Věděli jste? Optimisté mají podle vědeckých studií lepší předpoklady k dlouhověkosti

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 6. 6. 2022
1 Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Věděli jste? Optimisté mají podle vědeckých studií lepší předpoklady k dlouhověkosti
obrázek z freepik.com/cookie_studio
  • Závěry vědeckých studií naznačují, že lidé s optimistickým pohledem na svět jsou méně náchylní k rozvoji některých onemocnění a žijí déle (v průměru o 11–15 %).

  • Hlavní roli v tomto procesu zřejmě hraje nižší hladina chronického stresu, u kterého bylo prokázáno, že se na lidském zdraví podepisuje negativně. 

Výzkum naznačuje mezi mírou optimismu a dlouhověkostí pozitivní korelaci

Doktorka Lee s kolegy z Bostonské univerzity u skupiny 233 mužů po dlouhých 22 letech sledování zjistili u respondentů tíhnoucích k optimismu pozitivní trend vzhledem k lepší duševní pohodě, nižší frekvenci vystavení stresu a jeho lepšímu zvládání. 

Stejný tým vědců pak v roce 2019 ve své studii došel k závěru, že nejoptimičtější lidé mohou žít v průměru o 11–15 % déle než ti nejméně optimističtí, a to i po vyloučení dalších ovlivňujících faktorů, jako jsou chronická onemocnění, dosažené vzdělání a celkový životní styl (pravidelný pohyb, vyvážená strava nebo užívání alkoholu). Tuto skutečnost připisují zejména zvýšené míře stresu, který negativně působí na imunitní a kardiovaskulární systém, zvyšuje hladinu stresových hormonů a přispívá k celkové duševní nepohodě.

Další studie, která se zabývala rolí optimismu v oblasti kardiovaskulárního zdraví, došla k závěru, že optimisté mají nižší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění, což může mimo jiné souviset i s nižší mírou depresivních symptomů u respondentů. 

Výzkumníci však zároveň upozorňují na to, že optimismus nelze vnímat jako univerzální recept na dlouhověkost – jedná se totiž o velmi komplikované téma ovlivněné celou řadou proměnných, jako jsou genetické predispozice, celkový životní styl nebo faktory prostředí. Nikdo však zřejmě nepochybuje o tom, že jedním z těchto prvků je i stres a jeho zvládání. 

6 tipů, jak mít optimističtější pohled na svět

Pozitivnější pohled na svět může přispět k ochraně vašeho duševního i fyzického zdraví. Jak tedy omezit vytváření problémů, které vlastně možná ani neexistují, a soustředit se více na to příjemné?

1. Skoncujte s overthinkingem

Nadměrné přemýšlení, katastrofické scénáře, výčitky a obavy – i tak se dá popsat overthinking. Tito lidé jsou často zakleslí mezi analyzováním minulosti a obavami o budoucnosti, a nemohou si tak naplno vychutnat nynější prožitky. Je evidentní, že takovýto zvyk vám na na pozitivním pohledu na svět zrovna nepřidá a vzhledem k tomu, že je sám o sobě zdrojem stresu, dobrý vliv nemá ani na vaše zdraví. 

Podrobnější informace o problematice overthinkingu a praktické tipy, jak s ním konečně skoncovat, najdete v našem dalším článku.

2. Buďte vnímavější

Téma vnímavosti bylo nakousnuto už v prvním bodě – neustálé vracení se k minulosti či obavy o budoucnost logicky způsobují dramatický nárůst hladiny stresu, i když třeba zrovna vůbec nejste v situaci, která by vás nějak akutně ohrožovala. Bylo vědecky prokázáno, že udržení mysli v přítomnosti má blahodárný vliv na široké spektrum oblastí duševního i fyzického zdraví

Člověk, který je vnímavý, tak efektivněji zvládá problémy, je výkonnější, lépe komunikuje s ostatními a v neposlední řadě je klidnější a uvolněnější.  Jaké jsou základní principy mindfulness a jak být více vnímaví, se můžete dočíst zde.

obrázek z freepik.com/katemangostar

3. Trénujte vděčnost

Ač se to může zdát jako otřepaná fráze, ani ty zdánlivě nejběžnější věci nejsou samozřejmostí a život je plný menších či větších okamžiků, ze kterých se můžete těšit – jen jste je možná v tom každodenním shonu trochu přestali vnímat. 

