Výživa pro testosteron

Výživa pro testosteron

Testosteronu není nikdy dost. Řekne si každý kulturista, který se snaží o budování svalové hmoty. Já bych k tomu dodal, že není nikdy dost přirozeného testosteronu. Tedy právě toho jediného, o který byste se ve své výživě a tréninku měli zajímat.

Výživa pro testosteron

Při pohledu na název článku vás jistě napadne, že se jedná o opravdu netradiční spojení. Opravdu se dá výživou ovlivnit produkce nejdůležitějšího mužského pohlavního hormonu? Víte, často v naturální kulturistice dostávám otázku právě na ovlivnění produkce testosteronu a navýšení anabolických procesů v organismu. Nutí mě to tedy pohlížet na výživu komplexněji a hledat i minimální nadějné ukázky toho, že by ta a ona potravina mohla pozitivním způsobem ovlivnit hladinu testosteronu. Na rozdíl od sportovních kulturistů nemáme za zády chemickou laboratoř, a tak musíme dbát na opravdové detaily svojí výživy, suplementace a předsoutěžní přípravy. Odpovím tedy na výše uvedenou otázku. „Ano, samozřejmě, že dá.“ Pojďme se tedy podívat jak toho dosáhnout a navýšit tak svoje svalové přírůstky na maximum.

K čemu je testosteron v našem těle?

Než ale začneme zkoumat vlastní výživu, podívejme se na samotný testosteron – velmi důležitý anabolický hormon. Testosteron je anabolický hormon, který vzniká ve varlatech. Jeho zvýšená produkce v pubertě má vliv na rozvoj sexuálních znaků, růst ochlupení, vousů a „mužnění“. Má také výrazný vliv na růst svalové hmoty, a právě to je důvodem, proč testosteron v kulturistice natolik sledujeme. Na druhou stranu ale také důvodem, proč je v lékové formě (doping) tak často v kulturistice zneužíván.

Ovlivnění testosteronu výživou

Stejně jako všechny procesy v organismu, tak i produkci testosteronu, jako anabolického hormonu, ovlivňuje naše výživa a její kvalita. Následujících několik rad vám pomůže udržet testosteron na té nejvyšší úrovni, ba co více. Dokonce vám pomůže vaši aktuální hladinu ještě zvýšit. Držte se jimi a těšte se z nových svalových přírůstků.

  • Mírně vyšší příjem energie – důležitým faktorem a odrazem vaší stravy je energetický příjem. V testosteronové dietě byste měli udržovat mírně vyšší příjem energie, než je její výdej. Nikoliv však přespříliš. Nadlimitní příjem energie by způsobil nárůst tukové hmoty, která produkuje největšího nepřítele testosteronu, dominantní ženský hormon – estrogen. Denně byste měli navíc zkonzumovat okolo 500-1000 kJ.
  • Důležitý tuk – možná se vám zdá, že tuk ve svém jídelníčku nemusíte mít, a že se bez něj obejdete. Opak je pravdou. Doprovodná součást živočišného tuku – cholesterol je prekurzorem testosteronu. Ano, přesně tak. To čeho jsme se donedávna báli, je základem produkce testosteronu. Nevyhýbejte se tedy zcela „cholesterolovým“ potravinám a kvalitním tukům. Vaše hladina testosteronu bude o to vyšší. Samozřejmě i zde platí, všeho s mírou.
  • Nepřehánějte to s vlákninou – vláknina může (sice minimálně, ale přece) ovlivnit produkci testosteronu ve vašem organismu, a to negativním směrem. Nepřehánějte to tedy s potravinami, které obsahují její velké množství. Denní doporučená dávka vlákniny je 30 g. Nepřekračujte ji.
  • Dopřejte si červené maso – červené maso obsahuje dostatek kvalitních bílkovin, vitamínu B12, železa a zinku. Je tedy ideálním prostředníkem pro podporu růstu svalové hmoty a množství testosteronu. Toto věděli i naši předci a právě proto ti nejslavnější bojovníci konzumovali právě spousty červeného masa. V testosteronovém jídelníčku byste měli udržovat příjem bílkovin na hladině 2 g/kg tělesné hmotnosti.
  • Dejte si brokolici nebo květák – nejen brokolice je ideálním kulturistickým jídlem. Stejného efektu, tedy snížení produkce estrogenu, můžete dosáhnout díky konzumaci květáku nebo čínského zelí. Pokud tedy doplníte výše zmíněné červené maso například o dušenou brokolici, budete na té nejlepší cestě za novými svalovými přírůstky.
  • Zázrak z Bulharska – v testosteronovém jídelníčku byste se neměli spoléhat pouze na klasické potraviny. Můžete velmi dobře využít i suplementy, které napomáhají nárůstu hladiny testosteronu. Jasnou jedničkou je Kotvičník zemní, tedy Tribulus Terrestris. Jeho účinnými látkami jsou steroidní saponiny a zejména pak obsah protodioscinu. Nakupujte pouze kvalitní bulharský Tribulus Terrestris s prověřeným původem.
  • Pravotočivá aminokyselina – jednou z mála pravotočivých aminokyselin, které do svého jídelníčku můžeme zařadit, je kyselina D-asparagová. Tento suplement si ještě stále hledá svoje místo na suplementačním výsluní, nicméně věřím, že si ho najde. Kyselina D-asparagová stimuluje syntézu vlastního testosteronu z cholesterolu.

Dalšími látkami, které můžete využít je například kombinace zinku, vitamínu B6 a hořčíku. V suplementační praxi běžně označovaná jako ZMA. Ale i další, například Coleus Forskohlii.

Výživa pro podporu produkce testosteronu není složitá, nicméně je nutné uvědomit si základní principy a postupy pro zisk maxima testosteronu. Pamatujte na to, čím více jej budete mít, tím lépe se vám bude budovat svalová hmota, stejně jako budete lépe prosperovat i v jiných oblastech svého života. Stimulujte tedy testosteron přirozeně, stimulujte ho stravou a suplementací.

  •