Rostoucí popularitu bezmasé stravy zaznamenal i fast food řetězec McDonald, který jako první v Evropě nabídl svým zákazníkům veganský burger s příznačným názvem McVegan. Prozatím mohou McVegana ochutnat návštěvníci a obyvatelé Švédska nebo Finska, které si McDonald's vybral jako místo pro pilotní zkoušku ke svému velice úspěšnému veganskému projektu. Není ale McVegan pro vegany to samé jako BigMac pro lidi na smíšené stravě?
Co se v dnešním veganském McDonald's speciálu dozvíme?
- Čím si McVegan získal obrovskou popularitu.
- Jaké ingredience skrývá McVegan.
- Že nutriční hodnoty McVegana jsou stále pouze dalším jídlem podléhající označení junk food.
- McDonald's se pouze veze na vlně rostoucího zájmu o rostlinnou stravu.
- Že McVegan rozhodně není synonymem alternativního zdravého a udržitelného směru stravování.
Zájem o McVegan burger předčil očekávání
No nezakousli bychom se s chutí do burgeru na úvodní fotografii? Bohužel servírovaná realita je od té "fotografické" poněkud odlišná, ale i přesto se McVegan těší obrovské popularitě. Ve Spojených státech a některých evropských zemích veganské varianty pokrmů nabízí například řetězec Taco Bell (Taco Bell má pobočky i ve Velké Británii nebo ve Španělsku) a McDonald's se nechtěl nechat zahanbit a zamířil rovnou na sever Evropy. Ve Švédsku nebo ve Finsku tak můžeme ochutnat veganskou variantu oblíbeného hamburgeru od McDonald's.
Zařazení veganského burgeru do menu mělo být zprvu pouze takovým pilotním testem, aby firma zjistila, jak na nabídku budou zákazníci reagovat. Poptávka po McVeganu však předčila očekávání a McVegan si tak vydobyl místo v každodenním menu řetězce.
Co můžeme v McVegan burgeru najít?
- Při zakousnutí do burgeru nás bude nadále provázet chuť tradičních bulek zakápnutých kečupem a hořčicí stejně jako v ostatních burgerech z nabídky. Bulky nejsou přirozeně bezlepkové, jak se někde uvádí.
- Rostlinné maso je vyrobeno ze sójové bílkoviny, které podle McDonald's nepochází z geneticky modifikované sóji. Sója na výrobu "steaků" pro McVegana byla vyprodukována v Severní Americe.
- Chybět nesmí ani tradiční hamburgerová omáčka McFeast s vegansky příznivým složením. Je to ta samá omáčka, jako je použitá v ostatních hamburgerech, jen postrádá ve svém složení vejce. Pro zajímavost si můžeme přečíst složení omáčky: voda, řepkový olej, modifikovaný kukuřičný škrob, cukr, ocet, sůl, hořčice, mouka, zahušťovadlo (E415 xanthanová guma), konzervační látka (E202 sorbát draselný), koncentrát citronové šťávy.
- Aby si zákazník připadal jako, když jí klasický hamburger, najdeme v McVeganu falešnou slaninu a standardní zeleninovou oblohu v podobě cibule, rajčat, salátu a okurek.
Jaké má McVegan nutriční hodnoty?
Při pohledu na nutriční informace McVegana veškeré možné nadšení exponenciálně klesá. McVegan obsahuje téměř 2 000 kJ (462 kcal), což je jen o 200 kJ (48 kcal) méně než tradiční BigMac. Energetická hodnota 2 000 kJ (462 kcal) je přibližně 25 % doporučenédenní dávky energie pro dospělého člověka na celý den, takže kdybychom si dali 4 McVegany, už bychom prakticky skoro nemuseli po zbytek dne jíst. No a řekněme si upřímně, jak nás dokáže jeden takový hamburger zasytit?
Zároveň je zapotřebí mít na paměti, že McDonald's je přeci jenom stále masový fast food, kde je sice kladen důraz na kvalitu a čerstvost, ale stále díky těmto fast foodům přijímáme velké množství energie, soli, tuku a cukru
Pořád je to jen masový fast food
Nedávno jsme si mohli přečíst článek pojednávající o tom, že imunitní systém reaguje na fast food pokrmy podobně, jako by čelil bakteriální infekci. Nahrazením plátku hovězího masa sójovým steakem si díky celkové koncepci fast foodu McDonald's a metodiky přípravy jídel zdraví nezlepšíme a těžko říci, jestli i planetě prospějeme, když sója musela ke zpracování do švédské Anammy cestovat ze Severní Ameriky a zanechala tak za sebou značnou uhlíkovou stopu.
Nic na tom nezachrání ani slova Christoffera Rönnblada, ředitele marketingu finské odnože řetězce: "Veganský burger vyžadoval rozsáhlý výzkum uvnitř firmy. Velmi nás nadchlo, když jsme objevili veganský steak, který chutná skutečně dobře."
Surf na vlně popularity rostlinných produktů
Podle listu Huffingtonpost je veganství nejrychleji se rozvíjejícím hnutím s cílem zlepšení životního stylu. Jen ve Spojeném království se od roku 2006 do roku 2016 počet veganů zdvojnásobil. Ve Velké Británii je tak přibližně 542 000 veganů a v Německu je to například kolem 900 000 lidí. V České republice je dle různých pramenů až 500 000 vegetariánů, kolik lidí se stravuje vegansky je těžké odhadnout.
Zároveň počet restaurací nabízející vegetariánská a veganská jídla stále roste a to samé platí i o malých rychlých občerstveních, kde si můžeme vybrat ze široké škály bezmasé nabídky pokrmů. Zejména mladší generace doslova hltá informace o zdravém životním stylu a snaží se být, co nejvíce "fit". Patrně si nejen v McDonald's položili otázku: "Proč se nesvézt na rostoucí vlně popularity bezmasých jídel s cílem ukrojit si svůj podíl ekonomického potenciálu tohoto odvětví?"
Je tedy McVegan zdravější než ostatní hamburgery?
Snaha o zdravější nabídku ve fast food restauracích je šlechetná, ale McVegan rozhodně není zářným příkladem takovéto zdravější nabídky. Jestli se někdy McVegan dostane k nám do českých luhů a hájů, zaplatíme za něj pravděpodobně o něco méně než v případě klasických masitých variant stejně jako ve Švédsku a ve Finsku.
Hlavním důvodem proč bychom si ve fast foodu měli vybírat maximálně čerstvé a minimálně zpracované potraviny zůstává starost o vlastní zdraví a zájem o udržitelnou produkci potravin. Zejména při přechodu na bezmasou stravu se lidé snaží o odlišný udržitelný životní styl, který ale určitě nebudeme hledat v McDonald's. Pokud tedy ve stravě chceme omezovat živočišné produkty, tak existují mnohem lepší a zdravější cesty než v podobě McVegana, který se veze na sílící vlně "plant‑based food" a pouze se tváří jako zdravější varianta hamburgeru.