Bojujete s bolestmi hlavy a migrénami? Víme, co může pomoci

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před měsícem
Bojujete s bolestmi hlavy a migrénami? Víme, co může pomoci

Časté a intenzivní bolesti hlavy a migrény dokáží pořádně znepříjemnit život. Léků a farmaceutických produktů na zmírnění projevů migrény je celá řada, ale časté vedlejší účinky z nich dělají jen dočasné, a ne zcela ideální řešení problému. Může nám život usnadnit vitamin D?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jak se projevují migrény a jak s tím souvisí vitamin D
  • Jak jej můžeme přijímat ze stravy
  • Proč máme "déčka" nedostatek
  • Jaká je optimální dávka vitaminu D

Migrény jsou strašákem, jejich příčina je stále nejasná

Podle studie Liptona (2006) může mít problémy s chronickými migrénami a bolestmi hlavy až 21,9 % žen a až 16 % mužů nejčastěji ve věku 25–55 let. Ty trvají nejčastěji 4–72 hodin a objevují se pravidelně několikrát v měsíci.

Jaké jsou projevy migrén? 

  • bolesti hlavy 
  • nevolnost
  • zvracení
  • zvýšená citlivost na světlo či hluk

Příčiny vzniku jsou stále nejasné, do hry vstupují genetické předpoklady, hormonální nastavení a vnější vlivy, jako je třeba časté vystavování intenzivnímu světlu, hluku či citlivost na specifické potraviny.

Léčba spočívá především v mírnění projevů, čehož se dosahuje nejčastěji lehkými analgetiky (aspirin, ibuprofen). Existuje ale nějaká možnost, jak četnost migrén snížit, a ne pouze potlačovat projevy jejich příznaků?

1576427419_a_4089.jpg

Na scénu přichází vitamin D, šampion z kategorie vitaminů

Vitamin D je nezbytný prvek, který hraje důležitou roli ve více než 200 procesech v lidském těle. Ze stravy můžeme přijímat buď vitamin D2, který najdeme nejčastěji v rostlinné stravě (houby), lépe však vitamin D3 přítomný například v mořských rybách (makrela, losos, sleď), protože je oproti vitaminu D2 pro lidský organismus podstatně lépe zpracovatelný na aktivní formu vitaminu D (25-hydroxyvitamin D). 

I tak jsme schopni stravou získat asi jen 20 % z celkového příjmu vitaminu D, zbytek si tvoříme v kůži pomocí působení UV záření ze slunečních paprsků, tudíž v letních měsících je menší pravděpodobnost nedostatku vitaminu D.

Proč máme vitaminu D nedostatek?

  1. Jíme málo tučných mořských ryb (lososů, makrel a sleďů)
  2. Málo vystavujeme kůži UV slunečnímu záření, chodíme příliš oblečení či bráníme vstřebání vitaminu D nadměrným používáním opalovacích krémů
  3. Ne každé sluneční záření je dostatečně intenzivní, v pásu České republiky je pro tvorbu vitaminu D dostatečná intenzita záření pouze v letních měsících.
  • Sečteno a podtrženo: Nedostatkem vitaminu D trpí až miliarda lidí, snížené hodnoty byly pozorovány asi u 56 % sportovců.
1576427490_a_4089.jpg

Jak spolu souvisí časté migrény a nedostatek vitaminu D?

Časté bolesti hlavy, migrény a hladina vitaminu D v organismu spolu možná souvisí více, než by se na první pohled mohlo zdát. Jsou to právě osoby trpící migrénami, které mají největší nedostatek vitaminu D. Odhaduje se, že asi 45–100 % osob trpících migrénami má v organismu vitaminu D nedostatek.

  1. Podle Virtanena (2017), který se zaměřil na souvislost mezi nedostatkem vitaminu D a častými bolestmi hlavy na vzorku 2601 mužů, je u osob se sníženými hladinami vitaminu D o 113 % vyšší šance, že se vyskytnou časté bolesti hlavy.
  2. Gazerani (2019) se ve své studii zaměřil rovnou na osoby trpící častými migrénami a rozhodl se jim podávat dávku 4000 IU (100 ug) vitaminu D3 denně. Po 6 měsících experimentu došel k závěru, že četnost migrén u skupiny suplementující vitamin D se snížila téměř na polovinu.

