Jaký protein vybrat, když mám problémy s laktózou?

Kristýna Dvořáková
Kristýna Dvořáková před 2 měsíci
9 minut čtení
Jaký protein vybrat, když mám problémy s laktózou?
4

"Chtěl bych si pořídit nějaký protein, ale bojím se, že mi po něm bude zle, protože nemůžu laktózu".  Poznáváte se? Proteiny jsou nejrozšířenějšími suplementy ve sportovní výživě a na trhu si můžeme vybrat mezi přípravky z mnoha zdrojů. Ne všichni však mají tento výběr zcela neomezený. Je laktózová intolerance překážkou při užívání proteinu? Na to se pojďme podívat v následujícím článku. 

Co se dnes dozvíme?

  • Co je to laktóza, kde ji najdeme a co znamená laktózová intolerance
  • Na jaké proteiny si při laktózové intoleranci dát pozor a jak zjistit obsah laktózy v proteinu
  • Jestli můžeme bez obav užívat syrovátkové nebo kaseinové proteiny
  • Jaké proteiny konkrétně vybrat a kterým se raději vyhýbat

Co je to laktóza a kde ji najdeme?

Laktóza je disacharid (cukr) skládající se z monosacharidů glukózy a galaktózy. Tvoří hlavní sacharidovou složku mléka savců (tedy i člověka), hraje významnou roli ve výživě mláďat a propůjčuje mléku a mléčným výrobkům jejich typicky sladkou chuť.

Co vlastně znamená laktózová intolerance a jak ji poznat?

Pro rozklad laktózy v tenkém střevě je nezbytná přítomnost enzymu laktázy. Při nedostatečném množství laktázy není tělo schopné rozložit a vstřebat přijatou laktózu, která pak přechází do tlustého střeva, kde váže vodu a je dále rozkládána střevními bakteriemi, čímž vznikají nepříjemné příznaky typické pro laktózovou intoleranci jako průjem, plynatost a bolesti břicha. 

Mohlo by se zdát, že člověk potýkající se s laktózovou intolerancí je vlastně nemocný, pravda je ale o něco složitější. Hladina enzymu laktázy s přechodem na smíšenou stravu postupně klesá

  • Do jaké míry zůstane, či nezůstane jeho aktivita zachována, je u každého z nás podmíněno geneticky, v tomto případě hovoříme o primární laktózové intoleranci.
  • Můžeme se setkat i s tzv. sekundární laktózovou intolerancí, která se vyskytuje ve spojitosti s onemocněním střeva (střevní záněty, neléčená celiakie).
obrázek ze shutterstock.com

Na jaké proteiny si při problémech s laktózou dát pozor?

Jak už jsme si řekli, hlavním zdrojem laktózy je mléko. Logicky by to znamenalo, že o syrovátkových a kaseinových proteinech si můžeme nechat jen zdát. Není však třeba zoufat, i mezi nimi se pro vás vhodný protein jistě najde!

  • U laktózové intolerance bohužel nelze určit žádnou "bezpečnou denní dávku" laktózy.
  • Její snášenlivost závisí právě na aktivitě enzymu laktázy, která se u každého z nás liší. Více než kdekoliv jinde zde platí, že co je vhodné pro jednoho, nemusí být vhodné pro druhého (EFSA, 2010).

Jak zjistit obsah laktózy v proteinu?

  • Laktóza se v uvedených nutričních hodnotách proteinu skrývá pod označením " z toho cukry".
  • Obsah laktózy můžeme opravdu přesně určit pouze u neochucených a nedoslazovaných přípravků, kde jediný sacharid, který mohou obsahovat, je právě laktóza. 
  • Ochucené proteiny mohou mít obsah celkových sacharidů navýšen ingrediencemi ve složení produktu. Nejčastěji se jedná o přísady tvořící chuť a aroma proteinu, a nemůžeme tak zcela přesně určit, kolik laktózy výrobek obsahuje. Pravdou však je, že proteiny jsou však dnes doslazovány jen zřídka, většinou obsahují umělá sladidla, polykalkoholy nebo stévii, které se v kolonce "z toho cukry" neuvádí. 
  • I u ochucených přípravků tak obsah laktózy můžeme zjistit poměrně spolehlivě. Pro názornou ukázku rozdílů mezi jednotlivými příchutěmi byl vybrán TPW Whey Protein 80 bez příchutě, white chocolate blondie a jahoda.

