Mladá žena užívající Herbalife zemřela na selhání jater. Pozor na nesmyslné přípravky na hubnutí!

Ondřej Klein
Ondřej Klein před rokem
24
Mladá žena užívající Herbalife zemřela na selhání jater. Pozor na nesmyslné přípravky na hubnutí!
obrázky ze shutterstock.com a PR materiálů herbalife.com

Herbalife je MLM společnost nabízející řadu produktů určených k hubnutí nebo dalších doplňků stravy. Velký boom zažívá společnost Herbalife v Indii, kde se předpokládá, že společnost poroste ekonomicky rychleji než v USA. Touha po štíhlé a krásné postavě s Herbalifem se stala osudnou 24leté ženě, která zemřela na následky těžké otravy.

Na sociálních sítích o problému informovala řada předních světových odborníků v oblasti fitness včetně Alana Aragona, který zveřejnil části práce Philipse et al.(2019), jenž problém představil vědecké veřejnosti.

Co se stalo? Po dvou měsících užívání Herbalife produktů se u mladé ženy objevilo selhání jater

  • Mladá žena ve věku 24 let s BMI 32,1 a sníženou funkcí štítné žlázy začala užívat pravidelně 3 produkty firmy Herbalife. Konkrétně se jednalo o náhražku jídla na podporu hubnutí v podobě proteino-sacharidového nápoje Formule 1 (2 odměrky 2x denně s odtučněným mlékem), proteinového prášku se sójovou a syrovátkovou bílkovinou (2 čajové lžičky 2x denně) a směs pro výrobu energetického nápoje Afresh Energy drink (10 gramů 2x denně).
  • Po 2 měsících u ženy došlo k náhlé ztrátě chuti k jídlu a propuknutí žloutenky (hlavnímu příznaku poškození jater), která se zhoršila natolik, že žena musela být hospitalizována se 3. stupněm jaterní encefalopatie, život ohrožujícím stavem postižení mozku zapříčiněného selháním jater.
  • Kvůli těžkému poškození organismu žena nepřežila čekání na transplantaci jater.

Proč k tomu došlo? Testované produkty společnosti Herbalife obsahovaly těžké kovy nebo patogenní bakterie

U mladé ženy bez zdravotních problémů, mimo již sníženou funkci štítné žlázy, se osudný zdravotní stavu projevil po 2 měsíčním užívání produktů Herbalife. Po její smrti si výzkumníci dokázali zajistit vzorek Herbalife produktů z místa, kde je žena zakoupila, a několik dalších zakoupili výzkumníci přes Internet (Philips et al.,2019).

  • U testovaných Herbalife produktů rozbor prokázal přítomnost vysokého množství těžkých kovů (olovo, rtuť, kadmium), psychotropních látek (v 75 % vzorku) a dalších blíže nespecifikovaných toxických látek
  • V 63 % testovaných produktů Herbalife byly pozorovány vysoce patogenní (škodlivé) bakterie

Federální obchodní komise USA v roce 2016 charakterizovala společnost Herbalife jako podvodnou společnost maskující se za "zdravý život" (Philips et al., 2019).

Mladá žena užívající Herbalife zemřela na selhání jater. Pozor na nesmyslné přípravky na hubnutí!

Další případy otravy jater v souvislosti s Herbalifem se v minulosti objevily ve Švýcarsku nebo Argentině

Není to první problém Herbalifu. V minulosti již bylo zaznamenáno několik případů otravy jater v západních zemích.

  • Na Ústavu klinické farmakologie ve Švýcarském Bernu hlásil Stickel et al. (2009) případy těžkého postižení jater u dvou pacientů po dlouhodobém užívání produktů Herbalife. Rozbor sice neprokázal přítomnost těžkých kovů, ale za to objevil přítomnost bakterie Bacillus subtilis, jejíž kultury vykazovaly hepatotoxickou aktivitu závislou na čase. Čím častější je kontakt s bakterií, tím se onemocnění zhoršuje.
  • Chao et al. (2008) v Buenos Aires ve své práci popisuje případ 63leté ženy s náhlým vznikem poškození jater v podobě akutního zánětu, který dává do souvislosti s konzumací produktů Herbalife.
  • Výzkumníci z Německých univerzit si dali práci a analyzovali 573 hlášených případů otravy jater připisované na vrub použití bylinných produktů, mezi které zařadili i Herbalife. Autoři došli k závěru, že 48,5 % případů otravy jater nemělo s použitím bylinných produktů nic společného (Teschke, 2013).
  • Také Herbalife se spojováním z nařčení otrav lidí brání tím, že autoři výše zmíněných případů nebrali v potaz například pacientovu anamnézu nebo případné užívání léků. Zástupci Herbalifu v podobě Appelhanse, Smithe, Bejara, & Heniga (2011) se dále vyjadřují, že mezi případy neexistuje příčina a následek, pouze asociace.

Co si z toho vzít? Vybírejte si kvalitu, nikoliv kvantitu

Život již mladé 24leté ženě nikdo nevrátí a tento případ pouze ilustruje to, jak moc společnost prahne po kráse za co nejmenší námahu. Vyústěním toho je pak spoléhání se na krátkodobá a nezdravá řešení v podobě přípravků na hubnutí. 

Jednoduše je potřeba dávat si pozor na to, jakým značkám svěřujeme do rukou své zdraví. Při výběru produktů bychom měli jít cestou kvality, nikoliv kvantity, tedy co největšího množství za co nejmenší cenu. 

Když značka funguje na principu MLM společnosti, musí obecně vyrábět za velmi nízké ceny, aby prodeje vydělaly celé síti prodejců. I takovéto vodítko nám může být indicií k tomu, že tlak na nízkou cenu se pravděpodobně odrazí na kvalitě použitých surovin v produktu. Hledejme opravdu kvalitní značky produktů, které si zakládají na kvalitě, transparentnosti a čistotě výrobků. 

Změna životního stylu a s tím i vypracovaná krásná postava je záležitostí změny životních návyků, kvůli kterým se sebou nejsme spokojeni. Hezkou postavu nezískáme díky tomu, že budeme pít čaje, bylinky, detoxy nebo přípravky na hubnutí, ale pouze kvalitním jídelníčkem a vhodně zvoleným sportem. Celkově nejdůležitější je starat se o svoje tělo zdravou stravou, pohybem a dalšími aktivitami, které vedou ke zdravému a naplněnému životu. Pak už je jen otázkou času, kdy budeme vypadat podle našich představ. Nespoléhejte na zázraky, ale poctivě makejte pro osobní zázraky a budete mít ze sebe skvělý pocit. Je však potřeba dodat, že tyto problémy nelze zobecňovat a automaticky házet všechny produkty do jednoho pytle, to vůbec ne. Takový problém se bohužel podle prezentovaných dat může objevit.   

Místo spoléhání na krátkodobé diety raději zlepšete svůj životní styl

Jaký fungují MLM společnosti? John Oliver vám vše s nadhledem vysvětlí

Aktin Magnesium
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________