Souboj kol: je pro vás lepší spinning nebo outdoor cycling?

Karolína Šimečková
Karolína Šimečková 13. 6. 2022
1 Uložit článek
Souboj kol: je pro vás lepší spinning nebo outdoor cycling?
obrázek z freepik.com/javi_indy
  • Jízda na kole patří mezi nejoblíbenější volnočasové aktivity a v mnoha případech i dopravní prostředky či kardio. 

  • Tento druh sportu posiluje svaly nohou, zejména kvadricepsy, hamstringy, lýtka a hýžďové svaly.

  • Dánsko, země kde obyvatelé najezdí přes milion kilometrů na kole každý den, je současně zemí těch nejšťastnějších lidí na světě.  

Jízda na kole, ať už vnitřní nebo venkovní, patří mezi zábavné, avšak stále velice efektivní způsoby, kterými můžete naplnit svou pravidelnou sportovní aktivitu v rámci zdravého životního stylu. 

Proč právě cycling? 

Z fyziologického hlediska napomáhá zdraví srdce a plic, zlepšuje průtok krve, buduje svalovou sílu a poměrně účinně spaluje vyšší množství kalorií (cca 450–750 kalorií za hodinu, záleží na pohlaví, výšce, hmotnosti apod.). Z mentálního hlediska snižuje hladinu stresu, jako ostatně většina intenzivnějších aktivit kvůli vyplavení endorfinů, v případě venkovní projížďky prodlužuje čas pobytu na čerstvém vzduchu, což může být dalším pozitivním bodem vašeho psychického zdraví.

Ohromnou výhodou cyklistiky/spinningu je fakt, že se jedná o low-impact aerobní cvičení – umožňuje vám zvýšit tepovou frekvenci s menším opotřebením kolen, kotníků a dalších kloubů ve srovnání např. s joggingem a běháním. Navíc tento druh sportovní aktivity zrychluje srdeční tep a přináší účinky velice podobné běhu, králi spalování kalorií, tedy i pomocníkovi snazšího hubnutí. 

Jaké jsou výhody a nevýhody spinningu? 

Spinning patří mezi stálice téměř v každém fitness centru i posilovně. Na popularitě získal především v 90.letech a od té doby ho na výsluní vystřídalo máloco. Jaké jsou důvody? 

Výhody

  • Krom toho, že jej můžete absolvovat nezávisle na počasí, také nemusíte bojovat s odporem vzduchu, zvyšujete pevnost a stabilitu core společně se sníženým rizikem pádu. 

  • Dále podporujete lepší držení těla a samozřejmě zlepšujete vytrvalost, sílu a napomáháte udržování či snižování hmotnosti. 

  • Mezi další nesporné výhody patří podle výsledků The American Council On Exercise (ACE) studie, při níž se zjistilo, že typická lekce spinningu udržuje cvičence kolem 75 –95 % jejich maximální tepové frekvence. Důvodem toho je i “setrvačník”, kolečko pod řídítky, se kterým ovládáte intenzitu nejen jízdy, ale také zapojení vašich svalů, od hamstringů, přes lýtka, core nebo hýžďové svaly a kvadricepsy.

 Nevýhody

  • Trénink probíhá uvnitř, což může být především v jarních, letních, ale i některých podzimních měsících škoda. Čerstvý vzduch, zeleň, objevování nových míst… to vše necháváte za sebou výměnou za poměrně jednotvárné prostředí fitness centra. 

  • Druhou nevýhodou je vyšší možnost zranění na základě nezkušenosti se strojem, to by se ale v případě skupinové lekce stát nemělo. Pokud jste na své první hodině, určitě se nebojte dojít za trenérem a svěřit se mu o své premiéře. Nejenže speciálně dohlédne na adekvátní nastavení kola, navíc vám bude věnovat vyšší pozornost i během jízdy, případně vám bude kdykoli připraven pomoc. 

Jaké jsou výhody a nevýhody outdoor cyclingu? 

Venkovní cyklistika se dá oproti tomu brát nejen jakožto sport, ale také jako dopravní prostředek, s nímž ušetříte za benzín či MHD kartičku, nebo klidně jako pomocníka při víkendové objevovací jízdě. 

