#GutHealth: Jak na domácí fermentovanou zeleninu

Kristína Močková
Kristína Močková před 2 měsíci
2 minuty čtení
#GutHealth: Jak na domácí fermentovanou zeleninu
7

Fermentace je jedním z nejstarších způsobů uchovávání zeleniny. Fermentované potraviny jsou plné "přátelských" bakterií, enzymů a pro naše zdraví jsou velmi přínosné.

Tyto "přátelské" bakterie ovlivňují naši střevní mikroflóru, která zase ovlivňuje naše celkové zdraví, imunitu i psychiku.

Co je na domácí fermentované zelenině nejlepší? Na přípravu potřebujete jen zeleninu, vodu, sůl a několik dní. To je vše. Za pár dní máte na světě probiotickou bombu, která vás bude stát minimum času, námahy a peněz. 

Budeme potřebovat: 

1566468062_a_3325.jpg
  • zeleninu (vhodná je například kapusta, červená repa, brokolice, ředkvičky, mrkev, květák..)
  • vodu (ideálně odstátou nebo převařenou) 
  • sůl
  • vhodnou uzavíratelnou nádobu 
  • něco na zatížení zeleniny (postačí obyčejný kámen nebo malý talířek, který se vejde do nádoby)

Čas přípravy: 15 minut
Fermentace: 3–5 dnů

Postup:

  1. Zeleninu nakrájíme na menší kousky. Natlačíme ji do čisté nádoby (použili jsme klasickou zavařovací sklenici) a zalijeme čistou vodou tak, aby byla všechna zelenina pod hladinou. Vynulujeme si váhu s miskou a zeleninu i s vodou do ní vylijeme. Dvě procenta z výsledné váhy bude množství soli, které použijeme. (Tzn. Pokud má obsah sklenice například 600 g, přidáme 12 g soli – 600:100x2=12) 
    1566468310_a_3325.jpg
  2. Zeleninu v osolené vodě necháme chvíli odstát a potom ji natlačíme zpět do sklenice. Zalijeme zbylou slanou vodou. Zatížíme kamenem nebo něčím, co máme po ruce. Aby kousky kapusty neustále neplavaly na povrchu, skvěle nám poslouží kapustový list. 
    1566468337_a_3325.jpg
  3. No a teď už sklenici jen přivřeme (nezavíráme!), odložíme na nějaké místo s nekolísavou teplotou a čekáme. Každý den ferment zkontrolujeme, uvolníme případný plyn, aby nám ferment nevybublal nebo v horším případě nevybuchl (proto skleničku nezavíráme). Na konzumaci je připravený obvykle třetí až pátý den. 
    1566468353_a_3325.jpg
    Další skvělé náměty, nápady a tipy na sladké, slané, zdravé a chuťově vyladěné dobroty najdete pod odkazem na vyladěné recepty z Aktin kuchyně.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku