Jak na zdravé zálivky a dresinky na salát a maso?

Markéta Blahunková
Markéta Blahunková 14. 8. 2021
Uložit článek
Jak na zdravé zálivky a dresinky na salát a maso?

Léto je pro mnoho z nás oblíbeným obdobím právě díky grilovačkám, posezení s přáteli a relaxování za vlahého letního počasí. Dnes se zaměříme na dresinky, které se často ke grilovaným pokrmům podávají, a na salátové zálivky, které mohou zaručeně zpestřit salátovou mísu. Jsou však dresinky a zálivky zdravé? A jaký je rozdíl mezi kupovaným a doma připraveným dochucovadlem?

Na co se v článku zaměříme

  • Jaký je rozdíl mezi dresinkem a zálivkou

  • Složení kupovaných dresinků a zálivek

  • Rozdíl mezi kupovaným a doma připraveným dresinkem a zálivkou

  • 5 tipů na přípravu domácího dresinku na salát či k masu

  • 5 tiků na přípravu domácích zálivek na saláty

Rozdíl mezi dresinkem a zálivkou

Základní složkou zálivky (neboli tzv. vinaigrette) je ocet a olej. Můžete do ní přidat i další suroviny, jako jsou bylinky a koření, hořčice, víno, vařený žloutek, šunku či slaninu, strouhaný nebo nadrobno sekaný sýr.

Dresink obsahuje odlišné složky, především majonézu, mléčný výrobek (smetana, zakysaná smetana, jogurt), rajčatový protlak, pyré či kečup a mnohé další suroviny v závislosti na typu dresinku. Dresink slouží nejen na dochucení salátu, ale může se podávat k masu, rybě, těstovinám a jiným pokrmům.

obrázek z istockphoto.com

Kupované dresinky

Na trhu naleznete nepřeberné množství dresinků. V závislosti na příchuti se jejich složení do určité míry liší. Běžně dostupné produkty většinou obsahují olej, ocet, škrob, cukr (případně maltodextrin, glukózový sirup, invertní cukr), vaječný žloutek, sůl, koření, bylinky, stabilizátory, aromata, konzervanty, barviva, dále pak například hořčici, jogurt, citronovou šťávu, rajčatový protlak, slad, sýr, sojovou omáčku a další složky dle příchuti dresinku.

Na jednu porci (30 ml) můžete přijmout z dresinků dostupných v supermarketech kolem 100 kcal a 0,6 g soli

Kupované zálivky

V obchodech se setkáte především se sušenými kořenícími směsmi na přípravu zálivky, které si doma dle návodu smícháte s octem, olejem, případně trochou vody. Směsi lze použít i na přípravu domácího dresinku, pokud ji smícháte například s jogurtem.

Složení těchto směsí dokáže člověka odradit již svou délkou, když se však začtete, raději směs asi ani kupovat nebudete. Složení směsí od různých výrobců jsou dost podobná, většinou obsahují bylinky, koření, cukr (v různých podobách jako je laktóza, fruktóza, sacharóza, sirupy), barviva, aromata, konzervanty, olej, případně další složky. Odrazující je také obsah soli. Ve 100 g směsi nalezneme více než 20 g soli, na balení o 10 g by to však vycházelo na nějaké 2 g soli, což je velmi podobné jako u 100 g dresinku.

Kolik energie a soli přijmete na jednu porci salátu, pokud budete postupovat dle návodu? Například dle návodu u salátové zálivky od značky Avokádo bychom na porci zeleniny o 150 g přijali po přidání oleje a balsamica 90 kcal a 1,2 g soli.

obrázek z istockphoto.com

Tipy na zdravější dresinky a zálivky

Díky konzumaci doma připravovaného dresinku a zálivky můžete přijmout především méně soli a cukru v porovnání s kupovanými výrobky, vyhnete se též konzumaci konzervačních látek, barviv, aromatů, stabilizátorů, zahušťovadel a látek, které do zdravé stravy prostě nepatří.

