Jak se zbavit celulitidy? 3 rady, díky kterým to zvládnete

Petr Loskot
Petr Loskot před 4 měsíci
2
Jak se zbavit celulitidy? 3 rady, díky kterým to zvládnete
obrázek z businessinsider.com

Celulitida. Tento nepříjemný estetický problém trápící podstatnou většinu žen, který se však nevyhýbá ani mužům, asi není třeba dlouze představovat. Na chvíli ale odložme emoce, které tuto naprosto běžnou a normální nedokonalost často doprovází. 

Zkusme si nalít čistého vína a pojďme se podívat na to, co reálně je v našich silách, abychom projevy celulitidy alespoň trochu zmírnili a cítili se sebevědoměji.

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jestli je celulitida normální a kolik žen se s ní během života setká

  • Jak celulitidě předcházet, nebo alespoň zmírňovat její projevy naším životním stylem

  • Co dalšího kromě zásad zdravého životního stylu může na celulitidu platit

  • Co je naopak neúčinné a čemu se raději vyhnout

Je celulitida vzácná, nebo naopak častá?

  • Ačkoliv se nám povrchní kult krásy lidského těla, který neodpouští sebemenší nedokonalost, snaží tvrdit něco jiného, výskyt celulitidy je ve skutečnosti u žen velice běžný. Podle různých studií se tak v jisté formě závažnosti objevuje u 8098 % žen, které již prošly pubertou.

  • Někteří odborníci dokonce hovoří o tom, že vzhledem k tak vysoké rozšířenosti mezi ženami, ale nikoliv mezi muži, lze celulitidu považovat za druhotný pohlavní znak žen. Ženy by tak dozajista měly samy sebe přijmout takové, jaké jsou, a svoje tělo vnímat střízlivě.

Celulitidu způsobuje řada faktorů. Dokážeme některé z nich ovlivnit životním stylem?

  • Mezi ty neovlivnitelné se řadí genetické predispozice, pohlaví, rasa, hormonální profil, stav kůže a místo uložení tuku na těle, kondice cévního a lymfatického systému a jejich probíhající onemocnění, ale také rizikové období života ženy (puberta, těhotenství či menopauza).

  • K ovlivnitelným faktorům naopak patří výživa, pohybová aktivita, tělesná hmotnost a celkové množství tělesného tuku.
  • Můžete tedy vidět, že něco máte dáno do vínku, něco naopak můžete ovlivnit životním stylem. Podle Dr. Vlasáka je to s celulitidou podobně jako s vráskami. "Stejně jako od určitého věku neodstraníme všechny vrásky, obdobně to je s projevy celulitidy, kdy mnohdy jde o fyziologický proces stárnutí kůže." Přesto vyzývá k trvalému "zápasu" s celulitidou, protože tento boj má pozitivní dopad nejen na samotnou pomerančovou kůži, ale také na celý váš organizmus. A právě o to by vám mělo jít především.

3 zásady boje s celulitidou

1. Kvalitní strava hraje při řešení celulitidy jednu z klíčových rolí

Energetický příjem a výběr potravin

  • Jedním z hlavních rizikových faktorů pro vznik celulitidy je nadměrné množství tělesného tuku. Proto je v mnohých případech nutné redukovat tělesnou hmotnost. K tomu je třeba navodit energetický deficit, kdy budete energie více vydávat než přijímat. 

  • Problém bývá i nesprávný výběr potravin – nadměrný příjem zpracovaných potravin s vyšším obsahem cukrů, kuchyňské soli a nezdravých tuků. Vybírejte si naopak přirozené nezpracované potraviny, které vás lépe zasytí a poskytnou dostatek všech potřebných živin.

Svoji roli také může hrát příjem bílkovin

  • Dalším nedostatkem ve výživě může být nedostatečný příjem kvalitních bílkovin. Bílkoviny přispívají k zachování zdravé kůže i podkožního vaziva, které bývá při celulitidě změněné. Dostatečné množství kvalitní bílkoviny se podílí na vytvoření onkotického tlaku v cévách, nezbytného pro správnou funkci krevního a lymfatického systému. 

  • 1 g bílkovin na kg tělesné hmotnosti berte jako naprosté minimum, pokud jste ale aktivní, a navíc se pokoušíte zhubnout, směřujte svůj příjem do rozmezí 1,4–2,0 g/kg TH.

Nepodceňujte ani pitný režim

  • Pitný režim úzce souvisí se zdravím lymfatického systému. Proto se snažte splnit příjem tekutin v rozmezí 30–45 ml/kg TH, a pokud jste aktivní, potřeba příjmu tekutin se může ještě navýšit. Preferujte obyčejnou vodu, neslazené čaje a kávu, do pitného režimu se počítají i tekutiny přijaté prostřednictvím potravin. Slazeným nebo alkoholickým nápojům se naopak snažte co nejvíce vyhýbat. Ty se totiž mohou plíživě podílet na vyšším energetickém příjmu, nárůstu tělesného tuku, a tím i na vzniku celulitidy.

