Co znamená FUNKČNÍ TRÉNINK?

Co znamená FUNKČNÍ TRÉNINK?

Funkční trénink je dnes velmi skloňované jméno nebo název cvičení, který se ji začlenil mezi běžnou nabídku sálových lekcí ve fitness centrech a posilovnách. Co to ale znamená? Můžeme říct, že některé cvičení je funkčnější než jiné? 

Co znamená FUNKČNÍ TRÉNINK?

Funkční trénink se prezentuje jako hit posledních sezón, ve své podstatě však existuje stovky let. Těží totiž ze základů, na kterých sportovci staví už od nepaměti. Cílem tohoto cvičení je totiž vykonávat jak sportovní, tak denní úkony účinněji a výkonněji. Funkční trénink je soubor cvičení, které přirozeným způsobem zapojují co nejvíce svalových skupin najednou a to tak, aby maximálně odpovídaly potřebám daného jedince – tedy aby se opravdu jednalo o „funkční trénink.“ Uchopit tedy detailně esenci, kterou funkční trénink skrývá, není jednoduchým úkolem. Funkční trénink se skládá z desítek odlišných cvičebních systémů a s použitím desítek odlišných náčiní a pomůcek. Variabilita tréninku má zaručit funkčnost pro všechny možné zájemce o netradiční a maximálně efektivní cvičení. Je jasné, že dělník, sekretářka a vrcholový sportovec budou mít na své tělo naprosto odlišné nároky. Funkční trénink má však zaručit, aby byl efektivní pro každého z nich. Proto je pro každého určen jiný cvičební systém s jiným náčiním, což zaručí, že nikdo z nich nebude na lekcích ztrácet čas, ale odnese si to, co jeho organismus a vlastně i způsob života potřebuje.
 
Přesto se však nejedná o vyloženě individuální záležitost. Jádro funkční tréninku je pro všechny cvičební systémy zachované – v každém souboru cvičení nalezneme komplexnější cvičení, které se snaží zapojit maximum svalů těla, a přitom zachovat cvičení přirozené, čímž se rozvíjí koordinace a spolupráce jednotlivých pohybů. Důraz je kladen zejména na posílení hlubokého stabilizačního systému páteře, tento systém se chápe jako zásadní pro fungování celého těla a pohybového systému, zároveň jsou zádové svalstvo a páteř obvyklé nosníky stresu a drobných poruch. Vždyť kdo by neznal někoho, kdo má v dnešní době problémy se zády! Funkční trénink se ale kromě systému páteře soustředí i na ostatní posturální svalstvo (takové, které drží naše tělo ve vzpřímené poloze). Při funkčním tréninku spolupracuje nervový a svalový systém, čímž se rozvíjí jejich vzájemná koordinace, ale také se předchází zranění. Pro funkční trénink platí, že má naše tělo připravit na provozování jak určitého sportu, tak i na jakoukoli jinou zátěž. Hodí se tedy jak pro začátečníky, kteří chtějí mít zkrátka zdravé tělo a nemít problémy s dobíháním tramvaje, tak aktivní sportovce. Tenisti např. při funkčním tréninku pracují na své rychlosti, vytrvalosti, síle, ale samozřejmě i na svalové dysbalanci. 
 

Proč si vybrat funkční trénink?

  • Rozvoj pevnosti, síly, pružnosti a pohybového rozsahu, vytrvalosti
  • Kardiovaskulární kondice
  • Spalování kalorií = hubnutí
  • Zahrnuje více svalových skupin najednou – komplexnost, integrita, spolupráce
  • Vyrovnání svalových dysbalancí, poúrazové rehabilitace i prevenční cvičení
  • Spolupracuje nervový i svalový systém
  • Správné dýchání a držení těla + rehabilitační účely
  • Zpevnění a stabilizace kloubního preparátu
  • Přirozený pohyb s vlastní vahou těla i cvičebním náčiním
  • Důraz na posturální svalstvo a hluboký stabilizační systém páteře
  • Rozmanité víceúrovňové cvičení (tři dimenze pohybu)
  • Zrychlení, zpomalení i stabilizace všech svalových skupin
  • Možnost individuálního tréninku na míru (=funkční trénink)
  • Vhodný pro všechny věkové kategorie, různé tělesné kondice, obě pohlaví

Jak již bylo řečeno, funkční trénink přináší zátěž pro více svalových skupin najednou. Cvičení je tedy velmi vzdáleno aktivitě v posilovně, kdy se stroje zaměřují jen na určitou svalovou skupinu, která je izolovaná od zbytku těla. Funkční tréninky mají být rozmanité, jak pro svalstvo, tak zapojení mozku (čímž zahrnují i určitou zábavu), víceúrovňové, na všech třech dimenzích pohybu a integrované, komplexní. Funkční trénink střídá také zrychlení, zpomalení a stabilizace svalových skupin. Jako vícerozměrné cvičení, pracující ve všech třech dimenzích pohybu (dopředu, do stran, rotačně) se dělí do 6 základních skupin – tlak, tah, rotace, dřep, výpad, předklon. Podle těchto šesti základních skupin si lze také dobře představit, jak a v jakých pozicích se cvičení obvykle provádějí. Přitom se často využívá váha vlastního těla, ale také různé cvičební náčiní.
 
Cviky funkčního tréninku vycházejí z jógy, pilates, posilování, kinesis apod., ale všechny jsou podepřeny fyzioterapií, současně mohou sloužit i pro rehabilitační účely. Všechna cvičení vyžadují správné držení těla (nehrbit se, nevytahovat ramena vzhůru, podsazovat pánev). Hodiny začínají protažením, v hlavní části se střídá aerobní cvičení s posilováním a dechovým cvičením, končí se strečinkem.
 
Funkční trénink je vhodný pro každého – muže i ženy, různých věkových kategorií a tělesných kondicí. Funkční trénink můžete provozovat doma, nebo také ve skupině na lekcích s instruktorem. Takové skupiny mají většinou omezený počet míst a mohly by se zdát jako určitým shrnutím, výtahem toho nejdůležitějšího z různých cvičení a posilování. Obvykle totiž cvičení zahrnuje cardio (aerobní) cvičení, ale také relaxační cviky, posilovací cvičení na zvýšení síly, pohyblivosti, vytrvalosti, pružnosti a odstranění dysbalancí i tradiční čínská dechová cvičení. Kromě toho se pracuje s míči, medicinbaly, činkami, hrazdami, švihadly, steppery a nově i se systémem TRX. Snaží se o střídání vytrvalostních, výbušných cvičení s relaxačními a protahovacími. Funkční trénink tak dohromady obsahuje vše, co naše tělo potřebuje ke zdraví. Funkční trénink je prakticky nevyčerpatelný, existuje nekonečně mnoho cviků (i díky možnosti využití jakéhokoli náčiní a trojdimenzionálnímu pohybu), které můžete provozovat a postupně se propracovávat ke stále těžším a těžším variantám cviků. Mnoho center také nabízí sestavení vlastního funkčního tréninku pro jednotlivé cvičence, kteří mají zájem cvičit raději sami doma. Sestavení takového tréninku je obzvlášť výhodné pro ty, kteří mají speciální požadavky nebo zdravotní omezení.
 

Funkční trénink - ukázka

 
zdroj: youtube.com  
  •