Pravda o cereáliích! Je lepší müsli, granola, nebo překvapí Nesquik?

Markéta Tesařová
Markéta Tesařová Poprvé publikováno 10. 12. 2018
Aktualizováno 24. 7. 2019
7 minut čtení
Pravda o cereáliích! Je lepší müsli, granola, nebo překvapí Nesquik?
obrázek ze shutterstock.com
1

Jednoho dne se probudíte s vizí: "Dneska je den D, začnu se sebou něco dělat, změním jídelníček, koupím permošku do fitka a budu mít postavu jako ty holky z Instagramu". A začnete s prvním jídlem dne, se snídaní. Místo oblíbeného "čokapiku" si dáte granolu s mlékem, která čekala ve spíži na svou příležitost, a máte ze sebe skvělý pocit. O vhodnosti své snídaně vůbec nepochybujete, jelikož granola je oblíbeným produktem všech vyznavačů zdravého životního stylu. Má taková změna opravdu smysl? 

Co se z dnešního článku dozvíme?

  • Jaká mohou být pozitiva a negativa v konzumaci snídaňových cereálií?
  • Jaké makroživiny nalezneme v různých druzích cereálií?
  • Je jedno zda si dám na snídani čoko kuličky nebo müsli?

Co to jsou snídaňové cereálie a opravdu jsou tak zdravé? 

Snídaňové cereálie nejsou nic jiného než průmyslově zpracované obilniny (pšenice, žito, oves, kukuřice…), které se konzumují nejčastěji s mléčným výrobkem a rovnou ke snídani. Snídaňových cereálií je na trhu celá řada, a jen jejich výčet by byl na celý a dlouhý (a nudný) článek. 

Jaký je rozdíl mezi müsli a granolou? Snídaňové cereálie na pranýři

  • Müsli

Základem by měly být vločky doplněné sušeným ovocem, oříšky, semínky.

  • Granola (zapékané müsli)

Granola může mít stejný základ jako müsli. Rozdíl je v tom, že tato dobrota je vždy zapékaná s nějakým tukem (např. kokosový olej, rozpuštěné máslo) a díky tomu získá oblíbenou křupavost.

  • Extrudované cereálie

Zde se řadí všemi dětmi milované čokoládové kuličky, polštářky, všemi barvami hrající kroužky a také například cornflakes.

obrázek ze shutterstock.com

Co můžu z takové snídaně získat?

V rozsáhlé práci Williams, (2014) shromáždil poznatky z 232 studií zaměřených na konzumaci snídaňových cereálií a přišel na zajímavé zjištění!

Snídat cereálie, nebo něco jiného? S cereáliemi získáme více vitaminu nebo vlákniny! 

Osoby, které každodenně snídají cereálie, mají oproti těm, kteří volí jiný druh snídaně, řadu odlišností. O jaké odlišnosti jde?

  • mají celkově vyšší příjem vlákniny
  • získávají více vitamínů skupiny B, kyseliny listové, vápníku, hořčíku, železa a zinku (snídaňové cereálie bývají často těmito vitamíny a minerály obohaceny)
  • mají celkově vyšší příjem sacharidů, méně tuků a stejně bílkovin, ale stejný celkový energetický příjem za celý den

Jaká jsou možná negativa snídaňových cereálií?

Ještě předtím, než si vezmeme na mušku jakoukoliv potravinu, je nutné zodpovědět si řadu otázek.

  • Jaký je vlastně můj cíl? 
  • Co mi tato potravina přinese? 
  • Zapadá tato potravina do mého způsobu stravování? 

Základ našich jídelníčků by měly tvořit opravdové, nezpracované potraviny, jako je čerstvé ovoce, zelenina, maso, vejce, neochucené mléčné výrobky, luštěniny, brambory, rýže a ořechy. Pokud tohle splňujete, nevidím problém v tom si dopřát cereálie, které nemají super čisté složení. Doporučuji přemýšlet nad tím, co sníte v rámci celého dne. 

Obecně můžeme říci, že mezi možná negativa cereálií se řadí 

  • nižší obsah bílkovin oproti jiným druhům snídaní (vejce, kvalitní šunka, sýry…) 
  • vyšší obsah sacharidů (zejména těch jednoduchých aka cukrů)
  • vyšší obsah soli (např. cornflakes) 
  • občasný výskyt nevhodných tuků ve složení (ztužené tuky). 
obrázek ze shutterstock.com

Je lepší jíst Nesquik, nebo kukuřičné lupínky alias corn flakes?

Cereálie ve 100 g Energetická hodnota Bílkoviny Sacharidy Cukry Tuky Vláknina Sůl
Nestlé Nesquik 1632 kJ/386 kcal 8,2 g 76,1 g 25,1 g4,0 g 6,3 g 0,47 g
Nestlé Corn flakes 1613 kJ/380 kcal 7,4 g 82,5 g 9,1 g1,4 g 4,2 g 1,91 g
Bonavita müsli Granola super fruit 1790 kJ/455 kcal 5,8 g 66 g 24 g8,7 g 7,1 g 0,35 g
Emco Mysli Sypané čokoláda 1615 kJ/384 kcal 11 g 62 g 9,8 g9,5 g 9,7 g 0,04 g
Marks & Spencer Hrudky z ovesných vloček s medem, sušeným ovocem a semínky 1667 kJ/396 kcal 8,5 g 65,5 g 31,6 g9,6 g 6,7 g 0,08 g
Nestlé Cini Minis granola 1755 kJ/416 kcal 7,8 g 72,5 g 22,1 g9,5 g 4,7 g 0,59 g
Nestlé Cini Minis 1763 kJ/418 kcal 5,2 g 73,5 g 24,8 g10,1 g 5,7 g 0,97 g
Natu Granolove Granola lesní plody 1800 kJ/430 kcal 12,8 g 46 g 11,5 g20,2 g 8,5 g 0,1 g
Bonavita Choco shells 1569 kJ/371 kcal 7,7 g 74 g 38 g4,1 g 3,6 g 0,12 g

Zdroje nutričních hodnot: oficiální stránky výrobců cereálií

O hubnutí rozhoduje kalorický deficit, nikoliv "zdravější" potraviny?

Žili jste v tom, že samotná změna z čokoládových kuliček na müsli podpoří vaši snahu v hubnutí? Když se podíváme na tabulku a vzpomeneme si na fakt, že k redukci hmotnosti dochází následkem kalorického deficitu, odpověď je jasná, moc si nepomůžeme. 

Je jedno, jestli si mlékem zalijeme granolu plnou oříšků s ovocem, nebo cornflaky?

Jak jsme se výše uvedli, záleží na vašich cílech, makrech, celkovém energetickém příjmu a dalších faktorech. Když si chcete dát výživnou snídani, která bude obsahovat zdravé tuky, vyšší množství vlákniny a méně sacharidů, doporučila bych například Natu Granolove Granola nebo granolu od Nutrisslim – Nature's Finest Active Sport Muesli

Tyto produkty obsahují vyšší podíl ořechů, semínek, vloček, sušeného ovoce a přidané cukry v menším množství než třeba Choco shells od Bonavity, kde najdeme cukr ve složení hned na druhém místě. Na druhou stranu cereálie s vyšším obsahem sacharidů a menším množstvím tuků a vlákniny mohou tvořit skvělé předtréninkové nebo potréninkové jídlo, jelikož v těchto případech mohou hrát sacharidy ve váš prospěch. 

[Instagram]

Co si z toho vzít? 

V dnešním článku jsme si posvítili na různé druhy snídaňových cereálií. Zjistili jsme, že i přes to, že některé jsou na první pohled nezdravé a jiné nám slibují "prokřoupání" se ke zdraví, nejsou rozdíly v jejich složení zas tak markantní. Konzumace cereálií nám může přinést nějaká pozitiva, ale při jejich výběru bychom se měli zajímat o složení a následně zhodnotit jejich přínos do našich jídelníčků. Pozorným okem bychom si měli prohlédnout obsah cukru. 

[eshoplink]

Brakfast cereal. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2018-11-05]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki…

CAMPBELL, Meg. What Is the Difference Between Muesli & Granola?. LIVESTRONG [online]. 2017 [cit. 2018-11-04]. Dostupné z: https://www.livestrong.com…

Williams, P. G. (2014). The Benefits of Breakfast Cereal Consumption: A Systematic Review of the Evidence Base–. Advances in nutrition, 5(5), 636S-673S.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku