Proč nepít iontové nápoje ve fitness

Proč nepít iontové nápoje ve fitness

Hned na úvod by se mi chtělo odpovědět na otázku, kterou jsem si dal v názvu toho článku. A to jednoduchým "protože jsou k ničemu". Nicméně bych celou problematiku zbytečně zjednodušil, i když bych se příliš od konečného resultu neodchýlil.

Proč nepít iontové nápoje ve fitness

Iontové nápoje se v současné době staly doslova synonymem a každodenní rutinou všech, kteří se dostanou do posilovny a chtějí si "lehce" zacvičit. První co udělají, stejně jako obsluha fitness centra, že si rozmíchají iontový nápoj různých barev, a to jen proto, že je to IN. Nemějme to alespoň obsluze za zlé, je to přeci jen další a nemalý příjem do kasy fitness centra. Nicméně alespoň vy jako uživatelé ionťáků byste měli nad daným nápojem popřemýšlet. Než budeme ale rozebírat vhodnost a nevhodnost ionťáku, povíme si, co to vlastně je.

Co je iontový nápoj?

Iontový nápoj je přípravek obsahující směs jednoduchých cukrů ve formě invertního cukru, glukózy, maltodextrinu příp. fruktózy. Tedy lehce stravitelných zdrojů energie. Může být obohacen o řadu účinných látek. V současnosti se na trhu objevují přípravky obohacené karnitinem, taurinem, glutaminem apod. Hlavním benefitem iontových nápojů však jsou v nich obsažené minerální látky (alespoň tedy dle výrobců, o jejich využitelnosti by se dalo spekulovat). Ke ztrátám minerálů dochází právě při sportovním výkonu.

Dělení iontových nápojů

  • Hypotonické
  • Isotonické
  • Hypertonické

Iontové nápoje dělíme dle jejich hustoty (osmolality) právě na výše zmíněné s tím, že nehustším je právě nápoj hypertonický. Osmolalitu nápoje ovlivňují látky v něm obsažené. Isotonické nápoje mají stejnou osmolalitu jako krev. Nejčastěji však dochází ke ztrátám tekutin a elektrolytů ve formě potu. Ten je hypotonický.

  • Isotonické nápoje jsou tedy vhodnější pro doplnění ztráty tekutin po výkonu.
  • Hypotonické nápoje jsou vhodné pro doplnění tekutin při výkonu i po lehkém tréninkovém výkonu.
  • Hypertonické nápoje jsou vhodné pro doplnění elektrolytů a energie v regenerační fázi po velmi náročném sportovním výkonu.

Chápu, že jste nyní lehce zaváhali. Můžu tedy pít iontový nápoj po výkonu? V posilovně nějaký výkon přeci dělám, tak proč ne právě zde. A to je právě kámen úrazu. Iontový nápoj konzumujeme právě a hlavně kvůli obsahu minerálních látek (iontů) a jejich ztrátám během cvičení. K těm dochází při zvýšeném pocení a kritického deficitu, který bychom měli nahrazovat, dosahujeme až po (minimálně) jedné hodině aerobního tréninku, tedy výkonu nad hranicí cca 130 tep/min. Nechci vaši aktivitu ve fitness centru žádným způsobem snižovat, nicméně pokud cvičíte dle zásad kvalitní tréninkové rutiny, měli byste se v hlavním čase se vždy vejít do 45 minut výkonu. Hodina to tedy absolutně nebude. Pokud se k hodině blížíte a přesahujete ji, tak se intenzitou tréninku ani zdaleka neblížíte tomu, co by se dalo považovat za natolik vyčerpávající, že je třeba ztracené minerály doplňovat. Ideálním nápojem tedy stále zůstává čistá voda.

Možná mi namítnete, že děláte třeba i aerobní trénink v posilovně. 95 % všech, co v posilovnách dělají aerobní trénink, se snaží o snížení množství tuku. V tom se asi přít nebudeme. Co je však největším nepřítelem hubnutí a produkce hormon senzitivní lipázy? Je to přeci inzulin. Ten bude nutně na přijatý jednoduchý cukr (byť třeba minimálně kvůli rezistenci) z iontového nápoje reagovat. Zde tedy také není prostor pro jeho užití. Potom se tedy ptám, kde iontový nápoj použít?

Dokážu si jej představit u aerobních sportovců, kteří jdou do posilovny zlepšit svůj aerobní výkon a potřebují při dané aktivitě maximální výkonnost. Stráví však na běhátku okolo osmdesáti minut a s posilováním již tato aktivita nemá nic společného.

Chápu, že toto vás nemusí zcela přesvědčit, proto se ještě podívejme na složení iontových nápojů. Zde s nejasným doporučením. Četli jste si někdy složení nejoblíbenějších ionťáků? Věřím, že nyní na něj mrknete. Můžete porovnat, zda se váš UNIverzální iontový nápoj nápadně nepodobá složením například "jupíku" nebo jiným komerčním sirupům. Myslím, že budete překvapeni. Ba co více, pokud nakoupíte druhou variantu, udělá vám lepší službu a vy ušetříte asi desetinásobnou cenu za litrovku ionťáku (Na vysvětlenou, tím nedoporučuji ani jeden).

I iontový svět je třeba uchopit globálněji. V posilovnách jsou iontové nápoje módní, nicméně málokdo se zastavuje nad tím, zda jsou zde potřebné. Zamyslete se nad tím alespoň vy, uživatelé různobarevných vod a příště šáhněte raději po vodě čisté.

Autor: Mgr. Jan Caha

Sport drink

  •