Trápí vás bolest hlavy nebo celulitida? 7 tipů, jak s nimi můžete bojovat
obrázek z shutterstock.com

Trápí vás bolest hlavy nebo celulitida? 7 tipů, jak s nimi můžete bojovat

Kamil Šenk Kamil Šenk před 8 měsíci Aktualizováno 13. 6. 2018

Lymfa je trochu jako Colombova manželka. Všichni tak nějak ví, že existuje, ale málokdo ví, co lymfa vlastně je a jakou má v našem těle funkci. Jedná se o tajemný systém, o kterém slyšíme většinou při výběru masáže nebo když někdo vážně onemocní. Přitom jde hned po krevním oběhu pravděpodobně o druhý nejdůležitější systém v našem těle a vysoká míra zdravotních potíží, které na sobě pozorujeme, může mít nějakou souvislost s lymfatickým systémem. Pojďme tedy blíže nakouknout jak povzbudit a nakopnout tuto životně důležitou mízu a zlepšit výkonnost i celkovou kvalitu života!

Co se tedy v článku dozvíme?

  • Co je lymfatický systém.
  • Jaké jsou funkce lymfatického systému.
  • Jak rozpoznat, že náš lymfatický systém nefunguje správně.
  • Jak můžeme ovlivnit funkci lymfatického systému.

Funkce lymfatického systému

Lymfatický systém má v našem organismu nezastupitelné místo a plní řadu důležitých funkcí (Cueni, 2008).

Jaké funkce to jsou?

  1. Jako součást imunitního systému se podílí na obraně organismu – poskytuje ideální prostředí pro tvorbu, dozrávání a diferenciaci B- a T-lymfocytů. V lymfatických uzlinách dochází k filtraci mízy, zadržení a zneškodnění cizorodých mikroorganismů a podezřelých virem napadených či nádorových buněk.
  2. Odvádí přebytečný tkáňový mok z tkání do žilního systému, tím brání městnání tekutiny v mezibuněčném prostoru a tvorbě otoků.
  3. Odvádí z těla produkty metabolismu (škodlivé, nepotřebné látky).
  4. Napomáhá transportu tuků z gastrointestinálního traktu ve formě kapének (chylomikronů) do těla, respektive do žilního systému. Lymfa z trávicího traktu je charakteristicky mléčně zkalená a obsahuje větší množství tuků.
  5. Míza se podílí na udržení stálosti vnitřního prostředí (tzv. homeostázy).

Co přesně je lymfatický systém?

Lymfatický systém je tvořen lymfatickými cévami, ve kterých koluje lymfa (míza), dále se skládá z lymfatických orgánů, mezi něž patří především lymfatické uzliny, tonsily (mandle), slezina a brzlík.

Mízní neboli lymfatické cévy si můžeme představit jako velmi husté potrubí, která ústí do 2 hlavních mízovodů. Tyto jakési koncentrátory pak svádějí mízu do žilního řečiště v blízkosti srdce.

Do průběhu mízních cév jsou vloženy mízní uzliny, které sehrávají významnou úlohu v imunitním systému lidského organizmu. Při průchodu lymfy řetězci lymfatických uzlin se míza opakovaně filtruje a čistí od různých škodlivin. Lymfatické uzliny jsou bariérou proti šíření infekce, nebezpečných mikroorganismů a tvoří překážku šíření nádorových buněk (Wikiskripta, 2016).

