DIETNÍ ABSURDITY

DIETNÍ ABSURDITY

Není radno pouštět se do diet bez potřebných znalostí o pravidlech hubnutí. Věci, které se na první pohled mohou zdát jasné a logické, ale při hlubším zamyšlení a podrobnějším zkoumáním, jasné, logické a hlavně pravdivé nejsou. Než se pustíte do boje o kila, seznamte se s několika paradoxy, na které při hubnutí narazíte.

DIETNÍ ABSURDITY

1.       HUBNOUT, ALE JÍST.

I přes nekonečná varování odborníků, jsou ještě stále tací, kteří se při „dietě“ pouští do hladovění. To je ale věčný omyl. Dietním paradoxem je, že při nedostatku stravy nejdou kila dolů, ale naopak nahoru. Vyhladovělé tělo se bojí, že přijde o příjem potravy a tak si každé sebemenší přijaté sousto ukládá do zásoby, jelikož se bojí, že další potrava zase dlouhou dobu nepřijde, a tělo tak nebude mít dostatek energie pro správné fungování. Metabolismus se tak zpomaluje a tukové zásoby narůstají. Teprve tehdy, kdy se do jídelníčku nastolí pravidelnost (cca 5-6malých porcí denně po 2-4hodinách), začne organismus dostávat potřebnou energii pro správné fungování. Tato strava musí být vyvážená, pestrá, ale střídmá.

2.       PŘI DIETĚ SE VYHNĚTE LIGHT VÝROBKŮM

Mnoho z těch, kteří se snaží zhubnout, předpokládá, že potraviny označené „light“ budou pro jejich dietu ideální. To je ale omyl.  Tyto lehké, odlehčené výrobky získaly svou nálepku proto, že mají menší podíl určité látky nebo živiny (cukr, tuk, cholesterol). Mnoho výrobků light mohou mít ve skutečnosti větší energetickou hodnotu, než jejich neodlehčená verze. Navíc je tu nebezpečí dalších nevhodných látek. U výrobku se sníženým obsahem tuku, totiž na druhou stranu můžete najít mnoho rychlých cukrů, které způsobí rychlý hlad, dále tu mohou být také chemické konzervanty, ochucovadla a éčka. Při výběru výrobku je tedy důležité všímat si všech nutričních hodnot. A v neposlední řadě tu je často škodlivá psychologie výrobku – mnoho dietářů, si totiž pod označením light dovolí mnohem větší porci, než by si dovolili u běžné potraviny, takže efektivita je opět tatam.

Dieta a hubnutí

3.       PRO HUBNUTÍ JSOU POTŘEBNÉ SAHCARIDY

Omezení sladkého je většinou první krok, který ve snaze po lepší postavě uděláme. Co se týče cukrovinek, jedná se o rozhodnutí rozumné, ale chceme-li se obejít i bez příloh a ovoce, které jsou rovněž zdrojem sacharidů, trvalého zhubnutí se nedočkáme. Cukry jsou totiž primárním zdrojem energie, díky nimž funguje celý organismus. Bez nich by přišla únava, zpomalení metabolismu, a již známé - ukládání na horší časy. O co jde v hubnutí především, je přijímání „správných“ cukrů. Nejlepší jsou sacharidy složené, které uvolňují energii postupně. Ty se nacházejí například v celozrnných výrobcích, rýžích, těstovinách apod. Pokud jde o jednoduché cukry, ty přijímejte především z ovoce, nikoli z cukrovinek.