[Instagram]

2. Pohybová aktivita může v boji s celulitidou pomoci několika způsoby

Pohybová aktivita jako prostředek k udržení nebo snížení tělesné hmotnosti

  • Pravidelnou pohybovou aktivitou navýšíte svůj výdej energie, což může pozitivně přispět k udržení stávající tělesné hmotnosti, ale také k redukci tělesného tuku. Navíc svalovou činností přispíváte k dobré funkci oběhového a lymfatického systému. Pohybová aktivita by tak měla být součástí vašeho životního stylu nejen jako jistá prevence, ale také podpůrná zbraň proti celulitidě i v případě, pokud se už objevila.

  • Snažte se více hýbat nejen při běžných denních aktivitách (chůze do práce, do schodů), ale čas si vyhraďte i pro cílenou sportovní zátěž, kam řadíme vytrvalostní aktivitu i silový trénink. Vytrvalostní (aerobní) aktivitu můžete provozovat cca 2–3x týdně po dobu 30–60 minut. 

Silový trénink jako prostředek ke zpevnění a vytvarování postavy

  • Silový trénink má tu výhodu, že vede k tvorbě svalové hmoty a jejímu zpevnění. Díky tomu tak získáte celkově pevnější a lépe tvarovanou postavu. V kombinaci s vhodně nastaveným jídelníčkem a kalorickým deficitem tak silový trénink může představovat pomyslné eso v rukávu. I když se celulitida týká pouze spodní části těla, ideální je posilovat celé tělo, a to s minimálním počtem 2–3 tréninků týdně, aby se vhodně doplňovaly spolu s aerobními aktivitami.

  • Pokud však trpíte již závažnějšími projevy celulitidy, o vhodné pohybové aktivitě přímo na míru se poraďte se svým lékařem lymfologem.

3. Cílená podpora funkce lymfatického systému

V článku jsme se už dozvěděli, že jedním z rizikových faktorů vzniku celulitidy je snížená funkce lymfatického systému, kterou lze podpořit i pohybovou aktivitou. Pokud však sám pohyb nestačí, mohou přijít na řadu i další možnosti.

Vyzkoušejte speciální masáž – manuální lymfodrenáž

  • Jednou z technik na podporu lymfatického systému je tzv. manuální lymfodrenáž. Ve své podstatě je to speciální masáž, která se na rozdíl od klasické masáže nezaměřuje na svaly, ale právě na samotnou kůži a podkoží, ve které se nachází lymfatický systém. I když se to může zdát jednoduché, taková masáž není žádná “legrace”, proto se svěřte do rukou opravdového odborníka.

Na velmi podobném principu funguje i lymfodrenáž přístrojová

  • Prakticky stejným způsobem, jak podpořit funkci lymfatického systému, je lymfodrenáž praktikovaná pomocí speciálních přístrojů. Opět bych ale v tomto případě nepodléhal nedůvěryhodným “salónům krásy” a o možné prospěšnosti těchto procedur bych se poradil s lékařem. 

  • S lymfodrenáží se často kombinuje i tzv. kompresní léčba, která např. spočívá v nošení speciálních kompresních kalhotek a punčoch, které pevněji obepínají postižené partie a dále napomáhají funkci lymfatického systému po celý den. 

Vědecké studie zmiňují i další metody, jejich účinnost je ale diskutabilní a dokonce mohou poškodit vaše zdraví i vzhled

  • Zkoumání možností léčby celulitidy se těší velkému zájmu i u vědecké obce. Proto se v jednom ze souhrnných článků můžete dočíst o studiích, kde se k řešení celulitidy používal ultrazvuk, laserová terapie, nebo dokonce liposukce.

  • K dalším léčebným technikám dokonce patří tzv. mezoterapie, při které se aplikují různá léčiva a hormony pomocí injekce do celulitidou postižené tukové tkáně. 

  • Nechybí ani masti obsahující “zaručené přírodní” látky. Opět je třeba se mít před těmito praktikami na pozoru, obzvláště tehdy, když vám tito šarlatáni budou nabízet neuvěřitelně skvělé výsledky, které však pocítí hlavně vaše peněženka, protože v ní nastane pěkný průvan. Zachovejte si proto zdravý rozum a nevěřte na zázraky, riskovat navíc můžete i zhoršení současných projevů celulitidy či poranění kůže a podkožního vaziva kvůli neodbornému zásahu. 

Jak se zbavit celulitidy? 3 rady, díky kterým to zvládnete

obrázek z medium.com

Co si z toho vzít?

V dnešním článku jsme si popsali fakt, že celulitida je v určité podobě takřka nedílnou součástí těla každé ženy a nevyhýbá se ani mužům. Pro vznik celulitidy máme každý různé genetické predispozice. Aktivním životním stylem, při kterém dbáte na kvalitu vaší stravy, dostatečnou míru pohybové aktivity a udržování zdravé tělesné hmotnosti, však můžete výrazně předcházet zbytečně velkému množství tělesného tuku, zhoršené funkci lymfatického systému i viditelným projevům celulitidy. 

Při těžších projevech celulitidy můžete využít i lymfodrenáž, případně další techniky, ovšem vždy z rukou opravdového odborníka. Mějte ale na paměti, že i sebedražší a sebeslibnější techniky a přípravky se míjejí účinkem a prakticky samy o sobě nic nevyřeší, pokud nebudete dodržovat rozumná pravidla stravovacího a pohybového režimu.

Poděkuj autorovi
22
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________