7 věcí, které byste měli přestat dělat, když chcete zhubnout

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 23 dny
7 věcí, které byste měli přestat dělat, když chcete zhubnout

Každý, kdo se někdy snažil zhubnout jistě potvrdí, že redukce hmotnosti je dlouhá a občas po čertech náročná cesta. A co víc, abyste si svůj pracně vydobytý úspěch následně udrželi, často je třeba vzdát se starých návyků, které vám “hází klacky pod nohy”. V dnešním článku vám představíme 7 věcí, které byste měli přestat dělat, pokud chcete zhubnout jednou provždy. 

1. Omezovat se na nesmyslné diety

Přečetli jste si na internetu o nové dietě, na které teď frčí všechny známé i neznámé celebrity a usoudili jste, že zrovna tahle je ta pravá pro vás? Nebo vám právě kámoška vychválila svou novou mléčnou dietu až do nebes? Pokud chcete zhubnout zdravě a opravdu trvale, na tyhle krátkodobé a drastické trendy raději zapomeňte

Co s tím?

Namísto “rychlokvašek” si raději hledejte takovou cestu, která vám pomůže snížit energetický příjem, ale zároveň vám bude příjemná a dlouhodobě udržitelná. Klíčem k hubnutí totiž, jak jistě víte, není vynechání pečiva, ani prolévání se hektolitry vody, ale vhodně nastavený kalorický deficit, kterého dosáhnete odpovídajícím množstvím kvalitní stravy a pravidelným pohybem.

2. Stanovovat si nereálné cíle

Jste ten typ, co se pro něco rychle nadchne a okamžitě se tomu začne věnovat na 200 %, dokud doslova nevyhoří? Pak vězte, že přes nezpochybnitelnou sílu vnitřní motivace, tohle není ten nejlepší směr. Shodit 20 kg za 2 týdny totiž není zdravé a vlastně ani moc reálné a jakmile to přes své prvotní nadšení pochopíte, můžete s hubnutím skončit dřív, než vlastně pořádně začnete. 

Co s tím?

Cestou k dosažení velkých cílů jsou malé krůčky, které si budete moci postupně plnit a které vás budou hnát na vaší cestě kupředu. Nenechte si zkazit náladu tím, že si necháte svou motivaci zadupat do země nesmyslným cílem, který byl předem předurčen k nezdaru. Svou cestu za vysněnou postavou si raději proložte dílčími úspěchy, které vám budou přinášet radost a touhu posunout se zase o kousek dál. A že nevíte jak začít? Třeba úplně od nuly! 3 jednoduché kroky, jak si vytvořit nové návyky a splnit si své sny, najdete zde: https://aktin.cz/3-jednoduche-kroky-diky-kterym-si-vytvorite-nove-navyky-a-dosahnete-svych-cilu 

7 věcí, které byste měli přestat dělat, když chcete zhubnout

3. Vymlouvat se na nedostatek času

V dnešním uspěchaném světě se jednomu může zdát, že na pár desítek minut cvičení, procházky nebo přípravy jídla jednoduše nemá čas. Tyto činnosti, vedoucí ke zdraví a duševní pohodě, by však ve skutečnosti měly být vaší prioritou. Nový životní styl s dostatkem spánku, pohybu a kvalitní stravy vám navíc vlije do žil tolik energie, že ve finále budete produktivnější než kdy dřív.

Co s tím?

Udělejte si ze svého zdraví prioritu. Připravte si s sebou do práce krabičky se svým oblíbeným jídlem a když je hezky, jděte domů pěšky, nebo vystupte o pár zastávek dřív. I tyto zdánlivé maličkosti vám totiž pomohou přivlastnit si zdravý životní styl, který vám pomůže shodit nadbytečné kilogramy a ve kterém budete na první místo klást sami sebe. Stejně tak si neupírejte ani odpočinek – ať už jde o zmiňovanou procházku, knížku, nebo trénink mindfulness.

4. Být na to sami

Na sociálních sítích jste už jistě obdivovali příběh někoho, kdo se na půl roku zavřel doma/v posilovně a ve finále z tohoto procesu vyšel jako úplně nový člověk. Pokud mu tento způsob pomohl lépe se soustředit na svůj cíl, proč ne. Neznamená to však, že to musí být jediný možný způsob i pro vás. 

Co s tím?

