8 oblastí životního stylu, na které se zaměřit při boji s akné

Komentáře
8 oblastí životního stylu, na které se zaměřit při boji s akné
obrázek z pixabay.com
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Problematická pleť s pupínky nemusí být spojena jen s pubertou. I v období dospělosti se s touto nepříjemností často setkáváme. Příčin vzniku akné je spousta. Řadí se mezi ně dědičnost, hormonální změny a také celkový životní styl. Při řešení problému akné bychom měli v první řadě poslouchat rady našeho dermatologa. Existují ale také oblasti našeho každodenního života, jejichž změna může výskyt akné zmírnit. Co pro to můžeme udělat?

Co se v dnešním článku dozvíme ?

  • Proč může stres zhoršovat naši pleť a jakými způsoby ho můžeme regulovat
  • Jak často čistit pleť a jaké přípravky vybírat
  • Jak může strava ovlivnit naši pleť
  • Že bychom neměli zapomínat na dostatečnou hydrataci a ochranu
  • Jak může fyzická aktivita napomoci v boji proti akné

8 oblastí životního stylu, na které se zaměřit při boji s akné

1. Naučit se lépe zvládat stres

Výskyt pupínků na těle si spousta z nás může spojovat se stresovým obdobím, jako jsou třeba zkoušky ve škole nebo náročné období v práci. Samotný stres nám neplechu na obličeji neudělá. Jedná se o souhru více faktorů, mezi které se řadí naše “sklony” k tvorbě akné a vylučování hormonů.

Změny v hladinách hormonů (zejména androgeny, kortikoliberin, kortizol) mohou vyvolat vyšší tvorbu kožního mazu a působit prozánětlivě. Vymazat stres ze života úplně nejde, ale můžeme si najít techniky, které nám pomohou jej lépe zvládat. 

Můžeme vyzkoušet: 

  • meditaci, např. mindfulness
  • zastavit se a provést pár hlubokých nádechů a výdechů
  • cvičení, např. jógu, procházku, tanec nebo jiné aktivity
  • mluvit s někým blízkým o svých problémech
  • dostatečně spát
  • poslouchat relaxační hudbu 

O zvládání stresu se více dočteme v článku s názvem 10 jednoduchých triků, jak se vymanit ze stresu a být v životě šťastnější

2. Kvalitně a dostatečně spát

Důležitost spánku v našem životě je neustále podceňována. Jeho nedostatek může např. negativně ovlivnit náš hormonální systém, imunitu nebo mentální a fyzické zdraví.

Chybějící hodiny nebo snížená kvalita spánku vyvolávají v našem těle stresovou reakci, při níž dojde ke zvýšení hladiny kortizolu. A jak už víme, kortizol může podnítit zvýšenou produkci podkožního mazu, a tím pádem vyšší četnost pupínků.

Jak na zlepšení spánku? 

  1. chodit spát a vstávat ve stejnou dobu   
  2. vytvořit si spánkovou rutinu (teplá sprcha, bylinkový čaj, čtení knihy…)
  3. omezit vystavování se modrému světlu z obrazovek před spaním
  4. omezit těžko stravitelná jídla (např. s vysokým obsahem tuku), alkohol a kofeinové nápoje před ulehnutím 

Jak se na našem těle projevuje nedostatek spánku? Na to odpoví článek s názvem Nedostatek spánku: Zvyšuje stres, chuť k jídlu a zpomaluje svalový růst

3. Upravit jídelníček a vyřadit z něj fast food

Otázka, zda to, co jíme, má přímý vliv na stav naší pleti, je stále kontroverzní. Z řad veřejnosti často slyšíme, že za akné mohou mléčné výrobky, čokoláda nebo třeba lepek. Někteří pak z jídelníčku vyřazují celé skupiny potravin (obiloviny, mléčné výrobky) bez toho, aby zvážili, zda jim to opravdu pomůže a jak tyto potraviny hodnotně nahradit. Tímto si řada lidí zadělává na zbytečný strach z jídla. Vědecké studie ohledně vztahu jídla a akné často uvádí tyto body: 

