7 tipů, jak dodržet lednová předsevzetí po celý rok!
obrázek ze shutterstock.com

7 tipů, jak dodržet lednová předsevzetí po celý rok!

Michaela Polcarová Michaela Polcarová před 4 měsíci

Většina z nás si myslí, že začátkem roku zmizí to, co doposud bylo. Vše špatné je najednou pryč, naše hříchy jsou zapomenuty a my s prvními sekundami nového roku máme pocit, jako bychom se poprvé čerstvě nadechli a začali znovu žít. S čistým nepopsaným papírem.

Na sociálních sítích se můžete dočíst, jak někteří plánují pravidelné cvičení. Někdo chce omezit alkohol, jiný začít s Whole30, další tohle a jiný tamto. Jak to ale vymyslet, abychom letos neselhali dříve, než opravdu začneme a konečně naše předsevzetí dodrželi?

Co se z dnešního článku dozvíme?

  • Že novoroční předsevzetí vydrží málokdo kvůli radikální změně 
  • Jestli náhodou není lepší jít vstříc svým cílům pomalu a postupně
  • S plánem, který vás neustále motivuje, to letos zvládnete
  • Praktické tipy k dosažení svých nejen novoročních předsevzetí a cílů

Dostát svým novoročním předsevzetím výdrží málokdo. Proč?

Kolik lidí své novoroční předsevzetí bude dodržovat po celý rok? Málo. Největší počet lidí to vzdá již v průběhu ledna a dál už na to "kašle" s tím, že to zkusí zase od Nového roku, od pondělí a od začátku měsíce. Však to znáte sami, že?

Proč nedokážete dodržet závazek vůči sobě? Možná si toho kladete moc. Možná čekáte změny hned a neumíte být trpěliví. Možná to byla špatná volba nebo vám chybí dostatečná motivace.

Nové datum je symbolem něčeho nového... Co takhle začít znovu? 

Datum 1. 1. je doslova magické! Je to nový začátek, nová výzva a nová motivace. Všichni jsou jednoduše plní odhodlání začít s čistým štítem. Jedni touží vysekat svoji postavu k dokonalosti a druzí chtějí radikálně přejít od cukroví a smaženého kapra na vlnu kuřecího na vodě a brokolici.

Tuhle myšlenku rovnou pusťte z hlavy! Kalendář možná ukázal nové datum, ale ke změně je nejlepší přistupovat šetrně a postupně.

  • Jestli u vás šel během Vánoc váš tradiční režim k zimnímu spánku, osvěžte si ho díky zdravému talíři a začněte zase postupně zařazovat plnohodnotné potraviny, po kterých se budete cítit sytě a spokojeně. 

7 tipů, díky kterým svá předsevzetí letos opravdu splníte! 

1. Stanovte si plán, rozdělte si ho na dílčí cíle a odškrtávejte jejich dosažení

Je jasné, že jste teď motivovaní až "na půdu", kolik kilogramů chcete zhubnout, nabrat nebo o kolik centimetrů vám má povyrůst "bicák", samozřejmě v co nejkratším čase.

Takhle rychle to nejde. Ani Řím nepostavili za den. Stanovte si několik dílčích cílů, které vás budou postupně posouvat kupředu a motivovat k tomu, abyste pokračovali na cestě k vašemu konečnému cíli. Pamatujte, že musíte respektovat celkový proces změny. 

[Instagram]

2. Za každý splněný dílčí cíl je potřeba se odměnit a třeba tak nasát další motivaci

Nové legíny, sportovní tílko, nebo třeba arašídové máslo jistě stojí za motivaci ke splnění svých vytyčených dílčích cílů! Budete si tak neustále vytvářet svůj vlastní kolotoč motivace, který vám pomůže. Zejména v těžších chvílích.

3. Najděte si parťáka a nebojte se požádat o pomoc 

Každý se někdy dostane do úzkých, kdy čelí řadě pochybnostem. Jakmile hned nevidíte výsledky a váha nejde konstantně dolů, mrchy pochyby se hned dostaví. To je prostě život. Proto se v takových chvílích nebojte říct svým bližním o podporu, která nakopne člověka více než pořádný nakopávač. Nemusíte na to přece být sami, protože ve dvou se to lépe táhne! 

Dohodněte se s přítelkyní, kamarádem a jděte do toho spolu! Budete se navzájem hecovat, motivovat a podporovat v těžkých chvílích. Když jeden z vás zapomene #postworkout protein, druhý mu jistě jednu dávku dá nebo pomůže s inspirací na nové recepty a vyladěnou chuť jídla!

obrázek ze shutterstock.com

4. Je to běh na dlouhou trať, který pro vás musí být dlouhodobě udržitelný. Nechtějte všechno hned 

Zapomeňte na 30 denní výzvy nebo jídelníčky, které slibují nereálně velké množství shozených kilogramů do pár týdnů! Stejně to dlouho nevydržíte, budete hladovět a mít tendenci se přejíst nebo spadnout do pastí poruch přijmu potravy.

Nebude vás to těšit a na konci vás nebude čekat žádné #hotsummerbody, ale zničený metabolismus. A jako bonus jo-jo efekt. Tou správnou strategií je jít na to pomalu s rozumně sestaveným tréninkovým a stravovacím plánem. Jedině tak máte největší šanci, že letos uspějete.

5. Nesrovnávejte se s někým jiným, každý jde svou vlastní cestou a svým tempem

Vy jste si zadali nějaký cíl, vy si za tím jdete. Vy jste začali na určitém startovním bodě. Když kamarádka vidí výsledky dříve než vy, nezoufejte! Neznamená to, že něco děláte špatně. Jen jsme každý jiný a na naše výsledky má vliv řada faktorů, ať už rychlost metabolismu, stres, spánek, pohyb... Prostě: "Kdo si počká, ten se dočká!"

6. Buďte trpěliví a nevzdávejte se po první chybě

Po prvním měsíci ve fitku se z vás druhý Árný pravděpodobně nestane. Hlavně pokud jste začátečníci, budou vás zpočátku bolet svaly (opravdu hodně). Najednou zjistíte, kolik těch svalů vlastně máte! I obyčejná chůze do schodů po prvním legday může být celkem výživným zážitkem, ale to je normální. 

Ano, říká se "co bolí, to roste,” ale nikoliv rychlostí blesku. Neztrácejte hlavu, když progress nebude tak rychlý, jak jste si plánovali nebo přáli. Všechno má svůj čas. Fitness je především o sebedisciplíně, důslednosti a motivaci. Kdyby to bylo tak jednoduché, každý druhý by byl už profi závodník. 

Nikdo není neomylný a každý může uklouznout. To ale neznamená, že se hned vzdáte a zase si musíte počkat na nějaké magické datum nebo zatmění měsíce. Žádná cesta není lehká a vždy je potřeba vystoupit ze své komfortní zóny a překonávat překážky, které leží na cestě k cíli. Z dočasného neúspěchu je potřeba se jen poučit, nikoliv hodit flintu do žita. Jak se říká: "Jeden krok vzad, dva kroky vpřed." 

[Instagram]

7. Najděte si svou vlastní vášeň pro sport, vaření nebo zdravý životní styl

Ať už děláte cokoliv, musíte to milovat, vidět v tom smysl a dělat to s radostí. V opačném případě to nebude mít dlouhého trvání. Nedělejte nic jen proto, že to dělá někdo jiný a chcete být jako on. Každý je nějaký... 

Děláte to především pro sebe. Ať už to bude fitness, jóga, plavání, běh, turistika.. cokoliv. Dělejte to proto, že to naplňuje především vás. A ne proto, abyste měli co přidávat na Instagram. 

Co si z toho vzít závěrem?

Nesnažte se cíle splnit do konce prvního týdne nebo měsíce. Jděte na to s rozumem, promyšleně a raději pomalu než pak se zničeným zdravím. 

Máte na to 365 dní. 365 dní, abyste na sobě makali, zlepšovali se a dosahovali vašich cílů! Běžte takovou cestou, která je dlouhodobě udržitelná a bude vás bavit, než abyste někoho kopírovali a vzdali to, protože ta cesta není vaše...

Byl ti článek užitečný?
👍 Jo, super! 🙁 Bohužel ne