Jak pomáhá tejpování? 6 benefitů kineziologické pásky

Kamil Tkadlec
Kamil Tkadlec 29. 3. 2022
1 Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Jak pomáhá tejpování? 6 benefitů kineziologické pásky
  • Kinesio pásku poprvé použil na konci 70. let minulého století japonský chiropraktik Dr. Kenzo Kase

  • Aplikuje se z důvodu snížení bolesti, prevence před zraněním i urychlením regenerace

  • Tzv. kineziotaping na rozdíl od ostatních sportovních pásek neomezuje mobilitu

Pravděpodobně jste již viděli v televizi nebo na vlastní oči profesionální sportovce, kteří měli různé části těla oblepené jakousi páskou. Ptáte se, o jakou pásku se jedná a z jakého důvodu ji atleti používají? Nejspíše se jedná o tzv. kineziologickou pásku. Jaké jsou benefity tejpování a proč může pomoci sportovcům všech výkonnostních kategorií, se dozvíte v tomto článku. 

K čemu slouží tejpy?

1. Snižují bolestivost

Jedná se o primární účel, proč sportovci využívají tejpování. Tkáně lidského těla, například kůže, pojivové tkáně či svaly, obsahují smyslové receptory, které v návaznosti na bolest daného místa vysílají signály do mozku. Aplikováním pásky na kůži okolo postiženého svalu, kloubu či šlachy se aktivuje specifický nerv, který může zabránit tomu, aby se tyto signály dostaly do mozku. Zjednodušeně řečeno tedy tejpování “oklame” organismus při vnímání bolesti.

V jedné studii se vědci zabývali vlivem kineziotapingu na snížení bolesti zápěstí u tenistů. Bylo vypozorováno, že tenisté se zatejpovaným zápěstím pociťovali při opakovaném odpalování míčků nižší bolestivost než ti tenisté, kteří pásku nepoužili. 

  • O dalších způsobech, které pomáhají snižovat bolest po sportovním výkonu se dočtete v tomto článku

2. Oddalují únavu a působí jako prevence před zraněním

Věděli jste, že v mnoha případech může být únava varovnou výstrahou před zraněním? Jedná se o jeden z hlavních faktorů, proč se sportovci často zraní v posledních kilometrech závodu či posledních minutách zápasu. 

Aplikováním kineziologické pásky na hamstringy, lýtka, ramena, zádové svalstvo či kotníky  se stanou tyto části těla stabilnější a odolnější vůči únavě, čímž se snižuje možnost poranění. Pokud tedy chcete podávat lepší výkony díky nižší únavě a zároveň eliminovat riziko zranění, tejpování může být vhodným pomocníkem.

3. Mohou zlepšovat cirkulaci krve a lymfatických tekutin

Studie z roku 2017 naznačuje, že kineziologická páska může zlepšit průtok krve v kůži. Tejpování pravděpodobně zlepšuje i cirkulaci lymfatických tekutin, přičemž lymfatický systém hraje důležitou roli při regulaci otoku indisponovaného svalu či kloubu. 

Teorie je tedy taková, že se při použití kineziologické pásky vytvoří nový prostor pod kůží, díky kterému nebudete pociťovat takový tlak na místě poranění. Následně se zrychlí průtok krve i lymfatických tekutin, což může mít vliv na snížení nahromaděné tekutiny způsobující bolest.

obrázek z istockphoto.com

4. Pomáhají s regenerací

Tento bod navazuje na předchozí zmíněný benefit tejpování, neboť právě zrychlená cirkulace lymfatických tekutin a krve pomáhá k efektivnějšímu přenosu kyslíku k namoženému svalu a vyplavení odpadních látek jako například kyseliny mléčné. Tohoto účinku tejpování tak můžete využít, pokud namáhanou část těla sotva cítíte a potřebujete být co nejdříve ready na další zápas nebo závod.

5. Mohou urychlit rehabilitaci po zranění 

Přestože můžete pomocí tejpování a mnoha dalších metod minimalizovat riziko zranění, na každém tréninku a především pak závodu či zápase může tato nepříjemná situace vždy nastat. Fyzioterapeuté používají kineziologickou pásku jako součást rekonvalescenčního programu po zranění, neboť ulevuje od bolesti a snižuje otok indisponované části těla. Jako efektivní se jeví kombinace kineziotapingu a speciálních cviků zaměřených na posílení zraněného svalu, kloubu, či šlachy.

Kineziologická tejpovačka může být dokonce využita i při rekonvalescenci po totální endoprotéze kolenního kloubu. Bylo totiž potvrzeno, že zlepšuje pohybové funkce kolene po této náročné operaci, při které vám doktoři nahradí celý kloub nebo jeho část cizím materiálem.

6. Neomezují při pohybu   

Obrovskou výhodou oproti běžné sportovní tejpovačce je fakt, že kineziologická páska nijak neomezuje mobilitu zafačovaného kloubu. Kinezio tejpovačka vás tedy podpoří k lepšímu výkonu a do jisté míry chrání před zraněním, aniž by vás limitovala v pohybu.

Zajímá vás, zdali si můžete jít s kineziologickou tejpovačkou i zaplavat? Žádný problém, je voděodolná, takže si můžete dát pár bazénů a saunu po tréninku i se zatejpovaným kloubem či svalem.  

V jakých případech kineziologickou pásku nepoužívat?

Jak jste se mohli dozvědět v předchozích bodech, tejpovačka může být vhodným pomocníkem pro sportovce i ty, kteří sportu zrovna dvakrát neholdují, nicméně existují také případy, kdy může vyvolat více škody než užitku. O které se jedná a kdy pásku raději nepoužívejte?

  • Máte otevřenou ránu – zalepení rány páskou může vést k infekci a poškození kůže.

  • Jste alergičtí – jestliže je vaše kůže citlivá na lepidla, může páska vyvolat silnou reakci.

  • Trpíte krevními sraženinami – jak už bylo zmíněno, aplikováním tejpovačky se zvýší průtok krve a lymfatické tekutin. Poté může dojít k vytlačení krevní sraženiny, což může mít fatální následky.

Co si z toho vzít?

Pokud to myslíte se svým sportem vážně, chcete se neustále posouvat směrem výše a přemýšlíte, jak předčít konkurenci, kineziotaping může být jedním ze způsobů, díky kterému se dostanete zase o krůček dále. Při aplikování tejpovačky se totiž snižuje bolestivost daného kloubu či svalu, působí jako prevence před zraněním, oddaluje únavu, zlepšuje výkonnost, nenarušuje flexibilitu a může urychlit regeneraci. Avšak pokud máte otevřenou ránu, jste alergičtí na lepidlo, nebo vás trápí krevní sraženiny, kinezio pásku raději nepoužívejte.

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek