Spinning - nejen ježdění na kole

Spinning - nejen ježdění na kole

Spinning je velmi populární a rozšířené aerobní skupinové cvičení, které spočívá v jízdě na stacionárním kole při motivující hudbě a pokynech vyškoleného instruktora. Spinning je považován za nejúčinnější kardio-vaskulární cvičení posledních let. Je vhodný pro muže i ženy každého věku a každé tělesné kondice. Každý si totiž může zvolit takovou zátěž a rychlost, která mu vyhovuje. Instruktor a hudba se dají považovat za jakési doprovodné nástroje.

Spinning

SpinningSpinning vznikl již v 80. letech 20. století, kdy se dálkový cyklista Johnathan Goldberg snažil přesunout svůj tréninkový program do místnosti. Pro spinning je důležitá správná technika jízdy na kole. Pomáhá odbourávat špatné návyky jízdy na kole a ty dobré potom používat v terénu. Tuky využívá jako hlavní zdroj při spalování, což vede k tvarování postavy. Spinning je zaručenou cestou k zlepšení nebo udržení kondice. To vše s jednoduchým a zábavným způsobem spolu se skupinou dalších cvičících, kteří motivují váš výkon. Spinning nevyžaduje žádné náročné pohyby a je snadno zvládnutelný i pro nesportovce. Je ideální pro ty, co chtějí zlepšit svou postavu, především nohy a hýždě. Hodí se ale také pro sportovce, kterým umožňuje specializovanou přípravu pro všechny druhy sportů. Ti se mohou díky měřiči tepové frekvence zaměřit pouze na konkrétní tréninkovou zátěž (vytrvalost, rychlost, intervalový trénink, výbušnost). Pro svou vysokou účinnost je pro příklad pravidelně užíván hráči NHL.

Proč si vybrat spinning:

  • Nezatěžuje kloubní systém, včetně šlach a vazů
  • Nenáročný na koordinaci pohybů
  • Procvičení a zpevnění svalů těla, zejména nohou, hýždí, paží a trupu.
  • Zlepšení fyzické kondice
  • Odbourávání tuků
  • Podporuje správné fungování kardio-vaskulárního systému
  • Nenáročné na potřeby – pohodlné oblečení (nejlépe cyklistický dres a kalhoty s výstelkou), pohodlnou obuv, ručník, láhev vody
  • Nejste závislí na počasí

Během jedné lekce průměrný člověk spálí 400 až 600 kalorií (to je asi 12krát více než při hodině aerobiku). Průměrná lekce spinningu trvá 55minut a dělí se na tři části: krátké rozježdění (5minut), hlavní část (40 – 50 minut) a opětovné zpomalení a protažení (5 – 10 minut). Pro tělo je velmi efektivní intervalový trénink, který zvyšuje výkon těla. Po krátkém odpočinku je tělo ještě ve větším výkonu a spaluje tak ještě více energie. Pokud je totiž tělo zatíženo krátce, ale víckrát za sebou, celkový výdej je vyšší, tělo zvyšuje svou kondici a připravenost.

Existuje ovšem několik typů intervalového tréninku:

  • Interval rychlostní – na předem stanovenou dobu se pravidelně mění rychlost
  • Interval zátěžový – na předem stanovenou dobu se pravidelně mění zátěž
  • Interval vzdáleností – jízda několika úseků o stejné vzdálenosti nebo jízda o stejném čase
  • Interval tepové frekvence – jízda s monitorem tepové frekvence, jezdec se snaží pravidelně měnit svou tepovou frekvenci

Spinning

Při spinningu je důležitá technika dýchání, která je potřebná pro maximální sportovní výkon. To znamená nádech nosem a výdech pusou. Nejefektivnější je brániční dýchání, kdy se při každém nádechu nosem bránice stahuje a tím nasaje vzduch do plic.

Důraz se klade také na techniku šlapání, kdy na běžném kole se sice většinou zabírá pouze směrem dolů, ale na stacionárním se šlape plynulým pohybem po celém kruhu, což zapojuje a namáhá všechny dostupné svaly. Rychlost šlapání ovlivňuje zvolená zátěž a intenzita síly šlapání.

Spinning má dvě pozice – v sedle a ze sedla. Kolo dokáže stimulovat skutečné venkovní situace a tedy i jak jízdu po rovině, tak do kopce. Instruktor po celou dobu cvičení udává pokyny na změnu rychlosti či zátěže a snaží se tak přizpůsobit cílové skupině a současně cvičení maximálně zefektivnit.

Na závěr několik tipů pro správnou jízdu:

  • Uvolněte lokty a ramena a tím zvyšte svůj výkon
  • Prodlužte dech a zvyšte kapacitu plic – tím bude do vašich svalů proudit více okysličené krve a svaly budou pracovat efektivněji
  • Využijte velkou setrvačnost kola a vždy šlapejte po celém okruhu
  • Svou energii soustřeďte na nohy, kde se nachází největší svalové skupiny na spálení tukových zásob
  • Hodně pijte, vypijte alespoň litr tekutin, čímž se vaše svaly odpruží a budou schopny práce
  • Zkuste držet tempo se svým instruktorem, který vás motivuje k co největším výkonům, pokud nemůžete, snižte rychlost nebo zátěž, pokud ale máte málo, nebojte se naopak přidat.

Spinnig master class

  •