Ledový muž Wim Hof radí, jak ovládnout svůj organismus a zůstat zdravý

Ledový muž Wim Hof radí, jak ovládnout svůj organismus a zůstat zdravý

S nadcházejících podzimem, sychravým počasím a čím dál tím větší zimou se většina z nás uchyluje k teplému čaji s medem, horké vaně, saunám a pokud jsme tak ještě dosud nečinili, doplňujeme potřebnou dávku vitamínů. Přeci jen přichází období notoricky známé zvýšeným výskytem nachlazení, nemocí a dalších komplikací, které nikdo nemáme rádi. Možná se dokonce v tomto období necítíme ve formě ani psychicky a pochmurné dny začínají mít pomalu vliv na naši výkonnost, soustředěnost nebo spánek. Co tedy můžeme udělat pro zlepšení? Dnes se dozvíte o metodě, kterou se vsadím, že jste tak úplně nečekali.

Chlad je váš vřelý, srdečný přítel

Pokud bychom se na řešení této podzimní pochmurné situace zeptali jistého 58letého Holanďana se zajímavým jménem Wim Hof, odpověď by zněla jednoduše 

"Zastavte se, dýchejte a udělejte z chladu svého přítele a učitele!" 

Začíná vám to znít jako z nějaké ezoterické příručky dle hesla "pomoz si sám"? V tom případě ale ještě s názorem počkejte, protože tento trošku bláznivě působící chlapík s přezdívkou "Ice Man" způsobil v několika posledních letech malou revoluci v tom, jak dnešní medicína vnímá možnosti a hranice lidského těla.

Když Wim Hofovi v roce 1994 tragicky zemřela manželka trpící depresemi (spáchala sebevraždu) a zůstal sám se čtyřmi dětmi, neměl moc času na truchlení. Musel se postarat o rodinu a život šel dál. Stále však hledal smíření a katarzi, praktikoval jógu, studoval různé filosofické směry, ale nic z toho mu nenabízelo odpovědi, které hledal. 

Wim měl již ale od dětství blízký vztah k chladu a otužování, a tak když jednou večer seděl na lavičce v parku a, dle jeho slov, se mu v hlavě honily desítky myšlenek, zpozoroval lehce zamrzlou hladinu blízkého jezírka. Bez delšího rozmýšlení se svlékl a přes křehkou vrstvu ledu se ponořil do mrazivé vody. První reakce byla jasná: tělo křičelo šokem, snažil se popadnout dech a vydržet bolest podobnou tisíci jehel zabodávajících se do jeho kůže.

Wim bolesti nepodlehl a po chvíli zjistil, že když se soustředí na hluboké dýchání, nastává něco, co se mu nedařilo meditací, četbou ani cvičením – jeho mysl byla prázdná, jeho tělo se uklidnilo a když z vody vylezl, cítil se klidný a relaxovaný. Nedalo mu to, a tak celý proces zopakoval druhý den. Výsledek byl naprosto stejný. S postupem času a znalostmi Tummo jógy sestavil metodu, která dnes nese jeho jméno a jejíž osvěta je jeho hlavním cílem.

obrázek z superhumanhealth.org

„Mou misí je, aby byl každý člověk silný, zdravý a šťastný“

Co je tedy na tomto muži natolik zajímavého, že jej podrobují testům známé univerzity? Proč vyvolal Wim Hof nebývalý celosvětový zájem o svou metodu? Sám tvrdí, že nejen on, ale každý člověk dokáže za pomocí speciálních dýchacích technik a kontrolovaného otužování vědomě ovlivnit autonomní nervový systém, a tím kontrolovat mnohé procesy ve svém těle.

Autonomní nervová systém (ANS) nebo také vegetativní systém je součástí periferního nervového systému, a jak už z názvu "autonomní" vyplývá, nelze jej ovládat vůlí. ANS zabezpečuje převod vzruchů mezi centrálním nervovým systémem (CNS) a efektorovými tkáněmi nezávislými na kontrole vůlí (hladká svalovina, srdeční sval, exokrinní žlázy…). 

Obsahuje aferentní, neboli dostředivá vlákna, která hrají důležitou roli v regulaci homeostázy organizmu, větší pozornost se však soustřeďuje na studium eferentní (odstředivé) části. Ta se anatomicky skládá ze 2 systémů – sympatiku a parasympatiku:

  • Sympatikus připravuje tělo na provedení příkazu: "Bojuj nebo uteč!", tedy tzv. fight or flight mód, kterým reagujeme na akutní stres nebo ohrožení, přičemž tato reakce nám umožňuje přežít již od pravěku. Například si představte, že před vámi stojí medvěd. Váš mozek tuto informaci vyhodnotí jako potenciální ohrožení a nastává reakce sympatiku: rozšíření zornic (lepší vidění), redistribuce krve v tělním oběhu – vazokonstrikce v trávicím traktu (trávit teď zrovna nepotřebujeme), vazodilatace v mozku, srdci, plicích a kosterním svalstvu (abyste mohli co nejlépe reagovat, tedy bojovat nebo utíkat), s redistribucí krve dochází také ke zvýšení krevního tlaku, zvýší se srdeční frekvence, síla stahu myokardu, zvýší se rychlost vedení nervového vzruchu myokardem a také citlivost srdce k nervovým podnětům.

Jak je patrné z předchozího je tato reakce velmi užitečná, pokud nám hrozí nějaké jasné ohrožení. V dnešní době se však jasný nepřítel změnil v chronický všudypřítomný stres a z reakce, která nám dříve zachraňovala život se stala reakce, která nám spíše škodí (vysoký krevní tlak, remodelace cév,...)

  • Parasympatikus reguluje tělesné funkce tak, aby byl proveden příkaz: "Odpočívej a zažívej". Typicky si představte odpočinek po dobrém nedělním obědě. Reakcí parasympatiku nastává zúžení zornic, krev se shromáždí v zažívacím traktu (trávení a distribuce živin z přijaté potravy), zvýší se sekrece žláz zažívacího traktu, sníží se srdeční frekvence a síla kontrakce myokardu, čímž se sníží srdeční výdej a dojde k mírnému poklesu krevního tlaku.

V roce 2007 byl Wim Hof podroben testování ve známém Feinsteinském Institutu pro medicínský výzkum, USA.
„Wim je schopný vydržet chlad, protože umí změnit fyziologii svého těla. Umí aktivovat schopnosti, které jsou u každého z nás nevyužité. Jeho teplota postupně poklesla o deset stupňů na úroveň, která je pro průměrného člověka neslučitelná se životem. Každopádně Wim byl schopen opět zvýšit svou tělesnou teplotu o šest stupňů pouze za pomoci meditačních technik. Tento výkon je v medicíně doposud považován za nemožný.“  Dr. Kenneth Kamler

obrázek z image.redbull.com

Co vše tedy dokáže Wim Hof s vlastním tělem?

  • Regulovat a udržet tělesnou teplotu mimo možnosti běžného člověka
  • Vědomě ovlivňovat imunitní reakci organismu (přesný mechanismus je stále předmětem výzkumu)
  • Dechovým cvičením měnit pH krve, a tím ovlivňovat další biochemické reakce v těle
  • Soustředěním a meditací vědomě ovlivnit podvědomé reflexy
  • Vědomě ovlivnit chování některých hormonů (kortizol, adrenalin, noradrenalin)
  • Podpořit tvorbu hnědého tuku, který se už u dospělých lidí skoro nevyskytuje
  • Zvýšit několikanásobně svůj metabolismus v klidovém režimu
  • Vědomě kontrolovat vazokonstrikci a vazodilataci a tím měnit průtok krve v končetinách

Wim Hof a jeho osobní výzvy

Wim již tedy věděl, že touto cestou může pomoci k lepšímu a kvalitnějšímu životu sobě i ostatním, ale zbytek světa o tom zatím neměl ponětí. A jelikož je Wim člověk, který má rád výzvy, rozhodl se pustit do série mimořádných činů, kde za zmínku stojí např.:

  • Výstup na Mt. Everest do výšky 6,7 km bez kyslíkové masky, pouze v šortkách a ponožkách
  • Stanovil světový rekord pobytu v nádrži s ledem po dobu 1 hodiny 52 minut a 42 sekund
  • Vystoupal na Mt. Kilimanjaro za 2 dny, opět pouze v šortkách
  • Uběhl kompletní maraton ve Finsku, v teplotách kolem –20 °C, v šortkách a s časem 5 h a 25 m
  • Uběhl půlmaraton v namibijské poušti, v září a kompletně bez vody
obrázek z image.redbull.com

Jaký je tedy princip Wim Hofovy metody?

Je důležité zmínit, že veškeré techniky dýchání a otužování musejí být praktikovány v bezpečném a zajištěném prostředí. Vzhledem k tomu, že při dýchání dochází k hyperventilaci, je zde riziko ztráty rovnováhy či dokonce omdlení.

