5 potravin, které nesmí chybět ve vaší fitness lednici

5 potravin, které nesmí chybět ve vaší fitness lednici

Fitness lednice je posvátné místo, do nějž mohou být uloženy pouze výjimečné potraviny. Následujících 5 potravin byste tam měli najít vždy; pokud se však blíží hrozba jejich nedostatku, vyhlásit poplach a naběhnout do nejbližšího supermarketu. 

Kulturistika a fitness je sice z velké části o tréninku, nicméně z podstatně větší části o stravě. Vyvážená strava poskytuje našemu organismu dostatek substrátů pro rozvoj a opravu svalové hmoty, stejně jako dodává nabídku využitelných živin pro všechny metabolické pochody. Právě volba stravy povětšinou stojí za úspěchem či neúspěchem ve fitness. Jaké potraviny by ve vašem jídelníčku neměly chybět, a které by měly mít vyhrazené místo ve vaší lednici? 

1/ Maso (kuřecí, krůtí, hovězí) 

Žádný fitnessák se neobejde bez kvalitního zdroje bílkovin. Právě živočišná bílkovina v podobě masa domácích zvířat je vysoce biologicky hodnotným zdrojem, na nějž se můžete každý den spolehnout. Dodá vašemu tělu všechny potřebné živiny, které potřebujete pro opravu svalové tkáně, nastartování anabolické reakce organismu a poskytnutí výhodného prostředí pro optimální hormonální produkci. Ve své stravě se snažte vyhnout tučným zdrojům, jimiž může velmi často být levné hovězí maso, kuřecí stehna nebo vepřové maso. Naopak dávejte prostor libovým kusům masa - bio kuřecí prsa, krůtí maso či libové hovězí. Nemusíte se bát experimentovat a do své stravy zařadit i maso divokých zvířat. Počítejte s tím, že bude více vláknité, bude se povětšinou déle trávit, ale bude obsahovat velmi malý podíl skrytého tuku. Takový srnec nebo divočák jsou lahůdkou na vašem talíři. 

Místo v lednici: prostřední regál

2/ Vejce

Rozklepnout na pánev a usmažit - pro celou řadu kulturistů i fitnessek jsou tyto dvě činnosti téměř každodenním rituálem. Já osobně si dokážu ráno bez slepičích vajec a pečiva představit jen velmi složitě. Vejce disponují jak kvalitními vysoce biologicky hodnotnými bílkovinami, tak i nasycenými tuky. Ty napomohou zvednout energetickou hodnotu vaší stravy a poskytnou dostatek látek pro podporu produkce steroidních hormonů. Jsou také zdrojem v tuku rozpustných vitamínů. Do své stravy ideálně vybírejte nepřestárlá vejce (čím starší, tím vyschlejší a náchylnější ke kontaminaci alergeny, salmonelou či k prostému zkažení), ale také ideálně v BIO kvalitě. 

Místo v lednici: vrchní regál nebo horní část dveří lednice


3/ Zelenina (zelená i barevná) 

Zelenina v jakékoliv podobě nesmí ve vašem jídelníčku chybět, a to jak barevná (a často energeticky bohatší), tak i zelená zelenina, jež zase obsahuje velmi vysoký podíl vody a vlákniny.  Měla by být doplňkem nejlépe každého jídla, snad jen s výjimkou sladké snídaně. Zelenina přidá vaší výživě na objemu, což oceníte zejména v dietním období, kdy se vám každý kousek "hmoty" v žaludku hodí. Dodá také celou řadu minerálních látek jako draslík nebo hořčík a vitamínů rozpustných ve vodě. Již jsem se zmínil o vláknině; zelenina napomůže průchodu tráveniny střevem, kvalitě vaší peristaltiky a oddálí pocit hladu. 

Místo v lednici: nejspodnější regál

4/ Zakysané mléčné produkty

Jogurty, zákysy nebo tvarohy jsou oprávněně velmi častou součástí fitness výživy. Reprezentují důležitý zdroj vápníku v naší stravě, čímž napomáhají kvalitě kostí, které jsou dennodenně namáhány těžkými břemeny a hmotnostmi přesahujícími fyziologické hranice. Napomáhají také ale zkvalitňovat naše trávení, a to díky probiotickým kulturám v nich obsažených. Podobně jako první dva zdroje jsou také zdrojem velmi kvalitní bílkoviny, která může sloužit pro pokrytí potřeb organismu v jednom z denních (povětšinou svačinových) jídel. 

Místo v lednici: vrchní regál 

5/ Ořechové máslo

Ani kvalitní zdroj tuků nesmí v žádném případě chybět. Tím by mohlo být arašídové máslo, jež obsahuje vysoký poměr mononenasycených a polynenasycených mastných kyselin, které podporují například snižování hladiny cholesterolu či hormonální rovnováhu. Napomáhají také navýšení celkového energetického objemu stravy, a tím i podpoře budování a opravě svalové hmoty. Vybírejte arašídové, mandlové nebo kešu máslo dle vašich chuťových preferencí.

Místo v lednici: regál s masem

obrázek z pixabay.com

Lednice je vaším středobodem kuchyně. Myslete na to, když ji budete plnit a snažit se sestavit její ideální obsah. S těmito potravinami však máte téměř vyhráno a jste v půli cesty za fitness úspěchy.

  •