Proč máte po obědě chutě na sladké?

Tereza Havlínová
Tereza Havlínová 20. 6. 2021 Poprvé publikováno 9. 12. 2020
Aktualizováno 20. 6. 2021
1 Uložit článek
Proč máte po obědě chutě na sladké?

Na tom, že oběd zakončíte čtverečkem kvalitní čokolády jistě není nic špatného a svět se nezboří. Někdy se ale ze čtverečku stane pořádný čtverec nebo přesněji obdélník v podobě celé tabulky. Pokud se to děje opakovaně a vás den co den po obědě trápí nezvladatelné chutě na pořádný dezert, může to mít za následek vychýlení ručičky na váze. Tedy tím špatným směrem.

Dřív, než s tímto neduhem budete chtít vést bitvy nebo snad učiněné války, na chvíli se zastavte a zkuste tomu všemu spíše porozumět. V dnešním článku si ukážeme nejčastější důvody, proč máte po obědě chutě na sladké a co s tím můžete dělat.

1. Jste v příliš velkém kalorickém deficitu

Záměrně hladovíte, nejíte dost s ohledem na svůj výdej, nebo prostě nestíháte? Chutě na sladké vás zaručeně potrápí o hodně víc. Myslíte si, že čím větší kalorický deficit, tím rychlejší výsledek? Chyba. Takhle přepálené starty mají často rychlé konce. Ani na argument, že nestíháte, vám neskočím. 

Co s tím?

Jasně, bez kalorického deficitu by žádné hubnutí nebylo. Začněte s deficitem 15–20 %. Dlouhodobě ho nenastavujte příliš nízko (více než 30 %), k lepšímu výsledku se nepohnete. Možná spíš budete zklamaní, protože utrpí vaše dobrá nálada, budete hladoví, při sportu vám bude chybět energie a o dortech se vám bude zdát každou noc.

V jídle se neodbývejte a udělejte si na sebe čas. Jedině se správně sestaveným a dostatečným jídelníčkem podáte optimální psychický a fyzický výkon.

obrázek z istockphoto.com

2. Váš oběd je nedostatečný množstvím

„Jednou salát s grilovaným kuřetem. A hlavně bez pečiva, prosím!“ Zní vám to povědomě? Takovou větou začíná nejedna objednávka v restauraci. Myslíme si, že děláme dobře, ale opak je pravdou. V žaludku nám smutně kručí dál a cestou z oběda to vezmeme přes pekárnu, kde si poručíme koblihu s nugátem. A nebo rovnou radši dvě do foroty.

Co s tím?

Oběd je pro mnohé důležitým a možná i největším jídlem dne. Nechtějte proto svoje tělo nebo spíše žaludek obelhat. Nezapomeňte, že lež má krátké nohy. Pokud poobědváte salát s okurkou nebo pro změnu malou misku polévky, chutě na sladké vás brzy doběhnou.

Nezapomínejte, že objem jídla se nerovná množství snězených kalorií. Tabulka hořké čokolády, která ve vás zahučí na lusknutí prstu má kolem 580 kcal. To je stejně jako bohatý oběd v podobě steaku z lososa, pečených brambor a zeleninového salátu s olivovým olejem. Takové jídlo ale zasytí mnohem víc než sladkost, tělu poskytne více živin a vy se nebudete točit v bludném kruhu neustálých chutí.

3. Váš oběd je nedostatečný živinami

V rámci oběda můžeme udělat řadu chyb. Některých se dopustíme vlastními nesprávnými volbami, někdy nám unikají důležité souvislosti. V dobré víře lidé často vynechávají sacharidy v podobě příloh. Takové jídlo není pestré, ale hlavně je v dlouhodobém rámci neudržitelné a nedodá nám potřebnou energii. A to je hlavní funkce sacharidů, nezapomínejme na to.

Druhou chybou je vynechání bílkovin. Mnoho lidí si vybírá jídlo bez masa v domnění, že je lehčí a vhodnější. Není to pravidlem. Jídlo, kde je nedostatek bílkovin nebo snad chybí úplně, vás příliš nezasytí. Příkladem může být zeleninové rizoto, kterého sníte kopec, přesto vás sotva za dvě hodinky honí mlsná a vy nevíte, co byste snědli.

Třetí a poslední chybkou může být vynechání vlákniny. I ta se spolu s bílkovinami přispívá k pocitu sytosti.

Co s tím?

Běžně tvoří v jídelníčku sacharidy 45–50 %, bílkoviny 25 % a tuk 25–30 %. Na to myslete i při sestavování svého oběda. Chcete vynechat maso? Promyslete, jak pokrýt bílkoviny jiným způsobem: vajíčka, luštěniny a těstoviny z nich, alternativy masa typu tofu nebo tempeh. K tomu přidejte komplexní sacharidy: brambory nebo batáty, rýži, těstoviny nebo kvalitní pečivo.

Vlákninu hravě pokryjete z výše zmíněných komplexních sacharidů nebo zeleninového salátu, který si přidáte navíc k jídlu.

Ptáte se, co tuk, jakožto třetí z makroživin? Většinou už je obsažen v bílkovinných potravinách nebo jej používáme při tepelné úpravě. Proto s dalším tukem raději šetřete. Pokud se budete držet jednoduché zásahy „zdravého talíře“, chutě si na vás jen tak nepřijdou.

obrázek z istockphoto.com

4. Na sladkou tečku jste jednoduše zvyklí

Možná už z dětství máte zafixováno, že hlavní jídlo musí končit sladkou tečkou. Nebo jste právě tu sladkou tečku dostávali za odměnu, pokud jste dojedli hlavní jídlo. Ačkoliv věřím, že to s vámi rodiče mysleli dobře, k budování těch správných návyků toto úplně nepřispívá.

Co s tím?

Možná právě z výše uvedených už ani nepřemýšlíte, jestli na nějakou tu dobrotu opravdu máte chuť nebo si ji dáváte čistě ze zvyku. Zkuste se proto na moment zastavit a zhodnotit, jestli po něčem sladkém sáhnete nebo ho vlastně vůbec nechcete. Není od věci raději si dopřát větší porci kvalitního jídla, než se ládovat prázdnými kaloriemi v podobě sladkého.

Co si z toho vzít?

Nejste jediní, kdo se po obědě pere s chutěmi na sladké. Řešení je ale překvapivě jednoduché. Zaměřte se proto na vyvážený jídelníček a tak chutím raději předcházet, než s nimi později bojovat.


Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
9 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________