Čokoláda - fitness potravina?

Čokoláda - fitness potravina?

Říká se jí potrava bohů, nebo také černé zlato. Ano, řeč bude dnes o čokoládě, potravině - pochutině, kterou by jen málo z nás zařadilo do fitness výživy. My se dnes podíváme právě na to, jak může čokoláda ovlivnit naše zdraví, právě tím pozitivním směrem.

Čokoláda - fitness potravina?

Než  ale začneme se zdravotními dopady konzumace čokolády, definujme si ji tak, jak ji označujeme my. Blíží se čas Vánoc, a tak vás napadnou různé "čokoládové" figurky nebo kolekce. Chyba lávky, o čokoládu se povětšinou nejedná. Jedná se o náhražku čokolády. My budeme v tomto článku chápat čokoládou právě tu, která obsahuje více jak 50 % kakaa, lépe však 70 % a více. Právě toto můžeme označovat čokoládou a můžeme očekávat, že i tento "pokrm bohů" může být pro naše zdraví prospěšný. Ještě dnes si vzpomenu na jeden tréninkový film, kde Jay Cutler spořádal polovinu čokolády. Tehdy jsem nechápal, nyní již ano.

Možná se budete divit, když vám řeknu, že čokoláda je vlastně ovocný produkt, a sice prostřednictvím kakaa. Je to tak! Kakaový strom roste v tropických oblastech Střední a Jižní Ameriky, jako je povodí Amazonky a Orinoka. Lusky kakaovníku obsahují semena nebo " fazole ", které jsou bohaté na živiny a tuk. Semena, když odstraníme tvrdou slupku plodu, nám poskytují kakaové boby. Z nich výrobce po upražení získává kakaový prášek nebo kakaové máslo. 

Kakao, nebo dnes již poměrně snadno dostupné kakaové boby jsou plné velmi zajímavých a prospěšných látek. Tou první může být theobromin, látka podobně působící jako kofein resp. daleko přijatelnější stimulant. Ten najdete také v některých čajích a yerba mate. To je také jeden z důvodů  společně s cukrem, proč je čokoláda tak návyková. Ano, slyšíte správně. Tak jak je návykový kofein nebo tabák, tak je návyková i čokoláda, u které je tento vliv opravdu vědecky vypozorován.

To bychom měli stimulační vlastnosti, abych vás nyní zamotal tak řeknu, že kakao (resp. čokoláda) je bohatá  i na aminokyselinu tryptofan. Tato aminokyselina je prekurzorem hormonu serotoninu. Význam serotoninu není jistě potřeba dlouze vyprávět. Jedná se o tzv. "hormon štěstí", díky jeho vlivu budete zrelaxovaní a uvolnění. Podobně působí i další látky anandamid. Jak to tedy nyní máte chápat? Jedná se o vlastní dispozici, kterou máte ke stimulantům nebo naopak relaxantům. Toho můžete využít i v tréninkové praxi (samozřejmě po zkoušce vaší preference resp. odpovědi organismu), a to buď pro stimulaci, nebo pro relaxaci např. po tréninku.

Čokoláda a hubnutí

Může se zdát, že hubnutí a čokoláda nemají nic společného, nebo spíše mají, ale jistě ne v pozitivním slova smyslu. Možná se budete divit. Čokoláda potažmo kakao obsahuje tzv. flavonoidy. Ty jsou výhodné pro lidi se srdečně cévními chorobami, stejně jako silný antioxidant. Navíc prokazatelně ochraňují naše tělesné buňky. Navíc mohou zvětšovat průtok krve cévami, upravovat cholesterolový obraz nebo optimalizovat krevní tlak.

Jedna nedávná studie dokonce prokázala, že konzumace čokolády má pozitivní vliv na trávení sacharidů a tuků, potažmo na jejich nižší utilizaci na tělesný tuk. Další studie ukazuje, že kakaové složky mohou pracovat již na genové úrovni, a sice potlačením vzniku proteinových frakcí, které mají za následek vyšší nárůst tělesného tuku. U aktivních sportovců byl navíc pozorován efekt související s konzumací čokolády a vyšším uvolňováním mastných kyselin (produkt tukového metabolismu) do krevního řečiště právě z tukových buněk. Tedy i vyšší spalování tuku, jako zdroje energie.

Jak vidíte, čokoláda je  velmi zajímavá potravina. Samozřejmě, musí ji správně uchopit, a to nejen z hlediska tréninkové praxe, ale i aplikace v jídelníčku. Vybírejte takovou čokoládu, na které je tento nápis opravdu vidět a takovou, která má ve svém obsahu více jak 50-70 % kakaa. Nepřekračujte denní dávku více jak 50 g a hlavně, myslete na svoje zdraví. Nyní již dobrou chuť.

Čokoláda

zdroj:
  1. Hurst WJ, Tarka SM Jr, Powis TG, Valdez F Jr, Hester TR. Cacao usage by the earliest Maya civilization. Nature. 2002 Jul 18; 418(6895): 289-90.
  2. Corti R, Flammer AJ, Hollenberg NK, Lusher TF. Cocoa and cardiovascular health. Circulation. 2009 Mar 17;119(10):1433-41.
  3. Macht M, Dettmer D. Everyday mood and emotions after eating a chocolate bar or an apple. Appetite. 2006 May; 46(3): 332-6.
  4. Macht M, Mueller J. Immediate effects of chocolate on experimentally induced mood states. Appetite. 2007 Nov; 49(3): 667-74.
  5. Osakabe N. Flavan 3-ols improve metabolic syndrome risk factors: evidence and mechanisms J Clin Biochem Nutr. 2013 May; 52(3): 186-192.
  6. Taubert D, Roesen R, Lehmann C, Jung N, Schömig E. Effects of Low Habitual Cocoa Intake on Blood Pressure and Bioactive Nitric Oxide. A Randomized Controlled Trial. JAMA. 2007; 298: 49-60.
  7. Farhat G, Drummond S, Fyfe L, Al-Dujaili EA. Dark Chocolate: An obesity paradox or a culprit for weight gain? Phytother Res. 2013 Sep 2; epub ahead of print.
  8. Gu Y, Hurst WJ, Stuart DA, Lambert JD. Inhibition of key digestive enzymes by cocoa extracts and procyanidins. J Agric Food Chem. 2011 May 25; 59(10): 5305-11.
  9. Kurlandsky SB, Stote KS. Cardioprotective effects of chocolate and almond consumption in healthy women. Nutr Res. 2006; 26: 509-516.
  10. Tokede OA, Gaziano JM, Djoussé L. Effects of cocoa products/dark chocolate on serum lipids: a meta-analysis. Eur J Clin Nutr . 2011 Aug; 65(8): 879-86.
  •