Souboj kol: je pro vás lepší spinning nebo outdoor cycling?

Komentáře
1
Souboj kol: je pro vás lepší spinning nebo outdoor cycling?
obrázek z freepik.com/javi_indy
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam
  • Jízda na kole patří mezi nejoblíbenější volnočasové aktivity a v mnoha případech i dopravní prostředky či kardio. 

  • Tento druh sportu posiluje svaly nohou, zejména kvadricepsy, hamstringy, lýtka a hýžďové svaly.

  • Dánsko, země kde obyvatelé najezdí přes milion kilometrů na kole každý den, je současně zemí těch nejšťastnějších lidí na světě.  

Jízda na kole, ať už vnitřní nebo venkovní, patří mezi zábavné, avšak stále velice efektivní způsoby, kterými můžete naplnit svou pravidelnou sportovní aktivitu v rámci zdravého životního stylu. 

Proč právě cycling? 

Z fyziologického hlediska napomáhá zdraví srdce a plic, zlepšuje průtok krve, buduje svalovou sílu a poměrně účinně spaluje vyšší množství kalorií (cca 450–750 kalorií za hodinu, záleží na pohlaví, výšce, hmotnosti apod.). Z mentálního hlediska snižuje hladinu stresu, jako ostatně většina intenzivnějších aktivit kvůli vyplavení endorfinů, v případě venkovní projížďky prodlužuje čas pobytu na čerstvém vzduchu, což může být dalším pozitivním bodem vašeho psychického zdraví.

Ohromnou výhodou cyklistiky/spinningu je fakt, že se jedná o low‑impact aerobní cvičení – umožňuje vám zvýšit tepovou frekvenci s menším opotřebením kolen, kotníků a dalších kloubů ve srovnání např. s joggingem a běháním. Navíc tento druh sportovní aktivity zrychluje srdeční tep a přináší účinky velice podobné běhu, králi spalování kalorií, tedy i pomocníkovi snazšího hubnutí. 

Jaké jsou výhody a nevýhody spinningu? 

Spinning patří mezi stálice téměř v každém fitness centru i posilovně. Na popularitě získal především v 90.letech a od té doby ho na výsluní vystřídalo máloco. Jaké jsou důvody? 

Výhody

  • Krom toho, že jej můžete absolvovat nezávisle na počasí, také nemusíte bojovat s odporem vzduchu, zvyšujete pevnost a stabilitu core společně se sníženým rizikem pádu. 

  • Dále podporujete lepší držení těla a samozřejmě zlepšujete vytrvalost, sílu a napomáháte udržování či snižování hmotnosti. 

  • Mezi další nesporné výhody patří podle výsledků The American Council On Exercise (ACE) studie, při níž se zjistilo, že typická lekce spinningu udržuje cvičence kolem 75 –95 % jejich maximální tepové frekvence. Důvodem toho je i “setrvačník”, kolečko pod řídítky, se kterým ovládáte intenzitu nejen jízdy, ale také zapojení vašich svalů, od hamstringů, přes lýtka, core nebo hýžďové svaly a kvadricepsy.

 Nevýhody

  • Trénink probíhá uvnitř, což může být především v jarních, letních, ale i některých podzimních měsících škoda. Čerstvý vzduch, zeleň, objevování nových míst… to vše necháváte za sebou výměnou za poměrně jednotvárné prostředí fitness centra. 

  • Druhou nevýhodou je vyšší možnost zranění na základě nezkušenosti se strojem, to by se ale v případě skupinové lekce stát nemělo. Pokud jste na své první hodině, určitě se nebojte dojít za trenérem a svěřit se mu o své premiéře. Nejenže speciálně dohlédne na adekvátní nastavení kola, navíc vám bude věnovat vyšší pozornost i během jízdy, případně vám bude kdykoli připraven pomoc. 

Jaké jsou výhody a nevýhody outdoor cyclingu? 

Venkovní cyklistika se dá oproti tomu brát nejen jakožto sport, ale také jako dopravní prostředek, s nímž ušetříte za benzín či MHD kartičku, nebo klidně jako pomocníka při víkendové objevovací jízdě. 