Na dlouhé a klikaté cestě k redukci hmotnosti je velmi pravděpodobné, že přijde chvíle, kdy budete mít pocit, že se vám nedaří, a budete to chtít vzdát. Z toho důvodu je k nezaplacení mít kolem sebe lidi, kteří vás ve vašem snažení podpoří a nakopnou vás k dalšímu pokračování. Může to být kdokoliv – rodina, partner, přátelé, parťák z posilky nebo třeba i komunita na facebookové skupině. V době covidové vám mohou pomoci rovněž mnohé sportovní aplikace, které umožňují sdílení vašich výsledků i na dálku. Nejdůležitější je vědět, že na to nikdy nejste sami a i když se aktuálně zrovna příliš nedaří, stačí vytrvat a bude zase líp.

5. Rozdělovat potraviny na “zdravé” a “nezdravé”

Odpíráte si čtvereček čokolády do ovesné kaše, ale avokádo byste mohli jíst po kilech? Pak zpozorněte, protože právě tohle dělení potravin na “zdravé” a “nezdravé”, může být hlavní překážkou na vaší cestě za lepší postavou. I v tomto případě je totiž klíčové množství dané potraviny a způsob, jakým její konzumace ovlivní váš energetický příjem za celý den. 

Co s tím?

Jak už jsme si řekli výše, hubnutí je založeno na kalorickém deficitu, nikoliv na striktním vylučování určitých potravin. Základ vaší stravy by proto měly tvořit potraviny, které vám dodají dostatek kvalitních živin, zbytek energie však můžete s klidem doplnit rozumným množstvím takových jídel a ingrediencí, které potěší vaše chuťové pohárky a udělají vám radost. 

Přílišné omezování se v jídle může navíc vyústit až v nekontrolované přejídání, kdy z hladu sníte doslova vše, co vám přijde pod ruku. Pomoci vám mohou i zdravější alternativy oblíbených potravin: 

  • Máte chuť na smažák? Upečte si ho v troubě. 

  • Umíráte touhou na sladké? Vyzkoušejte třeba náš fit krtkův dort plný bílkovin.

obrázek z istockphotos.com

6. Přestat se přirozeně pohybovat

Ze všech článků na vás dennodenně vyskakuje, že k hubnutí a dosažení kalorického deficitu potřebujete pohyb. To je samozřejmě pravda – čím vyšší totiž bude váš výdej, tím více toho můžete sníst a kila půjdou pořád dolů. Máte ale dojem, že pokud zrovna nemůžete strávit hodinu v posilovně nebo uběhnout 10 km, množství vydané energie nebude stát za nic?

Co s tím?

Výdej energie nemusí vždy nutně znamenat cvičení. Jeho podstatnou část totiž tvoří také tzv. energetický výdej vycházející z aktivit běžného života (NEAT), který zahrnuje všechny aktivity vykonávané během dne – od chůze přes úklid až po posturální funkce těla. Na první pohled se tyto činnosti mohou zdát jako nevýznamné, pokud však během dne vyvenčíte psa, místo výtahu použijete schody, zametete byt a ještě si stihnete uvařit něco dobrého k snědku, ve finále můžete spálit více kalorií než za onu hodinu ve fitku. Na přirozený pohyb proto rozhodně není radno zapomínat.

7. Spoléhat na “zázračné” hubnoucí pilulky a rádoby účinné procedury

Vyskakuje na vás každý den reklama na zázračné hubnoucí pilulky nebo tajný trik zaručující pálení tuků přes noc? Představa je to nepochybně pěkná, ale je důležité si uvědomit, že tudy cesta nepovede. Kilogramy, které jste si nastřádali během měsíců (možná i let) nevhodného stravování a životního stylu, totiž nezmizí za pár dní.

Co s tím?

Jak již bylo avizováno výše, cesta k redukci hmotnosti se skládá z drobných krůčků vedoucích k vytvoření nových návyků. Jedině tak totiž dosáhnete udržitelných výsledků a vyhnete se poškození svého zdraví. Některé léčivé přípravky vám sice mohou pomoci potlačit chuť k jídlu nebo snížit absorpci tuků z trávicího traktu, jejich efekt je však pouze doplňkem k celkové změně životního stylu a použití těchto preparátů by však mělo být vždy konzultováno s lékařem.

Co si z toho vzít?

Ke zdraví a lepšímu tělu často vede dlouhá a klikatá cesta. Udržitelných výsledků navíc dosáhnete jen tak, že se zbavíte nevhodných návyků, které vám v úspěchu brání. Mezi tyto “zlozvyky” patří např. omezování se na nesmyslné a neudržitelné diety, stanovování si nereálných cílů, nebo vymlouvání se na nedostatek času. Pamatujte také, že potraviny není dobré paušalizovat na “zdravé” a “nezdravé”, udržitelného zhubnutí nedosáhnete pomocí pilulek a že i když občas můžete mít chuť to vzdát, nikdy na to nejste sami. 

Přidej se k 28 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Poděkuj autorovi
12
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________