Trénink vděčnosti přitom není žádný esoterismus, bohatě vám postačí, když si na konci každého dne sepíšete nebo alespoň uvědomíte pár věcí, které vám udělaly radost, či za které jste na sebe pyšní. Je jasné, že některé dny horko těžko vypotíte alespoň 3 body, jindy vám třeba zase ani nemusí stačit stránka. Důležité je, že si najdete čas na krátké zamyšlení a zaměříte se právě na ony pozitivní věci.

4. Naučte se odměnit 

Možná jste si i vy odvykli odměnit se za dobře vykonanou práci, nebo za to, že jste úspěšně zvládli nějakou nepříjemnou situaci. Narozeniny, státnice a svatba totiž zdaleka nejsou jedinými důvody k oslavám.

Namísto toho, abyste si v diáři odškrtli splněný úkol a hned se začali stresovat nad dalšími položkami seznamu, zkuste se za něj nějakým způsobem odměnit. Může to být třeba jen vnitřní pochvala a ocenění, šálek kávy v oblíbené kavárně, zmrzlina, odpolední relax v podobě vyjížďky na kole, nebo třeba nová knížka. Uvidíte, že po takovémto “uzavření kapitoly” se vám bude do dalších úkolů pouštět mnohem snadněji.

5. Vyhněte se zahlcení informacemi

Výhodou a zároveň prokletím dnešní doby je neuvěřitelná vyspělost informačních kanálů, které vás zvládnou zásobit klidně miliardou dat denně. Tyto informace je však potřeba náležitě přefiltrovat, jinak by dříve nebo později vedly k naprostému zahlcení vaší mysli. Zamyslete se proto nad tím, jaké informace jsou pro vás relevantní, a namísto celodenního visení na sítích si najděte pár ověřených zdrojů, na kterých si čas od času zobrazíte souhrn dosavadního dění. 

Zprávy také neberte jako pravidelný příliv obav o budoucnost, ale spíše jako zdroj informací, které vám mohou pomoci v lepším rozhodování a přípravě na následující vývoj situace.

6. Hýbejte se a dbejte na vyvážený jídelníček

Že vás po cvičení vaše tělo odmění pořádnou dávkou endorfinů, vám už zřejmě nemusím ani říkat. Při pohybu si však navíc vyčistíte hlavu, zapomenete na své problémy a zároveň si budujete také pevnější sebevědomí. 

Co už ale možná nevíte, je fakt, že vaši náladu může dramaticky ovlivňovat také skladba jídelníčku. Ukázalo se, že 90–95 % serotoninu, neboli hormonu štěstí, totiž překvapivě vzniká v trávicím traktu. Vaši psychiku a náladu tak mohou kromě správně nastaveného energetického příjmu a poměru makro i mikroživin pozitivně ovlivnit i potraviny bohaté na tryptofan, vlákninu, omega-3 mastné kyseliny, vitamin D nebo probiotika. O jaké konkrétní potraviny se jedná, se dozvíte v našem dalším článku.

Co si z toho vzít?

Vědecké práce naznačují, že optimističtí lidé lépe zvládají stres a tím pádem mohou mít nižší náchylnost k některým typům onemocnění a lepší předpoklady k dlouhověkosti. Na druhou stranu je však třeba myslet na to, že délka dožití je ovlivněna mnoha faktory, i když nikdo nepochybuje o tom, že chronický stres je jedním z nich. 

Pozitivnější pohled na svět však vašemu duševnímu i fyzickému zdraví nepochybně prospěje – v jeho dosažení se tak snažte vyvarovat nadměrnému přemýšlení a zahlcení informacemi, buďte vnímaví, trénujte vděčnost a naučte se odměnit i za maličkosti. V neposlední řadě nezapomínejte ani na pravidelný pohyb a vyvážený jídelníček. 

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek