4 jednoduché kroky, jak prolomit nevhodné stravovací návyky

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková 27. 9. 2021
Uložit článek
4 jednoduché kroky, jak prolomit nevhodné stravovací návyky

Ať už je vaším cílem nabrat svalovou hmotu, zhubnout nebo pečovat o své zdraví, buďte si jisti, že vaše stravovací návyky hrají v této cestě jednu z hlavních rolí. Ne nadarmo se však říká, že zvyk je železná košile – jak tedy omezit nevhodné stravovací návyky, které vám brání v cestě k vašemu cíli?

Jak konečně prolomit nevhodné stravovací návyky

1. Najděte problém 

Těžko byste našli někoho, kdo postrádá jakékoliv rituály a zvyky. Některé mohou být zcela neškodné a mohou člověku naopak pomoci ukotvit se v každodenním životě, jiné vám však mohou pořádně podkopávat nohy. Vaším úplně prvním úkolem tedy bude nalezení problému a jeho uvědomění.

Stravujete se výhradně ve stáncích a fastfoodech? Často se večer přejídáte? Nebo jste ovoce a zeleninu naposledy viděli na fotkách v časopise? Jakmile přijdete na to, co vlastně chcete změnit, máte první krok úspěšně za sebou.

2. Hledejte souvislosti

Ve druhém kroku se zamyslete a hledejte, z jakého důvodu k vašim nežádoucím návykům dochází. Uvědomění souvislostí vám pomůže lépe se orientovat ve vzniklé situaci, změnit podmínky vnějšího i vnitřního prostředí a zabránit tak vzniku nevhodného chování.

Kupujete si na snídani koblihu s lattéčkem, protože ráno nestíháte? Každý večer spořádáte, na co přijdete, protože jste přes den téměř nic nesnědli? Nebo si snad nepřipravujete jídlo doma, protože to stojí moc peněz a času? Pokud je vám teď důvod vašeho chování o něco jasnější, můžete se posunout dál.

  • Věděli jste, že krabičkováním můžete čas i peníze naopak ušetřit? Jak na to, si přečtěte zde

obrázek z gettyimages.com/Tetra Images

3. Hledejte vhodnější alternativu

Nyní nastal čas uvědomit si, co chcete se svým nevhodným chováním udělat. Chcete jej omezit? Úplně vypustit? Nebo snad nahradit? Jedno je však jisté – bez jasného a realistického cíle se dál nepohnete.

Chtěli byste si místo snídaňové koblihy nosit svou vlastní krabičku/skleničku? Život vám usnadní naše overnight oats – ráno ji jen vytáhnete z ledničky a můžete vyrazit. A pokud si snídani chcete dál kupovat raději po cestě, i tady lze leccos vylepšit. Místo pekařského stánku si ve vedlejším obchodě kupte třeba ovesnou/proteinovou tyčinku/celozrnné pečivo, bílý jogurt a kus ovoce. 

Co se týče přípravy jídla, zde máte rovněž na výběr – v ideálním případě si ho připravte pěkně doma, přesně podle sebe. Pokud vám však tato alternativa nevyhovuje, ve větších městech existují služby, které vám doručí nutričně vyvážené krabičky na celý den. Stačí si jen dobře vybrat.

  •  Jak si správně definovat cíl a dosáhnout snadněji svých cílů? Poradí vám náš další článek

4. Nespěchejte

Pamatujte, že nevhodných stravovacích návyků se chcete zbavit dlouhodobě – začněte tedy pomalu a postupujte krok za krokem. Pokud jste si do dnešního dne kupovali ke snídani koblihu 5x týdně, zkuste to nyní omezit na 3–4 dny v týdnu a 1–2x si snídani připravit doma. Až si trochu zvyknete, postupně prevažujte jazýček vah na stranu domácích snídaní. 

Stejné je to i s krabičkováním – začněte třeba jen s obědy a postupně přidávejte další denní jídla. A nebojte se, že byste si pizzu nebo vdolek už nikdy v životě nedali – podívejte se, co znamená pravidlo 80/20, s jehož pomocí si nebudete muset žádné potraviny odpírat a přitom se budete řídit pravidly zdravého životního stylu. 

obrázek z istockphoto.com

Existují však případy, kdy na změnu nevhodných stravovacích návyků nemusíte stačit sami – problémy vycházející ze špatného vztahu k jídlu mohou vést až ke zdraví ohrožujícím situacím (více informací najdete zde) a k jejich řešení je nezbytná lékařská pomoc a v neposlední řadě také psychoterapie

Zajímá vás víc? Přečtěte si naše další články:

Co si z toho vzít? 

Stravování je stěžejním prvkem zdravého životního stylu. Jak se ale zbavit návyků, které vám brání v cestě k vašemu cíli? Prvním krokem je nalezení problému – musíte vědět, co chcete vlastně změnit. Následně je třeba uvědomit si souvislosti a snažit se omezit situace, kdy k rizikovému chování dochází. Dalším krokem je pak stanovení cíle a hledání vhodných alternativ.

Nakonec už jen pamatujte na to, že na každou udržitelnou změnu musíte jít postupně. Nesnažte se proto jít hned z 0 na 100. Začněte pomalu a krok po kroku nahrazujte vaše problematické stravovací návyky těmi vhodnějšími. 

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________