Detox skladu! Před 2 hodinami jsme přidali do detoxu nový produkt s 19% slevou  

Ohrožuje vyšší příjem bílkovin vaše ledviny?

Ohrožuje vyšší příjem bílkovin vaše ledviny?

Jan Caha Jan Caha před 2 lety Aktualizováno 16. 1. 2017

V počátcích mé výživářské kariéry se hodně mluvilo o tom, že vyšší příjem bílkovin je takřka nepřípustný, a to hlavně z důvodu možného rizika poškození ledvin, jater, karcinomu nebo snad i kardiovaskulárních onemocnění. Jak se zdá, tak se mnoho těchto zaručených "pravd" stává dnes již pouhou minulostí. A my jsme schopni tyto skutečnosti dnes chápat i díky věděckým výzkumům daleko lépe. Jeden z těch, které nás opět ve fitness výživě posouvají, byl nedávno publikován v Journal of Nutrition And Metabolism, kterou najdete v tomto odkazu.

Zabývá se vlivem vyššího příjmu bílkovin na játra a ledviny. Pro nás je validní z toho důvodu, že je prováděna u probandů, kteří absolvovali silový trénink, byli dostatečné zkušení a jejich strava stavěla na vysokém příjmu bílkovin - tedy velmi podobně jako současní vrcholoví sportovci v kulturistice a fitness. Navíc se tato studie věnovala vlivu na ledviny po dlouhou dobu, a to více než jeden rok. Drobným nedostatkem může být fakt, že se jí zúčastnilo pouze 14 subjektů.  

Abychom se ale dostali k jádru problému. Po dobu 1 roku bylo 14 silových sportovců v průměrném věku 26 let vystaveno příjmu bílkovin na úrovni 2,5 - 3,3 g bílkovin na 1 kg tělesné hmotnosti/den. U subjektů nebyl po roce konzumace tohoto množství zjištěn žádný výrazný vliv vyššího příjmu bílkovin na  ledviny. Stejně jako neměl vliv na hladinu lipidů v krvi. I přes to, že se zvýšil kalorický příjem, tak tento nárůst neznamenal zvýšení množství tukové hmoty. Subjekty konzumovaly průměrně 230 g sacharidů na den a 85 g tuku denně. Můžeme tedy směle prohlásit, že dlouhodobá konzumace bílkovin nemá (nebo by alespoň neměla mít) negativní vliv na naše ledviny.

Biologická hodnota
Biologická hodnota udávající stravitelnost bílkovin.

Diskuze by mohla panovat nad tématem, jak by tomu mohlo být v případě starších subjektů, kteří teprve přechází na vysokobílkovinnou stravu. Věřím, že do budoucna uvidíme. 

Nějaké doporučení na závěr? Příjem bílkovin je velmi variabilní. Možná je na čase se oprostit od zažitého režimu 2 g bílkovin na kilogram hmotnosti a začít se zabývat svým metabolickým typem, dobou stravitelnosti, vhodným řazením bílkovinných zdrojů, biologickou hodnotou a míry zatížení škodlivinami, aditivy nebo léčebnými prostředky u jatečních zvířat. Až budeme mít toto vhodně nastavené, je možné dostávat se na tak vysoké příjmy, které byste měli být schopni zcela bez problému strávit a vstřebat. 

  • 9