  • Potraviny s vysokou glykemickou zátěží (glykemický index krát množství sacharidů v porci potraviny) mohou kvůli následné zvýšené hladině inzulínu v krvi zvyšovat produkci kožního mazu, a tím podporovat vznik akné.
  • Vysoký glykemický index má např. bílý chléb, těstoviny, rýžové chlebíčky, snídaňové cereálie nebo sušené ovoce (ale také záleží, kolik té potraviny sníme v porci).
  • Potraviny s nižší glykemickým indexem jsou syrová zelenina, ovesné vločky, celozrnné druhy pečiva, luštěniny nebo maso.
  • Rychlost nárůstu hladiny krevního cukru a následné vylučování inzulínu také můžeme příznivě ovlivnit přidáním kvalitního zdroje bílkoviny, tuků a dostatečným množstvím vlákniny.
  • Při tvorbě našeho jídelníčku dbáme na dodržování zásad správné výživy, jako je omezená konzumace jednoduchých cukrů, nasycených a transmastných kyselin a soli. Dodržování těchto doporučení podpoříme např. snížením konzumace zpracovaných potravin a vařením ze základních surovin.
  • Další často diskutovaná témata, jako je vliv konzumace mléčných výrobků, obsah omega 3 mastných kyselin nebo příjem některých minerálních látek jako např. zinku na stav pleti, je prozatím nejasný.

Ověřit si, zda nám některé potraviny opravdu zhoršují akné, můžeme např. zapisováním do deníku, kam si zaznamenáme, co sníme a v jakém stavu je aktuálně naše pleť. Zpětně takto můžeme odvodit rizikové potraviny, ty na čas eliminovat z jídelníčku a opět pozorovat, zda to bude mít naši pleť vliv. Důležité je také brát ohled na další faktory jako stres nebo menstruační cyklus (změny v hladinách hormonů). 

8 oblastí životního stylu, na které se zaměřit při boji s akné

4. Dostatečný pitný režim v čele s vodou

Dostatečný přísun tekutin ocení nejen naše vnitřní orgány, ale také největší orgán našeho těla – kůže. I přes nedostatek vědeckých důkazů se předpokládá, že příjem tekutin může ovlivnit stav naší pleti. Ve studiích se ukazuje, že navýšení příjmu tekutin může zejména u osob s nižším příjmem vést ke zlepšení hydratace pleti, a díky tomu k podpoře fyziologických procesů v pokožce.

To ale neznamená, že začneme ze dne na den pít 5 litrů vody s vidinou lepší pleti, stačí dodržovat pravidlo dostatečného příjmu tekutin, což je 30–45 ml na kg naší tělesné hmotnosti (příjem navýšíme při cvičení, vyšších venkovních teplotách nebo když jsme nemocní). Pít bychom měli hlavně čistou neochucenou vodu nebo čaje, naopak slazené nápoje, energetické drinky a alkohol se snažíme omezovat. 

5. Nezapomeneme na správné čištění pleti 

Správné čištění je základem zdravé pleti. Jelikož u každého z nás může být příčina vzniku akné jiná, tak jiná bude také potřebná péče a léčba. Konkrétní přípravek a postup nám může doporučit dermatolog.

Při samotném čištění pleti bychom měli dodržovat tyto obecné zásady: 

  1. Čistit si pleť. Pomocí kosmetických prostředků určených pro problematickou pokožku bychom si měli pleť čistit každé ráno a večer nebo když se zpotíme (např.po sportu).
  2. Vyvarovat se agresivnímu kartáčování.
  3. Používat vhodné přípravky. Péče pro pleť s pupínky nese označení jako nekomedogenní, neucpávající póry nebo bez oleje.
  4. Vyplatí se odolat vymačkávání pupínků (může dojít ke zhoršení zánětlivé reakce).

6. Zbytečně se nedotýkáme obličeje

Základem je nedotýkat se obličeje, zejména míst, kde se vyskytuje akné. Naše ruce mohou zafungovat jako takový přenašeč různých bakterií, které především na již postižených místech mohou způsobit pěknou neplechu. Je sice těžké problematickou část neškrabat, hlavně když nás svědí nebo se nám tvoří puchýřky, ale tento bod je jeden z nejdůležitějších.

Takže žádné vymačkávání, škrábání nebo olupování. Místo toho se snažíme odvést pozornost jinam. Nežádoucí bakterie se na náš obličej lehce přenesou také z displeje mobilního telefonu při volání. Zbavovat displej nečistot bychom měli každodenně pomocí vhodného roztoku dle typu telefonu a doporučení výrobce nebo pomocí antibakteriálních ubrousků

7. Chráníme pleť před UV paprsky

Každodenní ochrana pleti před UV zářením je důležitá nejen pro problematickou pleť. Nanesení krému, který je vhodný pro aknózní pleť s UV faktorem min. 30, by mělo následovat hned po jejím ranním vyčištění. Pravidelnému pobytu na slunci bychom se neměli vyhýbat, i když máme akné. Přímé vystavení kůže slunečním paprskům by ale v tomto případě nemělo přesáhnout 15 minut. Při delším pobytu na slunci by mohlo docházet k vysychání pokožky a zhoršení projevů akné. 

8. Budeme pravidelně sportovat

Pocení a problematická pleť? To přece nemůže jít dohromady. Opak je pravdou. Při pohybové aktivitě se nám otevřou póry, povrchové nečistoty tak mají nachystanou cestu ven. Díky zvýšené cirkulaci krve podpoříme také hloubkové čištění pleti a její výživu. Pokud nezapomeneme na vyčištění pleti po ukončení aktivity, může být cvičení skvělým nástrojem pro zlepšení naší problematické pleti. 

Co si z toho vzít?

Mít v rovnováze základní oblasti životního stylu, jako je dostatečný spánek, pravidelný pohyb, vyvážená strava, správný pitný režim a zvládání stresu, je pro naše zdraví stěžejní. A to i v případě zdravé kůže. Když k tomu přidáme ochranu před sluníčkem, budeme dbát na správné čištění i péči a omezíme přenos bakterií z našich rukou na pokožku, jsme na cestě za krásnou pletí

