501 kilogramů na čince: Hafthor Björnsson alias Hora předvedl světový rekord v mrtvém tahu

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 4 měsíci
2
501 kilogramů na čince: Hafthor Björnsson alias Hora předvedl světový rekord v mrtvém tahu
obrázek z generationiron.com

Oblíbený islandský strongman si na začátku letošního května připsal nový světový rekord v mrtvém tahu. Na činku si nechal naložit 501 kilogramů, čímž překonal dosud historicky nejvyšší výkon jeho britského kolegy Eddie Halla z roku 2016. 

Jak vypadá příprava na podobné silové výkony a kam až sahají možnosti lidské síly?

Překonání rekordu jen o kilogram, ovšem stále s rezervou

Populární islandský rodák známý spíše pod jménem Hora z oblíbeného seriálu Hra o trůny si na činku naložil více než kdokoliv před ním – rovných 501 kilogramů. Celý pokus však kupodivu doprovázela jistota a i docela slušná rezerva, která tak zvedá mnoho otázek ohledně budoucích pokusů a překonávání silových rekordů.

Kdo ještě překonal magickou hranici 500 kg?

Hafthor Björnsson překonal světový rekord v mrtvém tahu po 4 letech, kdy v roce 2016 britský strongman Eddie Hall jako první muž na světě překonal magickou hranici 500 kg.

Nutno ovšem přiznat, že oba borci mají k podobným výkonům vynikající předpoklady: Björnsson váží při výšce 206 cm asi 205 kg, Eddie Hall při výšce 190 cm váží 186 kg.

Přípravu doprovází tuny železa, tuny jídla a mnoho odpočinku…

Jak říká český silák Jirka Tkadlčík: "Kdo chce být nejlepší v mrtvém tahu, ať trénuje mrtvý tah." I když každý vrcholový strongman trénuje trochu jiným způsobem, tvrdé dřině a hodinám stráveným pod činkou se zkrátka nevyhne nikdo. Björnsson ve svém zveřejněném tréninku jde všem silovým sportovcům příkladem.

  • Tři dny v týdnu má vyhrazené na silové tréninky (zaměřuje se zejména na dřepy, mrtvé tahy a další komplexní cviky, nechybí třeba ani sprinty).
  • Víkendy se poté věnuje strongmanským tréninkům.

Ani v jídle se však strongmani neošidí. Živit 200 kilo čisté váhy není žádná legrace, a tak každý den tyto borce doprovází skoro až nepředstavitelné porce jídla od rána do večera. Jídelníček Hafthora Björnssona vypadá na první pohled vlastně docela normálně, až do té doby, než si všimnete, že je všeho asi tak trojnásobek běžné porce. 

Jak vypadá rekordmanův denní příjem kalorií?

Ani Eddie Hall se velkých a kalorických jídel nebojí. Například taková běžná Eddieho snídaně se nese v anglickém stylu: 2 párky, 2 vejce, 2 plátky slaniny, rajčata, fazole, 4 plátky chleba, pudink a slazená káva – dohromady asi 1000 zkonzumovaných kalorií jakoby nic. Celkový denní přísun kalorií si tak udržuje na 5–7 tisících kalorií denně, výjimkou nejsou však ani dny s vyšším příjmem.

V porovnání se svým dřívějším příjmem je to však stále dieta, dříve totiž neměl problém s překonáním 15 tisíc kalorií denně

[Instagram]

Extrémní silové výkony nejsou pro každého

Nespletli jsme se, opravdu jsou to výkony v kilogramech, nikoliv v librách. Jestli teď přemýšlíte nad tím, co děláte špatně, že váš maximální silový výkon v mrtvém tahu je jedna čtvrtina z této zátěže, netrapte se – tyto světové výkony jsou totiž zcela extrémní a na jejich natrénování už vám bohužel nebude stačit jen hodně jíst a hodně trénovat. 

Kam až sahají hranice lidských možností? Podle Jirky Tkadlčíka to může být klidně až nad hranicí 600 kg, takže se do budoucna máme na co těšit. S touto metou se však bude prát jen pár vyvolených, reálně dosažitelné maximum pro většinu z nás je totiž úplně někde jinde.

  • Tvrdě trénující muži se po nějaké době tréninku mohou dostat asi na 200–300 kg na jedno maximální opakování.
  • Pro ženy je dosažitelné zvednout na mrtvý tah asi 100–200 kg.

Místo tabulek se tak zaměřte především na to, jestli se zlepšujete především v porovnání se svými dřívějšími výkony a jestli tahy provádíte správnou technikou.

Poděkuj autorovi
13
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________