6 potravin, které mohou zhoršit celulitidu

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová před 23 dny
6 potravin, které mohou zhoršit celulitidu

Investovat do drahých krémů, zábalů a procedur pochybných šarlatánů v dobré víře zlepšit problémy s celulitidou může mít dost nejistý výsledek. Jisté ale je, že existují konkrétní potraviny, které byste rozhodně měli ze svého nákupního seznamu (a tedy i jídelníčku) vyřadit, alespoň co se týče pravidelného zařazování. V dnešním článku vám poradíme, na které potraviny raději dát pozor a čím je nahradit.

6 potravin, které byste měli pro zlepšení celulitidy vyřadit

1. Slané sýry

Rádi si zpestříte svůj letní zeleninový salát pořádnou náloží balkánského sýru nebo fety? Nesnažím se zpochybnit, že se jedná o chutnou večeři, kterou si užijete za teplých večerů na balkoně či terase. Smutným faktem ale je, že podobné sýry se s celulitidou zrovna nekamarádí. Problémem je vysoký obsah soli. Ta může způsobit zadržování vody, což činí celulitidu viditelnější.

Co s tím?

Sledujte obsah soli v potravinách s důrazem na sýry. Pokud je v jídelníčku chcete mít, zacházejte opatrně s množstvím. Například do salátu přidejte kuřecí maso a balkánu uberte.

2. Grilovací omáčky a dresingy

Sezóna letních grilovaček je v plném proudu. Pokud dodržíte rozumné zásady (výběr masa, jídlo doplníte o zeleninu, pohlídáte příjem alkoholu atd.), můžete si takto připravit zdravou večeři pod širým nebem.

Nástrahy ale číhají i tam, kde byste je možná nečekali – v kupovaných omáčkách, které si k jídlu dáte. A proč? Takové omáčky mají často složení přes několik řádků, jsou plné cukru a soli. Šetřete tedy s množstvím.

Existuje totiž jistá spojitost mezi příjmem cukru, stárnutím pleti a poškozením cév. Dochází k procesu zvanému neenzymová glykace, kdy dochází k oslabování cév. To vede ke špatné cirkulaci vody a jejímu zadržování. Což následně opět vede k tomu, že se celulitida stane viditelnější.

Co s tím?

Pokud nutně toužíte po kupovaných omáčkách, sáhněte po takových, které mají snížený obsah cukru, soli a energie.

Úplně nejlepší volbou ale bude, když si připravíte lehký jogurtový dip z řeckého jogurtu, čerstvých bylinek a česneku. Je už jen na vás, kolik soli použijete. Znáte ajvar? Jedná se o lehce pikantní omáčku z rajčat a paprik. Skvěle doplní šťavnatý kuřecí plátek a zeleninu.

3. Sojová omáčka

Kdo by nemiloval sushi! Všimli jste si někdy po návštěvě oblíbené restaurace, že vám jsou druhý den džíny poněkud těsnější? Jistou souvislost to může mít s tím, kolik kousků jste spořádali. 

Druhým faktorem je obsah soli v sojové omáčce. To způsobí, že se cítíte otekle a nafoukle. 100 ml sojové omáčky běžně obsahuje kolem 17 g soli. Sice byste se museli hodně snažit, abyste tolik omáčky spolu s jídlem snědli, pokud ale budeme brát, že horní hranice příjmu soli za den je 5 g, takovou podařenou „sushi party“ se k tomuto číslu můžete přiblížit.

Co s tím?

Když už sójovou omáčku, vyberte variantu s nižším obsahem soli. K dostání je běžně, stačí pečlivěji číst obaly a etikety potravin.

4. Ultrazpracované uzeniny: salámy, klobásy

Až si příště na výlet či do práce budete chystat obložený rohlík s vysočinou nebo uherákem, raději zadržte. Uzeniny, jako jsou různé salámy, slanina, párky, klobásy a podobně, obsahují spoustu soli a tuku. V kombinaci spolu se slanými sýry znamenají doslova pohromu pro problém zvaný celulitida.

Co s tím?

Tučné uzeniny vyměňte za kvalitní šunku s vysokým obsahem masa. Čím více, tím lépe. Kromě procenta masa sledujte i obsah soli. K sendviči nezapomeňte přihodit dostatek zeleniny či ovoce a pečlivě hlídejte i pitný režim.

5. Bílé pečivo či pizza

Ani rafinované sacharidy v podobě bílých rohlíků, housek či bagelů vám neprospějí. Již zmíněný proces glykace, ke kterému více dochází při zvýšené hladině cukru v krvi, vede i k poškození kolagenu a elastinu. To jsou látky, které jsou zodpovědné za pevný vzhled kůže (Uribarri et al., 2010).

Pokud máte v jídelníčku spoustu bílého pečiva a oblíbenou večeří je pizza „z okýnka“ po cestě z práce, kůže ztrácí pevnost, pružnost a vaše stehna můžou zdobit nechtěné ďolíčky.

Takových potravin se totiž velmi snadno přejíte, a tak i snáze přiberete tuk. Což v dlouhodobém horizontu zhorší problém zvaný celulitida.

6 potravin, které mohou zhoršit celulitidu

6. Sladké sycené nápoje, limonády a další sladké „bomby“

Všímáte si, že s každými narozeninami ďolíčky na stehnech přibývají jaksi rychleji? To je proto, že tělo produkuje méně kolagenu. Kolagen je bílkovina, která se postará o pevnou, pružnou pleť. Stárnutí pleti je přirozený proces a matku přírodu očarovat nelze.

Jak jsem psala výše, velké množství cukru stárnutí kůže urychluje (Danby 2010). Proto se zaměřte na potraviny a nápoje s jeho nízkým obsahem. Cukr číhá skrytý i tam, kde byste ho možná ani nečekali. Kromě sladkých limonád, džusů nebo smoothieček pohlídejte taky snídaňové cereálie nebo ochucené kávy.

Co s tím?

Pokud toužíte po sycených nápojích, není nic jednoduššího než použít neochucenou neperlivou vodu a doladit ji třeba citrusy (pozor na chemicky ošetřenou kůru) nebo bylinkami. I ledovou kávu s pořádnou dávkou bílkovin navíc si hravě připravíte doma.

Co si z toho vzít?

Celulitida je záležitostí, která se týká téměř každé z nás. Záleží, jak velkou důležitost jí budete přikládat a jak moc dovolíte, aby vás trápila. Věřte, že vaše okolí nebo partner tohle zas tak moc neřeší.

Spíš než na drahé kosmetické procedury vsaďte na kvalitní vyvážený jídelníček bez ultrazpracovaných potravin, ze kterých můžete lehce přijímat nadbytek energie. Ten může vést v dlouhodobějším horizontu k nárůstu tělesné hmotnosti a tělesného tuku, což vede ke zhoršení projevů celulitidy. Nehledě na to, že tyto potraviny obsahují vysoké množství soli, která může u některých z nás vést k vyššímu zadržování vody. Rizikem je i vznik diabetu 2. typu a zvýšená hladina krevního cukru, která poškozuje cévy. Na druhou stranu – rozumná porce pizzy doplněná o bohatý zeleninový salát vám jistě neublíží. Nezapomeňte ani na dostatečný pitný režim a pravidelný pohyb.

Poděkuj autorovi
8
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________