TRX - posilovací závěsný systém

TRX - posilovací závěsný systém

Doby, kdy musíte vystřídat desítky strojů a řadu dalších samostatných cvičení pro posílení celého těla, jsou pryč. Nyní stačí pro namáhání celého těla jediný systém – TRX.

Závěsný systém TRX - trénink

TRX je závěsný systém, představující cviky pro zatížení celého těla (Total-Body-Resistance Exercis). Při cvičení se zapojuje celé tělo tak, aby fungovalo jako koordinovaný systém. Na rozdíl od strojů zaměřených na izolované svaly se TRX systém soustředí na celé tělo, optimalizuje posilování a nastavuje i optimální výkonnost. Spojuje pohyb, pružnost, stabilitu, koordinaci, sílu i posilování. Nabízí širokou variantu jednotlivých cviků tak, že i když chcete posilovat např. břišní svaly, posilujete ho tak efektivně, že se posiluje i svalstvo vašich zad, ramen nebo nohou. Závěsný trojrozměrný systém (tři roviny: frontální, sagitální/předozadní, transversální/příčné) je složený ze dvou nastavitelných pevných popruhů s madly pro ruce či nohy. Pomocí TRX systému se dají provádět cviky na posilování celého těla, je ale také možné zaměřit se pouze na určitou oblast, kterou chcete zrovna posilovat. 

Systém byl původně využíván americkým vojskem a námořnictvem pro posilování těla v extrémních podmínkách. Časem se však zjistilo, že vynalezené tréninkové postupy, kterých stále přibývá a přibývá, hravě nahradí i slušně zařízenou posilovnu. O TRX závěsný systém začali mít zájem olympionici, MMA bojovníci, policejní oddíly a profesionální sportovci. Od těch už je to jen krůček k běžnému použití. Tak dnes TRX slouží jak profesionálním sportovcům, kulturistům a fitness, tak mužům a ženám každého věku a kondice, kteří hledají, kde začít posilovat a trénovat celé tělo.

 

TRX promo - video

Proč si vybrat TRX závěsný posilovací systém?

  • Zatížení svalů celého těla
  • Zlepšení kardiovaskulárního systému, kondice, výkonnosti
  • Používání vlastní tělesné váhy a gravitace
  • Spojení pružnosti, stability, koordinace, síly a posilování
  • Jediný systém pro celé tělo – nahradí stroje a činky
  • Uvolnění přetěžovaných svalových partií
  • Nekonečné množství cviků
  • Při každém cvičení zapojení většího množství svalů (i těch, o kterých jste dosud nemuseli vědět – vnitřní svaly a malé svalové skupiny)
  • Skladný a přenosný systém, který lze použít kdekoli (např. ho lze zavěsit na dveře, stěnu
  • apod.)

Trx systém je integrovaný silový trénink, který propojuje množství pohybů ve více rovinách. I když izolovaná cvičení mohou být efektivní, slouží krátkodobě na posílení cílové skupiny svalů. Navíc umožňují pohybovat se jen v jedné rovině (tradiční cvičení většinou propagují rovinu sagitální/předozadní), což má za důsledek neschopnost pohybovat se efektivně ve všech směrech a svalovou nerovnováhu. V extrémních případech může takové jednosměrné posilování vést k dysfunkci kloubů či větším rizikům zranění. Integrované cvičení však pomáhá kompletnímu posílení těla, takže se vyhnete běhání od stroje ke stroji, či neustálému kruhu zatěžování svalových skupin. Důsledkem je, že svalová hmota narůstá rovnoměrně, postupně se zvyšuje i výkonnost, koordinace, flexibilita, motorika. Cvičení využívá pouze váhu vlastního těla, která se mění s úhlem naklonění proti zavěšovacímu posilovacímu systému.

Systém nemá žádné sedačky, lavice a opěrátka jako většina strojů a tak je tělo neustále připravené spalovat a posilovat co největší množství svalů. Už jen tréninkem ve stoje dochází k posílení stabilizačního svalstva. Cvičit se může i na podložce, na které zpravidla leží jedna část těla. Druhá je zavěšená (buď nohama nebo rukama) o madla TRX systémů, přitom ale pracují obě části těla – právě, proto si TRX závěsný systém vysloužil jmenovku „spojnice pro posilování, flexibilitu a rovnováhu celého těla.“, nikdy totiž nemusíte namáhat pouze jeden sval. Téměř do každého cvičení se zapojuje střed těla (core) – tedy břišní svaly, zádové svalstvo, hrudník a pánev. Tím se zvyšuje stabilita a flexibilita jádra těla, silný střed je důležitý i jako prevence poranění. Necvičí se ale jen v lehu na zemi, jako při většině cvicích na břišní svaly, závěsný systém je dynamický svým množstvím poloh a funkčních pohybů. Posilování břišního svalstva se také lehce kombinuje s cvičením na záda, hrudník, ramena, boky a dolní končetiny.

Cvičení s Lizabeth Lopez

Cviky, které se dají provádět na TRX systému, se nadají vyčerpat. Je jich stovka a stále můžete vymýšlet další a další. Po zvládnutí TRX si můžete vytvořit jedinečný cvičební systém, obsahující pohyby, které potřebujete, baví vás a mají požadovanou efektivitu – činky, posilovací stroje a další cvičební náčiní už tak nemusíte potřebovat. Navíc se dá upravovat zátěž nastavením polohy těla, což přináší další cvičební varianty. Změnou polohy těla se mění i vaše těžiště, které je v běžných denních úkonech v mezích našeho trupu. Závěsný systém však těžiště posouvá během každého cvičení, čímž aktivuje vnitřní svalstvo jednotlivých svalů. Pohyby mohou být prováděny v jakékoli rovině nebo dokonce i více rovinách najednou.

TRX trénink zůstává bezpečným a efektivním cvičením pro sportovce různé tělesné kondice. Je funkční, efektivní a koupí či jen užíváním jednoho systému nahradíte různé posilovací stroje. I přes to, že neváží ani 1Kg, unese cvičence jakékoli váhy. Navíc je velmi skladný, používá se ve fitnesscentrech (Praha, Brno, Ostrava, Pardubice atd.), tělocvičnách a na hřištích, můžete ho však používat i doma, kde ho stačí zavěsit na stěnu či na dveře a nechat si kolem prostor na cvičení. Díky lehké váze si ho můžete vzít i na cesty a cvičit v prostornějším hotelu. TRX se navíc může využít jak pro svalový trénink, tak pro rehabilitační účely.

Cviky se provádí tlakem, tahem, pohybem v před i vzad. Může se stát, sedět, klečet i ležet. Můžete využívat váhu vlastního těla, nebo použít i nakládací činky (např. madly posilovat nohy, činkami i ruce). Na závěr několik typů cvičení:

  • Suspended Chest Press – závěsné stisknutí hrudníku
  • Row – veslování
  • Lunge – prudký vpád vpřed
  • Atomic Push-up – vztlak
  • Biceps Curl – rotace bicepsů
  • Bench press – tlaky v sedě

White party workout

zdroj: youtube.com
  •