Výhody

  • K očividným společným výhodám s indoor cyclingem, jako je třeba zvýšení vytrvalosti či trénování středu těla, patří i zlepšení kognitivních a psychických funkcí, zpestření cvičení pomocí venkovních scenérií, ekologický způsob dopravy, jednoduché začlenění do každodenní rutiny a vyšší druh určitého komfortu, díky čerstvému vzduchu, popř. slunečnímu svitu. 

  • Ze svalového hlediska se zapojují opět téměř identické k těm u spinningu. Venkovní cyklistika k nim ovšem přidává další výzvy v závislosti na vašem prostředí. Faktory jako kopce, vítr apod. vyžadují intenzivní využití vašich kyčelních flexorů a kvadricepsů. 

 Nevýhody

  • Hlavními nevýhodami jsou určitě vyšší možnost pádu, tím pádem i investice do chráničů hlavy, kolen, někdy i páteře. Proto vždy doporučujeme trasu předem projít, ať už pěšky, s objasněním někoho, kdo už na oné cestě byl, nebo pomocí internetu. 

  • Dalším nedostatkem může být nevyrovnaný terén, ne zcela šetrný k vašim kostem a kloubům, které mohou po nadměrném “drncání” bolet. 

Výhody 

Nevýhody

Spinning
  • snížené riziko pádu

  • nezávislost na počasí

  • zpravidla intenzivnější plnění cílů

  • ochuzení o venkovní scenérie

  • jednotvárné prostředí posilovny

  • možná nezkušenost se strojem vedoucí ke zranění

Outdoor cycling
  • pobyt na čerstvém vzduchu 

  • ekologický dopravní prostředek

  • zábavná volnočasová aktivita

  • investice nejen do kola

  • vyšší možnost pádu 

  • při neuváženém zvolení trasy i nevyrovnaný terén

obrázek z freepik.com/wirestock

Kdo tedy vyhrál? 

Outdoor cycling i spinning jsou skvělými možnosti na naplnění vaší fyzické aktivity, zapojující téměř identické svaly. Pokud si ovšem více než dopravní prostředek či zábavu na víkend přejete efektivnější výsledky, ať už se jedná o zlepšení fyzičky, vytrvalosti či ztrátu hmotnosti, spinning je pravděpodobněji to pravé pro vás. Studie sledující účinky 16 týdnů cvičení spinningu a jízdy na kole na složení těla, fyzickou zdatnost a krevní proměnné u dospívajících žen potvrzuje, že indoor cycling/spinning je prospěšnější co se týče složení těla, fyzické zdatnosti a krevních složek. Tempo a intenzitu vám pomáhá korigovat instruktor, navíc je zde také nižší pravděpodobností zranění. U outdoor cyclingu může hrát také roli “ztráta času” kvůli navigování a snahám orientovat se např. na lesních cestách, přičemž byste tyto minuty mohli věnovat buď našlapání dalších kalorií na spinningovém kole nebo později něčemu jinému.

Pokud je vaším cílem ovšem především najít něco, co vás baví, vydržet u toho a získat k tomu i třeba ekologický a šetřivý dopravní prostředek, outdoor kolo je to pravé pro vás. Jedná se o rozmanitý druh cvičení, díky němuž máte šanci poznat své okolí zase trochu jinak, a ještě k tomu udělat něco pro své zdraví. Navíc například. tato studie potvrzuje, že tzv. zelené sporty, tedy ty vykonávané venku v přírodě se nám subjektivně zdají snazší, a spíše než cvičení je bereme jako radost a zábavnou volnočasovou aktivitu!

