5 snadných ranních návyků, které vám pomůžou zhubnout

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před měsícem
5 snadných ranních návyků, které vám pomůžou zhubnout

Ne tak úplně nadarmo se říká, že ráno dělá den. Věřte tomu, nebo ne, ale způsob, jakým odstartujete den, do velké míry určuje, jak v něm budete pokračovat. To se týká všech smrtelníků, ale dvojnásobnou mírou těch z nás, kteří chtějí nějaké to kilo shodit.

Když svůj den začínáte v šíleném spěchu, kdy se řítíte do práce s koblihou v jedné ruce a zvonícím telefonem v ruce druhé, moc dobrý základ úspěšnému dni nevytváříte.

Pojďte s námi dnes mrknout na pár jednoduchých tipů, díky kterým se budete cítit skvěle a budete snadněji hubnout.

5 ranních návyků pro jednodušší hubnutí

1. Začněte den poklidně

Co je první věc, kterou ráno uděláte? Tipuji, že sáhnete po mobilu. Projedete mail nebo jiné pracovní aplikace a jako bonus přihodíte pár roztomilých videí zvířátek na Instagramu. A tak je vaše hlava přehlcena novými informacemi a povinnostmi ještě dřív, než se vůbec stihnete probudit.

Zkuste použít jednoduché pravidlo: telefon do ložnice nepatří. Pokud máte tendenci po něm sahat, nechte ho vypnutý třeba v kuchyni.

Ráno věnujte sobě: promítněte si, co vás ten den čeká. Dejte šanci meditaci. Cílem není dostat se do dokonalého zenu, ale být chvíli v přítomnosti s veškerými pocity, které k tomu patří. Se stresem a roztěkanou myslí také pomůže studená sprcha nebo otužování.

Proč tohle všechno dělat?

Mnohem snáze budete mít pod kontrolou svoje emoce a budete s nimi snadněji pracovat po zbytek dne. To se pozitivním způsobem promítne do vašich stravovacích návyků, kdy nebudete mít potřebu stres řešit jídlem, jak tomu často bývá. Rychlá kobliha s lattéčkem se časem může proměnit v nutričně hodnotnou ovesnou kaši nebo míchaná vajíčka, která si vychutnáte pěkně v klidu.

2. Zařaďte do jídelníčku dost bílkovin, vlákniny a pijte hodně vody

Patříte mezi milovníky snídaně? Pak vás určitě zajímá, jak taková snídaně má vypadat. Zapomeňte na zdravě se tvářící cereálie s trochou mléka nebo populární českou snídani rohlík s máslem a marmeládou či medem.

Taková snídaně totiž obsahuje minimum bílkovin a vlákniny, proto vás nezasytí. Vy za chvíli skončíte s kručícím žaludkem a potřebou „si dát něco dobrého“, protože do oběda je ještě daleko.

Patříte mezi milovníky slaných snídaní? Vsaďte na vajíčka, která doplníte kvalitním celozrnným pečivem a dostatkem zeleniny. 

Že slané není nic pro vás? Vsaďte třeba na kaši.

Kromě dostatečného příjmu bílkovin a vlákniny myslete i na pitný režim. Rčení, že "hlad je převlečená žízeň", je totiž částečně pravdivé. Pokud málo pijete, jen těžko dokážete odlišit chutě od hladu. Pít byste měli primárně vodu nebo neochucené čaje v množství 30–45 ml/kg vaší hmotnosti. V horkém počasí nebo při větší sportovní aktivitě ještě víc.

3. Naplánujte a nachystejte si oběd

Pokud sami sobě věnujete čas a zvládnete si připravit jednoduchý oběd s sebou do práce, stane se kouzlo. Pozitivně se to projeví na vašem jídelníčku, výběru potravin a kila poletí směrem dolů.

Jednoduchý těstovinový salát s kuřetem a zeleninou vás nebude stát mnoho času a určitě je lepší volbou než smažená jídla plná tuku, která se pravidelně objevují na meníčku v oblíbené restauraci. A přihodím vám i další benefity: po jídle připraveném doma se určitě budete cítit lépe, bude se vám lépe pracovat, a navíc i ušetříte. To zní fér, nebo ne?

Do budoucna zkuste tento zvyk ještě více prohloubit a připravit i časově náročnější jídla. Stanovte si například dva dny z týdnu, kdy se večer pověnujete „meal prepu“ na další dny. Ráno to už budete mít úplně bez práce. Jen popadnete krabičku a půjdete.

Máte potřebu mezi jídly svačit? Pak věnujte čas i přípravě a promýšlení svačin. Ať neskončíte s tabulkou čokolády, nebo sušenkami plnými cukru.

5 snadných ranních návyků, které vám pomůžou zhubnout

4. Zařaďte pohyb

Pohyb po ránu je skvělým způsobem, jak odstartovat den. A to hned z několika důvodů, například pomáhá udržet stabilní hladinu krevního cukru (glykémii). Díky tomu se o vás nebude pokoušet nepříjemný vlčí hlad, kdy sníte, na co přijdete.

Zaručeně se také budete cítit pozitivněji a budete spokojeni sami se sebou. Což vám umožní se lépe soustředit na všechny výzvy, které vás ten den čekají.

Je velká spousta způsobů, jak se po ránu více hýbat. Zkuste dvacetiminutovku jógy, kratší běh nebo HIIT trénink. Nebo jednoduše běžte do práce pěšky či jeďte na kole.

5. Dopřejte si dostatek světla a slunce

Hned po ránu roztáhněte závěsy či žaluzie nebo si dopřejte pár minut na slunci navíc. Může to znamenat to správné nakopnutí nejen pro vaše hubnutí. Studie ukazují, že existuje spojitost mezi množstvím denního světla, kterému jsme vystaveni, a zdravou tělesnou hmotností (Reid et al., 2014).

Pobyt na slunci vám také pomůže „nachytat“ dostatečné množství vitaminu D. Doporučená denní dávka pro dospělé je 15 µg (dle DACHu). I zde studie ukazují, že naplnění potřeb vitaminu D má spojitost s tělesnou hmotností, a tak může být prevencí nadváhy (Mason et al., 2014).

To, kolik slunce je pro vás "akorát", se odvíjí i od vašeho fototypu (jak odolná je vaše kůže), ročního období a místa, kde zrovna pobýváte. Každopádně se nezapomeňte chránit krémem s adekvátním UV faktorem. Ve slunné dny se cítíme energičtěji a více šťastně než ve dny, kdy je upršené počasí a venku škaredě. Takže i díky tomu máme více energie, kterou využijeme třeba ke sportovním aktivitám.

Co si z toho vzít?

Už jen pár drobných nenáročných změn ve vaší ranní rutině vám může pomoci s hubnutím. Tyto ranní zvyky také znamenají vykročení do nového dne tou správnou nohou, a vy se tak zaručeně budete cítit plni energie a elánu do hubnutí.

Poděkuj autorovi
12
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________