Steak versus játra

Steak versus játra

Včera večer, když jsem si dával na večeři játra, jsem si najednou uvědomil, že o játrech jsem nikdy v žádném článku nečetl. Pokud jsem na něco s játry narazil, byl to vliv dopingu, alkoholu a drog. Nikdy jsem však nečetl o játrech, jako o výživě kulturisty. Ze všech stran slyším o kuřecích prsou a zadním hovězím. Všichni se tím cpou k prasknutí a utrácejí nespočet peněz za kila měsíčně. Ale proč?

Nejspíše je to proto, že mnoha lidem játra zkrátka nechutnají. Ano uznávám, jejich chuť není nejlepší a ani nejlepším kořením ji neovlivníte natolik, jako třeba právě u kuřecích prsou. Ovšem já s jejich chutí problém nemám, a tak se jimi doslova cpu k prasknutí.

Dlouho jsem přemýšlel, proč vlastně jsou játra tak opomínaná a nic jiného než jejich chuť mě nenapadá. Je tu také tvrzení, že játra jsou těžké jídlo a tělu sportovce jejich trávení moc neprospívá. Ale uvědomme si, že játra jsou jednou z nejhodnotnějších potravin.

Funkce jater

Játra detoxikují tělo od škodlivých látek, ale mimo to jsou i zásobárnou glykogenu, cholesterolu, minerálních látek, vitamínů a stopových prvků. Játra, jelikož jde o orgán, jsou tvořeny téměř pouze bílkovinami a vodou.

Nachází se zde všechny esenciální aminokyseliny (aminokyseliny, které tělu musíme dodávat z potravy). Tuky zastoupené v játrech jsou tvořeny především nasycenými mastnými kyselinami.

Je pravdou, že játra jsou bohatá na cholesterol, ale zároveň i na lecitin, který napomáhá snižování hladiny cholesterolu v krvi. Nalezneme zde i vysoké zastoupení vitamínů A, D a B. Nejen hovězí maso nám může být kvalitním zdrojem železa, o čemž nás přesvědčují právě játra. Upřímně nevěřím žádné studii, která potvrzuje nejlepší vstřebatelnost železa z hovězího masa, ale právě forma železa v játrech je tělu nejbližší a nejsnáze ho vstřebá. Ze stopových prvků se zde nachází například měď a zinek.

Velkým záporem při konzumaci jater je jejich funkce detoxikace. Pokud naše prase či naši krávu cpali růstovými hormony, tak vězte, že největší koncentraci těchto "dobrot" najdeme právě v játrech. Tohle je asi největší nevýhoda konzumace jater, a proto bych vždy doporučil bio játra z domácího chovu a od prověřeného chovatele.

I přes jeden velký zápor si můžete s klidem dopřát játra kdykoli budete mít chuť. Jsou zdravá a opravdu přínosná pro váš organismus. Zavřete oči nad tím, že jsou součástí vnitřností a dobrou chuť.

Porovnání nutričních hodnot

Tak už se pomalu blížíme k závěru našeho článku a já bych vám rád uvedl tabulky pro porovnání nutričních hodnot jater, hovězího masa a kuřecího masa. Hodnoty budou udávány pro 100 g kde energetická hodnota (kJ) / bílkoviny (g) / tuky (g).

Začneme od konce, a to kuřecím masem.

  • Kuřecí prsa: 461 / 23,1 / 1,2

  • Kuřecí stehna: 783 / 18,2/ 12,1

  • Kuřecí křídla: 929 / 18,3/ 16,1

Dále se podíváme na hovězí maso.

  • Svíčková: 585 / 19,4 / 6,3

  • Kýta: 531 / 20,6 / 4,5

  • Roštěnka: 769 / 20,4 / 10,7

  • Hovězí přední: 736 / 20,7 / 9,8

  • Hovězí jazyk: 919 / 16,4 / 16,6

A konečně naše játra.

  • Hovězí játra: 543 / 19,2 / 3,9

  • Telecí játra: 562 / 19 / 4,7

  • Kuřecí játra: 502 / 20 / 4

  • Vepřová játra: 548 / 20,5 / 4,8

  • Krůtí játra: 706 / 23,9 / 5,9

  • Husí játra: 941 / 21,2 / 11,9

  • Kachní játra: 568 / 18,7 / 4,6

  • Tresčí játra: 2485 / 4,2 / 63,5

Myslím, že po přečtení článku a nastudování tabulek je vám jasné, že není vůbec na škodu zařadit játra do svého jídelníčku. Při pohledu do velkoobchodních mrazáků si promyslete po čem šáhnete. Cena je více než poloviční oproti hovězímu či kuřecímu masu. Nutriční hodnoty jsou podobné, téměř totožné. Nebojte se toho. Po játrech to také poroste!

  •