Proteiny (I.část)

Proteiny (I.část)

Nemůžeme začít jinak, než od největší a nejvíce využívané skupiny doplňků tj. proteinových přípravků. Pokud si však chcete osvěžit základy výživy, klikněte zde https://aktin.cz/clanek/8-bilkoviny

Proteinové přípravky

            U nadpisu tohoto oddílu jsem trochu váhal. Jaké slovo dát za ono „proteinové“ zvolil jsem přípravky. Neboli výrobky zaměřené na zvýšené dodání bílkovin do organismu. Na našem trhu se objevuje nepřeberné množství těchto produktů. Neliší se pouze příchutí a výrobcem, ale hlavně složením aminokyselinového spektra, množstvím proteinů a jejich typem. Pokusím se vám tedy připravit malého průvodce tímto složitým labyrintem a nasměrovat vás tak k vysněnému cíli.

Syrovátka

            Pokud mluvíme o proteinových přípravcích, nemůžeme začít jinak než chválou opěvovanou a vyzdvihovanou syrovátkou. Jedná se v podstatě o bílkovinu kravského mléka (obsah kolem 20%), zde se objevuje společně s kaseinem (80%), dalším mléčným proteinem. Na rozdíl od hrudkovitého kaseinu, je ve vodě dobře rozpustná a tím i lépe vstřebatelná. Tomu odpovídá i její biologická hodnota 100 (nejvyšším číslem je jak jinak také 100). Máme tedy co dočinění s velmi kvalitním proteinem. Výrobky s převahou syrovátkové bílkoviny jsou označovány názvem WHEY-ale pozor ne vždy se u těchto produktů jedná pouze o čistou syrovátku.

 Jak jsem již řekl, syrovátka se vyrábí z kravského mléka. Můžeme ji však získat mnoha zpracovatelskými metodami. Jistě si každý vzpomenete na tajemná označení jako ultrafiltrovaný koncentrát, CFM izolát … Pojďme se na význam těchto názvů podívat podrobněji.

V podstatě se vám do ruky jako konečnému zákazníkovi mohou dostat 3 základní typy syrovátkového proteinu: hydrolyzát, izolát a koncentrát. Tyto tři druhy produktů se od sebe liší nejen poměrem makronutrientů, ale i chutí a vstřebatelností.

Začněme pěkně od začátku, tedy u koncentrátu (označovaný jako WPC- Whey Protein Concentrate). Obsahuje většinou od 30-80% syrovátkových bílkovin, zbytky mléčného tuku a laktózy. Dnes je nejčastěji používanou surovinou pro výrobu proteinových nápojů a patří ktěm levnějším. U kvalitního výrobku sledujte množství bílkovin (doporučím >65%), ale také zastoupení tuku a laktózy.

Dalším pomyslným stupínkem je syrovátkový izolát ( WPI- Whey Protein Isolate). Jedná se o produkt s obsahem bílkovin vyšším jak 80%. Běžně však tato hodnota dosahuje 90-98%. Sama o sobě obsahuje méně laktózy a tuků, ale také menší množství vitaminů a minerálů ve srovnání s předchozím koncentrátem. Izolát je možno získat mnoha způsoby. Nejjednodušším je prostá filtrace, dále pak CFM (Cross Flow Microfiltration-filtrace pomocí keramických filtrů) a iontová výměna. Jednotlivé druhy filtrace se od sebe technologicky liší (iontová výměna se považuje za nejkvalitnější, následuje CFM), cílem všech metod však je zadržet co nejvíce kvalitních bílkovinných frakcí v produktu.

Vrcholem celého snažení o dosažený dokonalého syrovátkového proteinu je hydrolyzát. Je vlastně dalším zpracováním izolátu, kdy se enzymaticky naštěpí dlouhé řetězce syrovátkových proteinů a ty jsou tak pro náš organismus lépe vstřebatelné. I zde však najdeme rozdíly, a to ve stupni hydrolýzy. Čí větší je hydrolýza, tím menší částice bílkoviny nám zůstanou. (tzn. čím menší, tím lépe vstřebatelné). Nevýhodou hydrolýzy je snad fakt, že naštěpení řetězců značně narušuje chuťové vlastnosti proteinu a zvyšuje cenu.

Jak a kdy syrovátkové proteiny používat?:

Syrovátkový protein se zpravidla využívá v čase ihned po tréninku. Zde bych volil nejkvalitnější variantu, tedy hydrolyzát (s co největším stupněm hydrolýzy) následovaný izolátem. Syrovátkový koncentrát je spíše vhodné zařazovat s větším časovým od tréninku (asi 90 min.), to jako náhradu jídla. Vhodný je také pro doplnění kaseinové bomby před spaním, a to z hlediska pokrytí prvních hodin trávení. Celková dávka proteinu by se ve všech případech měla pohybovat v rozmezí 30-50g.

Nechci vás přetěžovat, a tak si nechám pokračování tohoto článku na příště. Ještě nás čekají další typy bílkoviny, které se v proteinových přípravcích objevují nejčastěji. Probereme si jejich výhody, vhodnou dobu užívání a vlastnosti.

  •