Přidej se k 45 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
Co jíst pro zdraví i vysněnou postavu? Stravovací základy pro pokročilé
Co jíst pro zdraví i vysněnou postavu? Stravovací základy pro pokročilé
Co jíst pro zdravé tělo, silnou mysl a vysněnou postavu? Máme pro vás moderního průvodce světem stravování.
Mindfulness: meditace jako cesta k psychické pohodě
Mindfulness: meditace jako cesta k psychické pohodě
Mindfulness se nabízí jako jedna z možností, jak být zdravější, klidnější a spokojenější se svým životem. Poznejte kouzlo mindfulness v dnešním článku.
Proč bez spánku nerostou svaly a nehubneme? 6 tipů, jak se královsky vyspat
Proč bez spánku nerostou svaly a nehubneme? 6 tipů, jak se královsky vyspat
Spánek je pro nás velmi důležitý, a to nejen kvůli tomu, aby jste kvalitně regenerovali, ale také proto, abyste mohli pracovat a manipulovat se svojí hmotností. Jak na to?
Jak zlepšit akné pomocí výživy? Co ho způsobuje?
Jak zlepšit akné pomocí výživy? Co ho způsobuje?
Souvislost mezi akné alias "uhráky" a mléčnými výrobky je často skloňovaná. Může někomu pomoci při léčbě akné vyřadit mléčné výrobky ze stravy, nebo máme pachatele hledat jinde?
Jednoduché tipy, jak podpořit a prodloužit opálení!
Jednoduché tipy, jak podpořit a prodloužit opálení!
Zdravé, rovnoměrné opálení, které vydrží. Že to zní jako nesplnitelný sen? Určitě ne, stačí dodržovat jednoduché tipy a triky tohoto článku, díky nimž se mýtus konečně stane realitou. Jedná se o základní poučky, ale také o další fígle, např. z oblasti jídla (které vám bude chutnat!) či rostlinné extrakty.
Nedostatek zinku: akné, přibírání i nižší hladina testosteronu
Nedostatek zinku: akné, přibírání i nižší hladina testosteronu
Zinek je jednou z velmi opomíjených minerálních látek ve výživě sportovců, která ale může mít opravdu silnou schopnost ovlivnit vaši výkonnost a pracovat i se silovými schopnostmi nebo s produkcí hormonů. Proč se může vyplatit suplementovat zinek?
7 osvědčených tipů, jak se zbavit stresu a zlepšit si náladu
7 osvědčených tipů, jak se zbavit stresu a zlepšit si náladu
Přemíry stresu bychom se měli v životě vyvarovat. Dali jsme pro vás dohromady tipy, jak eliminovat stres a zlepšit si náladu.
Trápí tě únava a křeče? Možná ti chybí hořčík
Trápí tě únava a křeče? Možná ti chybí hořčík
Trápí vás chronická únava, časté křeče nebo dlouhodobý nedostatek energie? Může to být nedostatkem hořčíku.
Zdravé opalování: 5 tipů, jak na něj
Zdravé opalování: 5 tipů, jak na něj
Co by to bylo za léto bez pořádné opalovačky. Jaké jsou účinky letního slunce na lidské tělo, z čeho můžeme těžit a může pro nás být pobyt na slunci nebezpečný?
Kolik vody denně musíme vypít?
Kolik vody denně musíme vypít?
Jedni tvrdí, že pitný režim je základ a druzí jsou přesvědčeni, že je to jakási podivná "lobby". Kde je tedy pravda? Má, nebo nemá pitný režim svá opodstatnění?
10 jednoduchých tipů, jak jíst více vlákniny, být zdravější a snadněji hubnout
10 jednoduchých tipů, jak jíst více vlákniny, být zdravější a snadněji hubnout
Chutě na sladké, kručící žaludek nebo zažívací problémy signalizují, že je s vaším tělem něco v nepořádku. Může to být právě nedostatek vlákniny, který zmíněné neduhy způsobuje. Poradíme vám, jak tuto chybu napravit.
Zdravé tuky, špatné tuky a ještě horší tuky ve stravě? Jak se v tom vyznat?
Zdravé tuky, špatné tuky a ještě horší tuky ve stravě? Jak se v tom vyznat?
Pojmy jako omega-3, -6 nebo zkratky EPA, DHA a další slýcháváme často. Udělejme si pořádek v nenasycených mastných kyselinách, jejich zdrojích a praktickém využití.
Co je glykemický index a jak skutečně ovlivní naše hubnutí?
Co je glykemický index a jak skutečně ovlivní naše hubnutí?
Prý stačí vybírat potraviny s nízkým glykemickým indexem, tomu vysokému se vyhýbat a budeme štíhlí, zdraví a krásní... Ano, zní to opravdu skvěle! Ale bohužel, ani tentokrát to nemáme tak jednoduché a je otázka, do jaké míry si vůbec třeba s glykemickým indexem lámat hlavu.
Proč cvičit jógu? Pomůže k lepší postavě i klidnější mysli
Proč cvičit jógu? Pomůže k lepší postavě i klidnější mysli
Máte za to, že jógu cvičí jenom nadšenci v batikovaných hábitech? V dnešním článku vás přesvědčíme, že cvičení jógy má spoustu benefitů, ze kterých vytěží nejen vaše tělo, ale i mysl.
5 kroků ke zklidnění roztěkané mysli i bez meditace
5 kroků ke zklidnění roztěkané mysli i bez meditace
Meditace je jedno z nejžhavějších témat posledních let. Můžete mít pocit, že kdo nemedituje, jako by nebyl. Nemusí to být však tak jednoduché, jak se zdá. V dnešním článku vám poradíme, jak se na meditaci připravit a jak začít.