5 tipů, jak předejít podzimní únavě

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 8 dny
5 tipů, jak předejít podzimní únavě
obrázek z unsplash.com

Rok se s rokem sešel a po dnech plných sluníčka, vody a čerstvých plodů ze zahrádky opět přichází podzim. Dny se pomalu zkracují, ochlazuje se, častěji prší a není proto divu, že se některým přivírají víčka už po obědě. Podzimní měsíce však automaticky neznamenají konec světa, prokrastinaci a hladinu energie hluboko pod bodem mrazu. Představujeme vám 5 rad, se kterými dáte únavě vale. 

5 tipů, jak zatočit s podzimní únavou

1. Buďte aktivní

I když máte možná dojem, že cvičení je teď to poslední, na co máte chuť, vězte, že pohyb vás dokáže neuvěřitelně nakopnout. Během fyzické aktivity si totiž pročistíte hlavu a uvolněné endorfiny s dopaminem se pro vaše tělo stanou doslova raketovým palivem.

Pravidelná fyzická aktivita je nezbytná také z pohledu fyzického zdraví, kdy zlepšuje funkci imunitního systému a krevní cirkulaci, snižuje krevní tlak, chrání vaše srdce, cévy i kosti, zvyšuje citlivost k inzulinu a pomáhá také s udržením tělesné hmotnosti. 

Jak může nedostatek pohybu ovlivnit vaše zdraví se dočtete zde: https://aktin.cz/nezijete-aktivne-mate-dvakrat-vyssi-riziko-predcasneho-umrti

2. Choďte na čerstvý vzduch

Venkovní svět nabízí spoustu podnětů, které odvrací vaši pozornost od stresorů běžného života, pomáhají vám se uklidnit, stimulují vás a nabíjejí energií. Čas strávený na čerstvém vzduchu navíc snižuje pocity úzkosti, zlepšuje spánek, kreativitu a soustředěnost. Pobyt venku je také ideální příležitostí pro aktivní pohyb a budování sociálních kontaktů, které jeho pozitivní účinky ještě prohloubí. 

obrázek z istockphoto.com (Martinan)

3. Dbejte na vyvážený jídelníček 

Jídlo je láska, ovšem jeho výběr ovlivňuje náš fyzický i psychický stav více, než si možná myslíme. V boji s podzimní únavou by měly základ našeho jídelníčku tvořit kvalitní a komplexní potraviny, jako jsou např.:

  • celozrnné obiloviny

  • dostatek ovoce a zeleniny

  • ořechy a semena

  • olivový olej

  • ryby a mořské plody

  • libové maso, tofu a luštěniny

  • avokádo

  • koření kurkuma a skořice

Naopak vyhnout bychom se měli vysoce zpracovaným potravinám plným tuku, soli, cukru, smaženým jídlům a také slazeným limonádám, které většinou neobsahují dostatek kvalitních živin (zejména bílkovin, vitaminů a minerálních látek), zasytí nás jen na krátkou dobu a onen potřebný “energy boost” bychom v nich našli jen stěží.

Jak vám může strava pomoci s podzimním splínem se dozvíte zde: https://aktin.cz/podzimni-splin-zatoc-s-nim-pomoci-spravne-stravy 

4. Dopřejte si dostatek odpočinku

Pokud jste permanentně unavení, logickým řešením je zařadit více odpočinku. To však v žádném případě neznamená, že se musíte celé dny válet v posteli. Pro efektivní “dobití baterek” během noci se zaměřte zejména na spánkovou hygienu a vytvořte si pravidelný spánkový režim.

Alespoň půl hodiny před usnutím odložte elektronická zařízení, zajistěte si v pokoji optimální zatemnění a teplotu, snažte se neuléhat rozrušení, těsně před spaním se nepřecpávat, nepít alkohol, kávu, ani černý čaj. V případě, že se vám nepodaří usnout do 30 minut, vstaňte z postele a nadechněte se čerstvého vzduchu, čtěte si nebo chvíli poslouchejte relaxační hudbu. 

obrázek z pexels.com (Andrea Piacquadio)

5. Myslete pozitivně

Pozitivní myšlení pomáhá vyrovnat se se stresem a má tak skutečně příznivý vliv na vaše zdraví. Úsměv totiž v mozku způsobuje uvolnění endorfinů, dopaminu a serotoninu, které vám zlepší náladu, zvýší produktivitu a dodají potřebnou energii. Kromě toho se ukazuje, že pozitivní nastavení mysli a duševní pohoda mohou mít z dlouhodobého hlediska blahodárný vliv také na imunitní systém. 

Jak být odolnější vůči stresu a lépe se soustředit? Přečtěte si náš článek a vyzkoušejte mindfulness:https://aktin.cz/budte-zdravejsi-soustredenejsi-a-odolnejsi-vuci-stresu-diky-ocisteni-mysli-poznejte-mindfulness

Co si z toho vzít? 

Podzimní měsíce s sebou často přináší pokles energie, nekonečnou únavu a snížení produktivity. Naštěstí ale existuje několik triků, jak s tím zatočit. Základem je zůstat aktivní, pravidelně se hýbat a trávit čas na čerstvém vzduchu. Neméně důležitou roli hraje také jídelníček, který vám může v boji únavou významně pomoci, ale stejně tak vám může házet klacky pod nohy. 

Je také vhodné více se zaměřit na spánkovou hygienu a dopřát si dostatek kvalitního odpočinku, abyste se na druhý den ráno budili svěží, plní sil a pozitivně naladění.

Poděkuj autorovi
6
Přidej se k 35 000 odběratelů
Jednou týdně ti pošleme výběr těch nejlepších článků.
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________