • Vyzkoušet meditaci

Přidej se k 29 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Poděkuj autorovi
3
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________