Lymfa je bezbarvá, nažloutlá či bělavá tekutina produkovaná metabolismem buněk ve tkáních, součástí je však i tekutina z krevních kapilár, která se nedostala do žilního systému. Složením se lymfa podobá krevní plazmě, množství bílkovin je však v lymfě nižší než v krvi.
Pohyb lymfy je umožněn díky kontrakcím hladké svaloviny lymfatických cév, dále kontrakcemi přilehlých kosterních svalů, dýchacími pohyby, peristaltikou střev a činností srdce (Földi, 2014).

obrázek z liecenie.info

Možné příznaky problémů s lymfatickým systémem

  • Otoky postižené oblasti
  • Snadnější únavnost
  • Přibírání na váze z důvodu zadržování tekutin v místě otoku
  • Zažívací potíže (v případě problémů s lymfatickým systémem v břišní dutině)
  • Častější bolesti hlavy
  • Vyšší riziko vzniku celulitidy na typicky rizikových partiích
  • Kožní změny postižených míst
obrázek z soltana.com

Jak udržet správnou funkci lymfatického systému a rozproudit lymfu?

1. Pijte dostatek vhodných tekutin

Ideální je pít čistou vodu nebo slabý čaj v množství cca 30–45 ml na kilogram tělesné hmotnosti. Dostatek tekutin je nezbytný pro průběh řady tělesných pochodů a může přispívat i k adekvátnímu toku lymfy.

2. Těsné oblečení: ano, či ne?

Nošení těsného oblečení pro celkovou tělesnou pohodu se zrovna nedoporučuje. Pokud však již máte problém s otoky na určitých partiích těla, nošení speciálních kompresních pomůcek (typicky dolní končetiny) pomáhá tyto otoky snížit (Partsch, 2004).

3. Zhluboka dýchejte

Dýchejte nejen do hrudníku, ale i do břicha (vhodný je zde jógový dech). Lymfa nemá svou pumpu (tak jako krev má srdce), která by přímo poháněla její tok. Jedním z faktorů umožňujících pohyb lymfy je právě dýchání. Hluboké dýchání umožní dostatečné rozpínání plic a bránice, a tím i opakované stlačení a uvolnění lymfatických cév. Díky němu právě dochází k pohybu lymfy oproti rychlému plytkému dýchání, které je v tomto případě neproduktivní.

4. Hýbejte se!

Pravidelná fyzická aktivita je jedním ze základů zdravého lymfatického systému. Lymfatický systém se úzce váže na krevní oběh. Pokud podporujeme správnou činnost krevního oběhu, odráží se to i ve zlepšeném oběhu lymfy. Pohybem tedy rozproudíte nejen krevní oběh, ale také aktivujete lymfatický systém a odplavování škodlivin z tkání. Jakýkoliv pohyb je pro lymfatický systém prospěšný. Některé formy pohybu jsou však prospěšnější více než jiné. Jde o spíše lehčí aerobní aktivity nebo jógu, při kterých krev i lymfa mohou lépe proudit než při odporovém cvičení.

5. Relaxujte v sauně

Teplo rozšiřuje cévy i mízovody, chlad naopak způsobuje jejich smrštění. Takovýmto rytmickým střídáním docílíte lepšího proudění krve i lymfy. Pravidelnou návštěvu sauny můžeme považovat za prevenci mnoha zdravotních obtíží, problémy lymfatického systému nevyjímaje. Podpořit proudění lymfy můžete také kartáčováním kůže přírodním kartáčem. Dělejte krouživé pohyby během přibližně 5 až 10 minut. Masírujte ve směru toku lymfy, tedy od konce končetin směrem do středu těla. Efekt sauny je možné částečně nahradit střídavým sprchováním teplou a studenou vodou.

Při těžších projevech postižení lymfatického systému (tzv. lymfedém), se naopak sauna moc nedoporučuje a je třeba její návštěvu konzultovat s lékařem.

6. Dejte si masáž (ideálně lymfatickou)

Lymfatická masáž je jednou z možností, jak si ulevit od obtíží s lymfatickým systémem. Její výhodou je i fakt, že její účinnost potvrzují souhrnné články (Vairo, 2009).

Jakým způsobem působí masáž na lymfatický systém?