Zdroje vitaminu D a optimální denní dávka

Jak jste na tom se svými hladinami vitaminu D v organismu, zjistíte nejlépe po vyšetření a krevním rozboru u svého praktického lékaře. V zimních měsících či v případě, že máte v těle vitaminu D nedostatek, můžete vyzkoušet následující tipy

  1. V létě se nevyhýbejte slunci, užívejte si ho. Slunce ve své nejvyšší intenzitě je mocný zdroj vitaminu D, udává se, že 15 minut slunění v plavkách bez opalovacích krémů blokujících záření UVB může dodat až 10 000–20 000 IU vitaminu D (DACH doporučuje příjem 800 IU denně). Předávkování se ale rozhodně bát nemusíte, tělo má na příjem vitaminu D vlastní regulační mechanismy, a tak přebytečný vitamin D odstraní ve formě neaktivních metabolitů (tachysterol, lumisterol).
  2. Mimo letní měsíce se zaměřte na potraviny bohaté na vitamin D, preferujte zejména mořské ryby (losos, sleď, makrela), pomoci vám mohou vejce či plnotučné mléko. Vaším esem v rukávu se nejspíš stanou tresčí játra, která jsou takovým zlatým dolem vitaminu D (na 22 g tuku z tresčích jater obsahují téměř 2200 IU).
  3. Pomoci vám mohou také vitaminem D fortifikované (obohacené) potraviny. Nejčastěji se tímto způsobem obohacuje mléko či obilné cereálie. Příkladem může být v České republice fortifikované mléko Lactel, ve kterém jednou sklenicí doplníte asi 30 % doporučené denní dávky vitaminu D. 
  4. Sázka na jistotu je doplňování vitaminu D v podobě doplňků stravy. Díky tomu přesně víte, jakou porci déčka jste si nadělili, a nemusíte mít obavy z jeho nedostatku. Vybírejte druhy s obsaženým vitaminem D3, který je lépe využitelný než vitamin D2. Pro snížení četnosti migrén a bolestí hlavy je doporučována dávka 2000–4000 IU denně.
1576427736_a_4089.jpg

Co si z toho vzít?

  • Migrény a bolesti hlavy jsou nepříjemné onemocnění, na jejichž vzniku se podílí mnoho faktorů. Důležitou roli zde hraje genetika, hormonální nastavení či různé vnější faktory, které projevy spustí (hluk, světlo, strava, stres).
  • Existuje řada studií, které poukazují na blahodárné působení vitaminu D vzhledem k projevům a četnosti výskytu migrén. Je to pravděpodobně z toho důvodu, že lidé trpící migrénami mají zpravidla nižší hladiny vitaminu D v organismu.
  • V letních měsících se nabízí možnost častějšího pobytu na slunci a většího odhalování. Spojte proto příjemné s užitečným, předveďte svou tvrdě vypracovanou formu a naberte do těla díky slunci ještě více vitaminu D, dokud to jen jde.
  • Mimo léto můžete využít zvýšeného příjmu vitaminu D z potravy (makrela, losos, sleď, vejce, mléko, tresčí játra). Příjem vitaminu D v suplementech v dávce 2000–4000 IU denně je navrhován jako možné řešení pro zmírnění výskytu migrén a bolestí hlavy.
  • Vitamin D vaše problémy s migrénami pravděpodobně sám o sobě nevyřeší. Může být ale skvělým pomocníkem při snaze o zmírnění četnosti a projevů migrén.

Další informace můžete načerpat z našich obsáhlých článků:

Piane M. et al. (2007). Genetics of migraine and pharmacogenomics: some considerations. The journal of headache and pain

Gazerani P. et al. (2019). A randomized, double-blind, placebo controlled, parallel trial of vitamin D3 supplementation in adult patients with migraine. Curr med res opin 35:4

Virtanen J. K. et al. (2017). Low serum 25-hydroxyvitamin D is associated with higher risk of frequent headache in middle-aged and older men. Sci rep

Tripkovic L. et al. (2012). Comparison of vitamin D2 and vitamin D3 supplementation in raising serum 25-hydroxyvitamin D status: a systematic review and meta-analysis. Am J Clin Nutr 95:6

Rak K. et al. (2018). Immunomodulatory effect of vitamin D and its potential role in the prevention and treatment of type I diabetes mellitus-a narrative review. Cureus 10:7

Nattagh-Eshtivani E. et al. (2018). The role of nutrients in the pathogenesis and treatment of migraine headaches: review. Biomed pharmacother 102:317-325

Lipton R. B. et al. (2005). Migraine: epidemiology, impact, and risk factors for progression. Headache 45:1

Ghorbani Z. et al. (2019). Vitamin D in migraine headache: a comprehensive review on literature. Neurological sciences 40:2459-2477

Poděkuj autorovi
1 člověk již poděkoval
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________

Diskuze k článku