1 – Zajistěte si pohodlí a zavřete oči

Sedněte si nebo lehněte v meditační pozici, tak jak je to pro vás nejvhodnější. Několikrát se hluboce nadechněte a vydechněte do plné kapacity plic. Neměli byste cítit žádnou obstrukci (zahlenění, plicní onemocnění). Tuto metodu je doporučeno praktikovat s prázdným žaludkem, ideálně po probuzení.

2 – Příprava

Hluboce a kontrolovaně se nadechněte, dokud neucítíte slabý tlak zevnitř hrudníku na solar plexus. Chvilku zadržte dech a pak úplně vydechněte. Znovu vdechněte vzduch co nejvíce. Na chvíli vydržte. Opakujte toto zahřívací kolečko zhruba 15x.

3 – Dýchání

Představte si, že nafoukáváte balónek. Vdechujte zhluboka a vydechujte ústy v krátkých uvolněných výdeších. Udržujte stabilní tempo. Zavřete oči a opakujte asi třicetkrát nebo dokud neucítíte, že vaše tělo je nasyceno kyslíkem (pocity svědění, brnění, lehkého točení hlavy). Během těchto 30 silných vdechů a výdechů se ponořte do svého těla a používejte představivost a vizualizaci k posilňování, nebo oslabování fyzických projevů, které se vám zrovna dějí – za zavřenýma očima vám mohou díky snížené koncentraci oxidu uhličitého a zvýšené koncentraci kyslíku v krvi vířit barvy a objevovat různé obrazce, nebraňte se tomu.

4 – Zadržení dechu

Po cca 30 cyklech nádech/výdech se naposled intenzivně nadechněte, pak vydechněte veškerý vzduch z plic a držte tak dlouho, jak vám to reflex dovolí. Díky hyperventilaci je vaše krev výrazně okysličena a pravděpodobně takto vydržíte 2 minuty i více. Využijte tento čas k meditaci a představujte si, jak se kyslík šíří každou cévou v těle.

5 – Zotavovací nádech

Reflex vás donutil se nadechnout, udělejte to tedy pomalu, ale pořádně, do maximální kapacity plic. Jakmile je váš nádech na maximu, nevydechujte, držte vzduch v plicích a cca 10-15 sekund sledujte, jak se vaše tělo plní energií (znovu okysličuje). Následně pomalu vydechněte a tím ukončete první kolo.

Celý tento proces opakujte 2–3x a po ukončení posledního kola minimálně 5 minut vleže relaxujte a odpočívejte. Budete se cítit velmi lehce, může se vám točit hlava, ale budete plní energie a v dobré náladě.
Poté se přesuňte do sprchy a dle vaší osobní preference a otužilosti se v celkem třech jednominutových intervalech s 30sekundovou pauzou sprchujte ledovou vodou. Kdo ještě není zvyklý, tak může nahradit tzv. kontrastní sprchou, kdy minutu teče horká voda a 30 sekund ledová voda.

Gratulujeme, právě jste prošli základním cvičením a základním stavebním kamenem Wim Hofovy metody. Dýchání a otužování se samozřejmě dále rozvíjí a kombinuje s dalšími prvky, bližší informace naleznete ZDE, případně můžete vyzkoušet intenzivní 10týdenní video kurz zase TADY.

Přehled známých a studiemi prokázaných benefitů

  • Pozitivní ovlivnění imunity pomocí stimulace katecholaminů (adrenalinu a noradrenalinu)
  • Pozitivní vliv na léčbu autoimunitních nemocí jako např. lupénka, artróza a jiné
  • Stimulace a zrychlení metabolismu
  • Zvýšení koncentrace tzv. "hnědého tuku"
  • Redukce chronického stresu pomocí přímého vlivu na bloudivý nerv a parasympatický nervový systém
  • Snížení výskytu zánětů a infekcí v těle
obrázek z therenegadepharmacist.com

Wim Hofova metoda je zajímavý komplexní přístup k práci se svým tělem a zcela jistě si zaslouží pozornost. Od doby, kdy byla poprvé představena širší veřejnosti již uběhlo několik let a za tu dobu si získala obrovské množství praktikantů po celém světě, kteří sdílí své pozitivní zkušenosti. Jestliže se Wim v počátcích svého snažení setkával s nedůvěřivostí a jeho metoda byla považována za bizarní eskapády bláznivého Holanďana, dnes jde o respektovanou alternativu k péči o své tělo. V rámci vědecké veřejnosti nadále probíhají seriózní výzkumy, které by měly v budoucnosti ukázat, kde je opravdový limit naší schopnosti ovlivňovat pochody v těle. Wim Hof s úsměvem nabádá svým známým heslem, abychom se tohoto procesu nebáli, protože "chlad je náš vřelý přítel!"

Zdroje:


  •