Dorian Yates - rozhovor o výživě (I. část)

Dorian Yates - rozhovor o výživě (I. část)

Šestinásobný Mr. Olympia poskytl rozhovor americkému serveru bodybuilding.com o tom, jak se stravoval v přípravě na Mr. Olympia, jak pomocí stravy dosáhl nevýdaných výsledků a sportovní výkonnosti.

Dorian YatesTřídění toho, co funguje a co nefunguje, to je motto, které by mohlo charakterizovat přístup Doriana Yatese - šestinásobného Mr. Olympia, ke své přípravě na soutěže a k výživě obecně. Přes komplikaci procesu plánování výživy Dorian nikdy nepotřeboval výživového poradce, vše si tvořil sám a část jeho poznatků můžete na svou stravu aplikovat i vy, a to pomocí našeho překladu interwiev.

Za 25 let, po které působí Dorian na půdě profesionální kulturistiky již slyšel mnoho hypotéz a výsledků, které na sobě dokázal sám vyzkoušet a vybrat jen to nejlepší, aby dosáhl šesti po sobě jdoucích titulů Mr. Olympia, ustavil také nový trend v kulturistice, a sice velké, tvrdé a na kost vyrýsované svaly. V následujícím rozhovoru se vám Dorian pokusí poradit, jak na výživu, dočtete se také o jeho přípravě na Olympii a vyjádří se i k dopingu.


Začneme hezky od vašich začátků. Jak nejlépe budovat svalovou hmotu, používal jste nějaký specifický rozsah nebo užíváte starý známý systém příjmu bílkovin?


Dva gramy na kilogram jsou minimum, pokud chcete budovat svalovou hmotu. Pak jste v bezpečí. Dokonce můžete zvýšit dávku na 3 g na kg v závislosti na intenzivním tréninku, ale minimum je dva gramy.

Dorian YatesV kulturistice, především té profesionální vidíme sportovce konzumovat až 600 g bílkovin denně. Myslíte, že je takové množství nezbytné?

Hodně z přijatých proteinů se nevyužije a odejdou z těla. Nebo se přemění na glukózu a budou použity jako zdroj energie, to je velmi drahý a neefektivní způsob, jak pokrýt dodávku energie. Zbytečně zatěžujete své tělo a to je přinejmenším nepotřebné.

Můžeme nějak poznat, že nadměrný příjem bílkovin zatěžuje nebo přetěžuje naše ledviny. Pro které je tento stav nebezpečný?

Nejsem specialista z oboru medicíny, ale vím, že ledviny vylučují odpadní látky při zpracování bílkovin, vysoký příjem je tedy nutí pracovat intenzivněji. Pokud jste zdraví a vaše ledviny také, nevidím v tom problém. Ale pro lidi, kteří s vylučovací soustavou a ledvinami problém mají, bych vysokoproteinovou dietu nedoporučoval, težko by zvládli další stres v podobě usilovného cvičení. Pokud jste tedy zdraví, pouze nutíte pracovat ledviny intenzivněji.


Dorian YatesJak byste popsal svou stravovací filozofii?

Stejně jako všechno ostatní je i moje výživa systematická a rozumná. Kdybych měl sestavovat něčí jídelníček, nejdříve bych se ujistil jestli má dostatek bílkovin, a že tyto bílkoviny pocházejí z kvalitních zdrojů. Zde často hovoříme o vejcích, a o tom zda konzumovat žloutky nebo ne.

Já vždycky radím, že k bílkům byste měli zařadit i několik žloutků, které obsahují aminokyseliny, které v bílku sice najdete, ale v malém množství. Taková strava má poté lepší aminokyselinové spektrum. Dalšími zdroji kvalitních bílkovin jsou kuřecí prsa, krůtí prsa, libové hovězí maso, ryby a jiné mořské plody.

Samozřejmě nesmím zapomenout na proteinové doplňky stravy. Pokud chcete vzít jenom jeden produkt doporučil bych vzít směs bílkovin - syrovátkový protein, micerální kasein a možná vaječný albumin. To radši než jednodruhový protein. S takovou strategií budete mít jistotu stálého přísunu a zpracování aminokyselin, protože se každá tráví v jiný čas. Syrovátkový protein se tráví velmi rychle a je z něho i dost odpadu, to bych neviděl jako ideální ve většině případů.


Kasein zajistí stálý příjem proteinů po delší dobu?

Ano, protože kasein je pomalu stravitelný, ale musíte si uvědomit, jaký typ kaseinu přijímáte. Je třeby využívat micerální kasein, který při zpracování není vystaven teplu a je pro tělo přirozenější. Máme také druhý typ, a sice kaseinát vápenatý, ten však není tak vhodný pro tělo a je těžko včleněn do svalových buněk.

A jaký je ideální čas příjmu micerálního kaseinu, před spaním?

Ano, ale ideální čas je kdykoliv. A jediný čas, kdy je možné nahradit ho syrovátkovým je doba po cvičení, jinak by měl být vždy obsažen ve vašem shaku.

Na další část se můžete těšit již v některém z následujících dní!

Líbí se Vám tento článek? Sdílejte ho na Facebooku        Sdílet

zdroj: bodybuilding.com
  •