Výhody

  • K očividným společným výhodám s indoor cyclingem, jako je třeba zvýšení vytrvalosti či trénování středu těla, patří i zlepšení kognitivních a psychických funkcí, zpestření cvičení pomocí venkovních scenérií, ekologický způsob dopravy, jednoduché začlenění do každodenní rutiny a vyšší druh určitého komfortu, díky čerstvému vzduchu, popř. slunečnímu svitu. 

  • Ze svalového hlediska se zapojují opět téměř identické k těm u spinningu. Venkovní cyklistika k nim ovšem přidává další výzvy v závislosti na vašem prostředí. Faktory jako kopce, vítr apod. vyžadují intenzivní využití vašich kyčelních flexorů a kvadricepsů. 

 Nevýhody

  • Hlavními nevýhodami jsou určitě vyšší možnost pádu, tím pádem i investice do chráničů hlavy, kolen, někdy i páteře. Proto vždy doporučujeme trasu předem projít, ať už pěšky, s objasněním někoho, kdo už na oné cestě byl, nebo pomocí internetu. 

  • Dalším nedostatkem může být nevyrovnaný terén, ne zcela šetrný k vašim kostem a kloubům, které mohou po nadměrném “drncání” bolet. 

Výhody 

Nevýhody

Spinning
  • snížené riziko pádu

  • nezávislost na počasí

  • zpravidla intenzivnější plnění cílů

  • ochuzení o venkovní scenérie

  • jednotvárné prostředí posilovny

  • možná nezkušenost se strojem vedoucí ke zranění

Outdoor cycling
  • pobyt na čerstvém vzduchu 

  • ekologický dopravní prostředek

  • zábavná volnočasová aktivita

  • investice nejen do kola

  • vyšší možnost pádu 

  • při neuváženém zvolení trasy i nevyrovnaný terén

obrázek z freepik.com/wirestock

Kdo tedy vyhrál? 

Outdoor cycling i spinning jsou skvělými možnosti na naplnění vaší fyzické aktivity, zapojující téměř identické svaly. Pokud si ovšem více než dopravní prostředek či zábavu na víkend přejete efektivnější výsledky, ať už se jedná o zlepšení fyzičky, vytrvalosti či ztrátu hmotnosti, spinning je pravděpodobněji to pravé pro vás. Studie sledující účinky 16 týdnů cvičení spinningu a jízdy na kole na složení těla, fyzickou zdatnost a krevní proměnné u dospívajících žen potvrzuje, že indoor cycling/spinning je prospěšnější co se týče složení těla, fyzické zdatnosti a krevních složek. Tempo a intenzitu vám pomáhá korigovat instruktor, navíc je zde také nižší pravděpodobností zranění. U outdoor cyclingu může hrát také roli “ztráta času” kvůli navigování a snahám orientovat se např. na lesních cestách, přičemž byste tyto minuty mohli věnovat buď našlapání dalších kalorií na spinningovém kole nebo později něčemu jinému.

Pokud je vaším cílem ovšem především najít něco, co vás baví, vydržet u toho a získat k tomu i třeba ekologický a šetřivý dopravní prostředek, outdoor kolo je to pravé pro vás. Jedná se o rozmanitý druh cvičení, díky němuž máte šanci poznat své okolí zase trochu jinak, a ještě k tomu udělat něco pro své zdraví. Navíc například. tato studie potvrzuje, že tzv. zelené sporty, tedy ty vykonávané venku v přírodě se nám subjektivně zdají snazší, a spíše než cvičení je bereme jako radost a zábavnou volnočasovou aktivitu!

Co si z toho vzít

I v tomto souboji platí zhodnocení “balanc je klíčem”, protože je to právě kombinace obojího, která může vaší workout rutině přidat efektivitu i pestrost zároveň. Užívat si spinningové lekce 2x týdně třeba se svým protějškem, s nímž se budete vzájemně motivovat, urychlí budování svalů, vytrvalosti, síly, stability atd. No a jak lépe strávit sluneční víkend, než aktivním výletem kolem vašeho města či vesnice? Načerpáte energii, vitamín D, necháte problémy všedních dní za sebou a ani vám to nebude připadat jako úporné cvičení. U outdoor cyclingu ale nezapomínejte (krom opalovacího krému ve slunečné dny) také na helmu, popř. chrániče kolen, loktů či páteře!

Přidej se k 37 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek