Dopamin: jakou funkci má v těle a proč je tak důležitý?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný 28. 7. 2022
Líbí se mi Komentáře Uložit článek
Dopamin: jakou funkci má v těle a proč je tak důležitý?
  • Dopamin je jedním z nejdůležitějších neuropřenašečů v lidském mozku. 

  • Jeho přirozená tvorba je nezbytná pro motivaci k výkonům.

  • Hladinu dopaminu lze přirozeně zvýšit pohybem, pobytem na slunci či relaxačními technikami. 

Dopamin patří mezi nejdůležitější přenašeče nervových vzruchů (neurotransmitery) v lidském těle. Odhaduje se, že dopamin tvoří až 80 % ze všech katecholaminů, které se v mozku vyskytují. Jak dopamin přirozeně vzniká, jak můžeme jeho přirozenou tvorbu narušit a co se v těle děje, pokud je dopaminu nedostatek nebo naopak přebytek? 

Dopamin se tvoří v mozku z aminokyselin

Dopamin byl objevený v živočišných tkáních v 50. letech 20. století. V lidském mozku přirozeně vzniká z molekuly známé jako L-DOPA (někdy také jako levodopa), která se tvoří z aminokyselin L-tyrosinu, resp. L-fenylalaninu přijímaných ve stravě. 

Pro vlastní tvorbu dopaminu je nezbytný příjem fenylalaninu a tyrosinu, což jsou dvě aminokyseliny přirozeně se vyskytující v bílkovinách. Ačkoliv existují studie, které pozorují sníženou tvorbu dopaminu při nedostatku těchto aminokyselin, v praxi je to spíše nepravděpodobné, protože běžný denní příjem těchto aminokyselin ze stravy daleko převyšuje jejich potřebu pro tvorbu dopaminu. 

Dopamin je silně spojený s motivací a se systémem odměn. Dá se říct, že nebýt uvolňování dopaminu, bylo by podstatně složitější projevit úsilí k určité činnosti a dlouhodobě na sobě pracovat a zlepšovat se. 

Dopamin: jakou funkci má v těle a proč je tak důležitý?

Co znamená, když tělo produkuje dopamin? 

Dopamin je považován za neuropřenašeč, který spojuje určitou činnost se systémem odměn. Odborníci se domnívají, že dopamin sám o sobě nezpůsobuje pocity štěstí či euforie, za to jsou zodpovědné spíše neuropřenašeče či hormony jako serotonin, oxytocin nebo endorfiny. 

Ve skutečnosti však dopamin s odměnou spojený máme, což v budoucnu může znamenat, že se dané činnosti budeme věnovat s vidinou opětovné odměny. Právě tyto procesy jsou základem “dopaminových cyklů”, které propojují úsilí, odměnu a následnou touhu po opětovné odměně.

Dopamin: jakou funkci má v těle a proč je tak důležitý?

Může na dopaminu vzniknout závislost? 

Dopaminové cykly velmi úzce souvisí se závislostmi. Pokud nás určitá činnost činí šťastnými, snažíme se ji pravidelně opakovat, abychom si pocit štěstí připomněli. Ve skutečnosti však nevzniká závislost na dopaminu jako takovém, ale na činnosti či látce, která uvolnění dopaminu způsobuje. Ačkoliv tedy dopamin hraje při rozvoji závislosti nezanedbatelnou roli, vždy je třeba v první řadě odhalit samotnou příčinu. Například za večerním obžerstvím může stát příliš dlouhá časová prodleva od posledního jídla apod. 

Co se stane, když je v těle příliš mnoho nebo příliš málo dopaminu? 

Vlastní produkce dopaminu se napříč populací liší a v extrémních případech může stát za některými závažnými neurologickými poruchami. Zamezení tvorby dopaminu vlivem zániku neuronů tvořících dopamin v oblasti substantia nigra je příčinou Parkinsonovy choroby, jejíž průběh se do současné doby zmírňuje užíváním L-DOPA, která na rozdíl od dopaminu prochází přes hematoencefalickou bariéru. Naopak přebytek dopaminu bývá spojován se schizofrenií. 

U zdravých lidí je nadměrné uvolňování dopaminu spojováno se závislostmi. Například následkem konzumace alkoholu či příjmu nikotinu dochází k podstatnému zvýšení hladiny dopaminu, které je následováno poklesem v jeho hladině při abstinenci. Některé drogy jako například kokain dokonce zabraňují odstraňování dopaminu ze synapse, čímž dochází k jeho hromadění a amplifikaci jeho účinků.

Problematické je následné snížení hladiny dopaminu, které nastává po odeznění účinku těchto návykových látek. To je často spojeno se zvýšeným vnímáním stresu, s pocity úzkosti, se sníženou motivací či dokonce se zvýšenými chutěmi na potraviny bohaté na tuky a cukry. 

5 tipů, jak lze přirozeně zvýšit hladinu dopaminu

Existuje celá řada způsobů, jak přirozeně zvýšit hladinu dopaminu. Zvýšená hladina dopaminu snižuje únavu a podporuje motivaci. 

1. Pravidelně sportujte

Pohybová aktivita má pozitivní vliv na psychiku člověka. Některé studie také ukazují, že pokud je fyzická aktivita prováděna pravidelně, má také vliv na zvýšení hladiny dopaminu. 

2. Dbejte na dostatečný spánek

Zatímco v ranních hodinách je hladina dopaminu zvýšená, ve večerních hodinách přirozeně klesá. Právě díky těmto denním výkyvům jsme ráno v práci přirozeně efektivnější než ve večerních hodinách. Pro udržení cirkadiánních rytmů je nezbytný kvalitní spánek o délce v rozmezí 7–9 hodin. Důležité je také chodit spát a vstávat přibližně v podobnou dobu. 

3. Poslouchejte hudbu

Říká se, že hudba léčí. Některé studie dochází k závěrům, že poslech hudby má vliv také na zvýšené vyplavování dopaminu. Jako vhodná hudba k poslechu se zdá být instrumentální nebo vážná hudba. 

4. Buďte na slunci

Je všeobecně známo, že pobyt na slunci má pozitivní vliv na dobrou náladu, což je následek zvýšeného uvolňování některých neurotransmiterů včetně dopaminu. Dejte však pozor na bezpečné slunění, zvlášť během letních měsíců by měla být samozřejmostí ochrana za pomoci opalovacích krémů. 

5. Meditujte

Studie ukazují, že meditace má pozitivní vliv na uvolňování dopaminu. Využít můžete principů mindfulness, o kterých jsme psali v našem dalším článku Buďte zdravější, soustředěnější a odolnější vůči stresu díky očištění mysli. Poznejte mindfulness.

Co si z toho vzít?

Dopamin patří mezi nejdůležitější neuropřenašeče v lidském těle. Vzniká z aminokyselin, tvoří až 80 % všech katecholaminů v mozku a jeho funkce je spojená s projeveným úsilím a s motivací. Dopamin hraje důležitou roli při vzniku závislostí. Ačkoliv na dopamin jako takový závislost nevzniká, na činnosti vyplavující dopamin už tomu tak být může. U některých klasických závislostí (alkohol, nikotin, drogy) dochází k umělému vyplavování neúměrného množství dopaminu, kdy se dopaminové receptory stávají méně citlivé a při abstinenci pociťujeme projevy nedostatku dopaminu. 

Existuje celá řada způsobů, jak můžeme hladinu dopaminu přirozeně zvýšit. Mezi ty nejúčinnější patří pravidelná pohybová aktivita, dostatečný spánek a relaxace ve formě poslechu hudby nebo meditace.

Přidej se k 38 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Líbí se mi Uložit článek