Co si z toho vzít

I v tomto souboji platí zhodnocení “balanc je klíčem”, protože je to právě kombinace obojího, která může vaší workout rutině přidat efektivitu i pestrost zároveň. Užívat si spinningové lekce 2x týdně třeba se svým protějškem, s nímž se budete vzájemně motivovat, urychlí budování svalů, vytrvalosti, síly, stability atd. No a jak lépe strávit sluneční víkend, než aktivním výletem kolem vašeho města či vesnice? Načerpáte energii, vitamín D, necháte problémy všedních dní za sebou a ani vám to nebude připadat jako úporné cvičení. U outdoor cyclingu ale nezapomínejte (krom opalovacího krému ve slunečné dny) také na helmu, popř. chrániče kolen, loktů či páteře!

15 svačin, které se hodí vzít na túru nebo na kolo
15 svačin, které se hodí vzít na túru nebo na kolo
Slunné dny si přímo říkají o vyjížďku na kole nebo nějaký výlet pěkně po svých za poznáním krásných zákoutí naší země. Řešíte, co si s sebou ale vzít na svačinu, abyste se vyhnuli hladu a měli dostatek energie? Zkuste našich 15 svačinových tipů.
Kolo vs. běh: Co je lepší na hubnutí?
Kolo vs. běh: Co je lepší na hubnutí?
Pohybová aktivita je jednoduchý způsob, jak si hubnutí udělat efektivnější. Jaký sport je ale nejlepší a dá se říct, jestli je běhání účinnější než jízda na kole?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit je základem úspěšného hubnutí – co si ale pod tímto pojmem představit, a jak vědomosti poté uvést do praxe?
Jak zhubnout břicho? Nabízíme 6 efektivních rad!
Jak zhubnout břicho? Nabízíme 6 efektivních rad!
Klíčem k plochému břichu je strava a komplexní trénink. Je však vůbec reálné se cíleně zbavit tuku na břiše, nebo jen bojujeme s větrnými mlýny?
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
K vyrýsovaným břišním svalům budete potřebovat vedle nízkého % podkožního tuku také kvalitní a komplexní trénink břicha. Jaké cviky jsou ty nejlepší?
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Snad každý muž by chtěl mít velká a široká záda, která dokážou divy nejen v posilovně, ale také přitáhnout pozornost řady opačného pohlaví. Podívejme se na několik základních cviků pro perfektní záda!
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Mohutné paže chce mít asi každý návštěvník posilovny. Jak se k nim efektivně dopracovat? Náš přehled cviků vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Triceps tvoří většinu svalové hmoty paže. Pokud chcete, aby vaše ruce připomínaly medvědí tlapy, máme pro vás zásobník cviků, který vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Svalům středu těla (CORE) a jejich správnému procvičení by měla věnovat dostatečnou pozornost celá populace. Víte, jakým způsobem střed těla cvičit?
Jak často cvičit? Tréninkový plán 3×, 4× i 5× týdně
Jak často cvičit? Tréninkový plán 3×, 4× i 5× týdně
Kolikrát týdně máme trénovat? Máme pro vás komplexní návod na to, jak si rozložit cvičení podle vašich časových možností!
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Jak nejlépe cvičit prsní svaly? K velkému hrudníku benchpress prostě nestačí! Na jaké cviky bychom ve svém tréninku prsních svalů neměli zapomínat?
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Přáli byste si pevné, kulaté a dokonalé hýždě? S trochou vytrvalosti se vám tenhle sen snadno splní! Přinášíme vám přehled 10 účinných cviků pro zpevnění hýžďových svalů, které vám pomohou k vytvarovanému a pevnému zadku.
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
Zjistěte, jak ovládnout a zrychlit váš metabolismus vstříc rychlejšímu spalování energie a snadnějšímu hubnutí díky jednoduchým tipům uvnitř článku.
Strava při kojení: nejčastější mýty versus fakta
Strava při kojení: nejčastější mýty versus fakta
Při kojení se nemůžou jíst luštěniny, pít káva a musí se držet speciální dieta, nejlépe s omezením všech alergenů. Je to opravdu nutné? Na nejčastější mýty ve výživě při kojení se podíváme v dnešním článku.
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence na nás při běhu prozradí spoustu důležitých informací, můžeme podle ní také sledovat dlouhodobý progres. Jak na to a jakým způsobem ji můžeme změřit?