  • Zlepšení proudění lymfy v lymfatickém systému
  • Zrychlení transportu zplodin metabolizmu pryč z organismu
  • Zmenšení otoku
  • Snížení aktivity sympatiku, což znamená celkové uvolnění organismu a zmírnění stresu

Chcete-li zkusit pro změnu něco akčnějšího, otestujte přístroje, které pracují na principu podtlaku, jedná se o přístrojovou lymfodrenáž, která je vzhledem k menší potřebě času terapeuta v průběhu terapie (jen na začátku při tzv. otevření lymfatických uzlin) levnější. Přístrojová lymfodrenáž využívá k léčbě otoků kompresivní návleky (kalhoty, rukáv, vesta…). Uvnitř těchto návleků jsou komory, které se nafukují podle předem nastaveného programu. Jednoduchým pravidlem je, že čím více má návlek komor, tím je terapie efektivnější. V těchto speciálních návlecích si navíc můžete i zacvičit. Dávka energie nejen pro lymfatický systém bude tedy dvojnásobná (Klauzová, 2010).

obrázek z olympiahotel.eu

7. Stravujte se pestře a vybírejte si nezpracované potraviny bez zbytečných tuků

Výživa je jedním z nejdůležitějších faktorů pro prevenci řadu chorob a vězte, že racionální pestrá strava může mít pozitivní vliv i na lymfatický systém. Vůbec nic nezkazíme, pokud se budeme stravovat podle tzv. zdravého talíře, který by nám měl zaručit příjem všech důležitých látek pro naše zdraví. Také bychom se měli vyhýbat vysoce průmyslově zpracovaným potravinám, které jsou často nechtěným zdrojem cukru, soli a nekvalitních tuků. Mezi takové potraviny patří hlavně cukrovinky, uzeniny a obecně potraviny s vysokým obsahem soli, která v organismu váže vodu. Vysoký příjem nekvalitních tuků je dalším faktorem, se kterým se musí lymfatický systém složitě vypořádávat.

Tak co dnes uděláte pro svou lymfu, potažmo pro své zdraví, vy?

[eshoplink]

Zdroje:

Cueni, L.N. & Detmar, M. (2008) The Lymphatic System in Health and Disease. Lymphatic research and biology. [Online] 6 (3–4), 109–122. Available from: doi:10.1089/lrb.2008.1008 [Accessed: 21 February 2018].

Földi, M., Földi, E. & Sarlon, J. (2014) Lymfologie. Praha, Grada.

Kafková, H., Kojanová M. (2003) Lymfedém - Zdraví.Euro.cz. [Online]. Available from: https://zdravi.euro.cz/clanek/... [Accessed: 22 February 2018a].

Klauzová, K. (2010) Diagnostika a léčba lymfedému. Interní medicína pro praxi. [Online] 12 (1), 36–40. Available from: http://solen.cz/doi/10.nnnn/in... [Accessed: 22 February 2018].

McDowell, J. & Windelspecht, M. (2004) The lymphatic system. Human body systems (Westport, Conn.). Westport, Conn, Greenwood Press.

Partsch, H., Winiger, J. & Lun, B. (2004) Compression stockings reduce occupational leg swelling. Dermatologic Surgery: Official Publication for American Society for Dermatologic Surgery [et Al.]. [Online] 30 (5), 737–743; discussion 743. Available from: doi:10.1111/j.1524-4725.2004.30204.x.

Vairo, G.L., Miller, S.J., McBrier, N.M. & Buckley, W.E. (2009) Systematic Review of Efficacy for Manual Lymphatic Drainage Techniques in Sports Medicine and Rehabilitation: An Evidence-Based Practice Approach. The Journal of Manual & Manipulative Therapy. [Online] 17 (3), e80–e89. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/p... [Accessed: 22 February 2018].

Wikiskripta. Obecná anatomie mízního systému – WikiSkripta. [Online]. Available from: https://www.wikiskripta.eu/w/O... [Accessed: 22 February 2018].

Video: https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=ItVONNrm_cE

  • 2