4.       NEZHUBNETE ANI BEZ TUKŮ

Chcete se zbavit tuků, ale potřebujete pro to další tuky? Ano. To je další dietní paradox. To, že se všude radí, abyste vyřadili tučná jídla, neznamená, že máte vyřadit všechen tuk. Tuky jsou pro fungování lidského těla důležité. Fungují jako zdroj tepla, dlouhodobé energie a zpracovávají vitaminy. Jistě už jste slyšeli o škodlivých, a prospěšných tucích. A o to tady jde- vybírejte si především ty prospěšné, tedy rostlinné a to asi v poměru 2:1 k těm živočišným, tedy škodlivým – ty zvedají cholesterol, zhoršují postavu i zdraví celkově (máslo, sádlo, cukrovinky, majonézy, uzeniny). Rostlinné tuky (ryby, rostlinné oleje, sója, avokádo, semínka) posilují kardiovaskulární systém a mozkovou činnost, takže kromě hubnutí vám pomohou i k celkovému zlepšení vašeho tělesného stavu. Pro správnou dietu tedy platí mít stravu vyváženou na bílkoviny, cukry, tuky i vitaminy, vlákninu i minerály.

5.       ZADRŽUJETE-LI VODU, VÍCE PIJTE!

Další dietní paradox, na který je třeba dát si pozor. Věděli jste, že obézní lidé mají kvůli zadržované vodě i o několik kilogramů navíc? A jak se přebytečné vody zbavit? Vodou! Když tělo zadržuje vodu, má jí totiž nedostatek a naopak přebytek má soli, která nutí tělo vodu zadržovat. Tato přebytečná kila se shodí jedině tehdy, začnete-li více pít (především čistou vodu), méně solit a více se pohybovat.

6.       KAŽDÝ SPORT NENÍ VHODNÝ PRO HUBNUTÍ

Pohyb je základní, ať je jakýkoliv. Tak proč musím při hubnutí pečlivě vybírat, jaký zvolit? Pro psychologii vašeho hubnutí je totiž samozřejmě důležité, vidět vytoužené výsledky a pokroky. A ne každý sport vám to při hubnutí dopřeje. Pokud začnete příliš zlehka, například jen chůzí (i když nejste příliš obézní a tudíž byste měli navíc), výsledky se objeví až za delší dobu a pokud budete vybraný sport šidit, nemusí se pokroky dostavit také vůbec. Na druhou stranu, když začnete příliš zprudka, můžete přetížit srdce, klouby i organismus. Pokud si budete dopřávat větší zátěž, než odpovídá vaší kondici a možnostem, může hrozit svalové přetížení. Druhou možností je, že se vaše tělo bude opravdu transformovat, ale například při ztíženém posilování můžete na váze nabrat – z tuků se snáze vytvoří mohutnější svaly. To samozřejmě není na škodu, ale především ženy, mají ze svalů strach a stojí pouze o zhubnutí, případně zpevnění těla. Tady se tedy hodí provozovat sport, který bude odpovídat doporučené tepové frekvenci. Pokud si chcete být jistí, že vyberete správně a hubnutí se vám bude dařit, nebojte se poradit se s odborníkem. S tím také můžete prokonzultovat různé varianty aktivit, a vybrat takovou, která vás bude opravdu bavit a tudíž se vám bude hubnout lépe a rychleji.

7.       PO CVIČENÍ JE TŘEBA SE NAJÍST

Poslední paradox považuji v naší společnosti za nejčastější. Po posilovně nebo jakékoli jiné pohybové aktivitě si totiž plno lidí říká „dneska už nebudu jíst, ať jsem necvičil zbytečně“. Ale opak je pravdou, ublížíte si spíše tím, že se nenajíte. Po výdeji energie je nutné tělu dopřát trochu energie nazpátek (malá dávka sacharidů neuškodí), aby mohlo začít s regenerací. Jinak vám hrozí nepříjemné hladovění (a jeho následky viz bod 1), hypoglykemie, motání hlavy apod. Asi do jedné hodiny po konci cvičení už jistě máte chuť na něco dobrého, a tady je vhodné, dopřát tělu bílkovinu, která podpoří budování svalové hmoty. Nemusím snad ani zmiňovat to, že pokud budete mít často po cvičení hlad, je velmi pravděpodobné, že se kvůli nepříjemnému pocitu hladu po cvičení, příště raději tréninku vzdáte (někteří jako revanš snad trochu omezí stravu), a to vašemu hubnutí opět neprospěje.

 

Cvičíme s Markét

zdroj: youtube.com
  •