A především, máte jasný přehled o tom, co doma připravený dresink či zálivka obsahují. Energetická hodnota může být u doma připravených dresinků a zálivek dosti podobná těm kupovaným, do značné míry však závisí na typu a základu dresinku či zálivky.

Jak na zdravý dresink?

  1. Jako základ dresinku vyberte nejlépe jogurt. Může jít o klasický bílý jogurt nebo v odtučněné verzi, řecký jogurt či skyr. Pokud vám nevadí vyšší energetická hodnota, můžete přidat i trochu zakysané smetany nebo light majonézy. Lze použít i kyšku či kysané podmáslí, dresink pak však bude tekutější.

  2. Na ochucení jogurtového dresinku použijte čerstvé nebo jednodruhové sušené bylinky. Hodit se především bude bazalka, máta, koriandr, tymián, pažitka, kopr, libeček, citronová tráva, oregano, rozmarýn a další byliny.

  3. Pro přípravu pálivé omáčky, přidejte čerstvý drcený česnek, chilli papričku, kvalitní pikantní kečup nebo hořčici.

  4. Do dresinku můžete přidat najemno nasekanou zeleninu jako je cibule, jarní cibulka, kvašené okurky, okurky hadovky, papriku, rajčata, řapíkatý celer, strouhaná mrkev s celerem.

  5. Dresink můžete ozvláštnit exotickými chutěmi přidáním avokáda s limetkou a koriandrem, kari kořením či sojové omáčky s česnekem, medem a restovaným sezamem.

Zkuste například recept na salátový dresink s avokádem a limetkou

Rozmixujte spolu avokádo (1 ks), řecký jogurt (110 g), koriandr (5 g), šťávu z limetky (60 ml), olivový olej (60 ml), drcený česnek (2 stroužky). Dochuťte špetkou soli a čerstvě namletým pepřem. Dresink by měl mít příjemně krémovou konzistenci, jedna porce (30 ml) obsahuje 75 kcal.

obrázek z downshiftology.com

Jak na zdravou zálivku?

  1. Vybírejte kvalitní rostlinné oleje, preferujte ty za studena lisované neboli extra panenské. Vzhledem k tomu, že se zálivka neohřívá, je možné použít i speciální oleje jako je avokádový, dýňový, sezamový, lněný, hroznový.

  2. Použijte citronovou, limetkovou šťávu, tamarind či balsamico (vinný ocet).

  3. Pro zpestření chuti můžete přidat sojovou omáčku se sníženým obsahem soli, amino omáčku, tahini, koření a bylinky.

  4. Pro pálivou chuť přidejte drcený česnek, chilli, zázvor či hořčici.

  5. K doslazení použijte med, javorový či čekankový sirup.

Zkuste například recept na salátovou zálivku se zázvorem a kurkumou

Smíchejte olivový olej (60 ml), jablečný ocet (30 ml), kurkumu (2 g), najemno nastrouhaný zázvor (1 g) a trochu medu (7 g). Zalijte salát zálivkou a a dobře promíchejte. Porce (30 ml) obsahuje 170 kcal.

Co si z toho vzít?

Na trhu naleznete nespočet dresinků a omáček na saláty a ke grilování. Jejich složení by vás mělo od koupě odradit, obsahují totiž konzervanty, aromata, stabilizátory, zahušťovadla a další složky, které v doma připraveném dresinku rozhodně nenajdete. Při přípravě domácího ochucovadla si navíc můžete vyhrát s chutěmi, využít zeleninu, bylinky a koření z vlastní zahrádky a přesně víte, co do dresinku a zálivky dáváte.

Při přípravě domácího dresinku nebo zálivky používejte kvalitní čerstvé suroviny, dosáhnete tak krásného složení, příjemné chuti a v závislosti na typu dresinku i nižší energetické hodnoty, menšího obsahu tuku a soli. 

Zálivky na saláty budou mít vždy vyšší obsah energie, jejich základ totiž tvoří olej. Doma připravená zálivka však může krásně oživit salát a donutit i členy rodiny, kteří nejsou příznivci zeleniny, aby si salát dali. V tomto případě dbejte na výběr kvalitního oleje a šetřete se solí.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
2 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________