U proteinu bez příchuti obsah laktózy určíme nejpřesněji

1565985022_a_3286.jpg


obrázek z aktin.cz

Ochucený protein může mít i méně laktózy než neochucený. Příkladem může být TPW Whey Protein 80 v příchuti white chocolate blondie

1565985053_a_3286.jpg
obrázek z aktin.cz

A jak je na tom s odhadnutým obsahem laktózy TPW Whey Protein 80 v příchuti jahoda?

obrázek z aktin.cz

Jak je to s obsahem laktózy u oblíbených syrovátkových proteinů?

1. Na oblíbené syrovátkové koncentráty při problémech s laktózou raději zapomeňte

Syrovátkový koncentrát je nejoblíbenějším zdrojem proteinů ve sportovní výživě a průměrný obsah laktózy se u nich pohybuje v rozmezí 4–6 g/100 g proteinu. 

I přesto, že jedna odměrka proteinu obsahuje kolem 1,5-2 g laktózy, syrovátkové koncentráty jsou pro osoby s laktózovou intolerancí ze všech syrovátkových přípravků nejméně vhodné

2. Syrovátkové izoláty bez obav můžou i lidé s laktózovou intolerancí 

Pokud jste se už vyrovnali s informací, že syrovátkové koncentráty je lepší přenechat jiným, přichází na řadu spása v podobě syrovátkových izolátů. 

Průměrný obsah laktózy se pohybuje okolo 2 g/100 g výrobku, syrovátkové izoláty si proto mohou bez obav dopřát i osoby s laktózovou intolerancí. 

Po jakých izolátech se vyplatí sáhnout? 

3. Syrovátkové hydrolyzáty vyrobené z izolátu jsou vhodnou volbou

Hydrolyzáty mohou být vyráběny jak ze syrovátkového koncentrátu, tak i syrovátkového izolátu. Kromě množství obsažených bílkovin se pak hydrolyzáty liší právě i množstvím laktózy. 

Hydrolyzované proteiny vycházející ze syrovátkové izolátu obsahují laktózy méně, a jsou proto pro osoby s laktózovou intolerancí lepší volbou. 

Pokud máte stále obavy, na trhu jsou k dostání i speciální syrovátkové přípravky s nízkým obsahem laktózy. 

Jaké speciální syrovátkové proteiny obsahují velmi málo laktózy?

Výrobce Název přípravku Obsah laktózy Obsah laktózy na porci (30 g)
Amix ZeroPro Protein 0,2 g/ 100 g 0,06 g
Kompava LactoFree 90 0,12 g /100 g 0,04 g
BioTech USA ISO Whey ZERO Native <0,1 g /100 ml* <0,03 g*

* uvedené hodnoty jsou vztaženy na 100 ml hotového nápoje

1568272945_a_3286.jpg

Jak jsou na tom kaseinové proteiny? Vybírejte ty s nízkým obsahem laktózy

Běžné kaseinové proteiny obsahují v průměru cca 4,5 g laktózy/100 g přípravku, což už je množství, které může v zažívacím traktu některých jedinců nadělat pěknou paseku. 

Kaseiny proto nelze lidem s laktózovou intolerancí plošně doporučit. Někdo je může strávit bez problémů, dalšímu může takový "proteiňák" pořádně zavařit. Ani ti citlivější z nás však nemusí panikařit. 

Reflex Nutrition Micellar Casein je kaseinový protein s obsahem laktózy ve 100 g max. 2,6 g (pouze v některých příchutích). 

I tady vás však musím nabádat k opatrnosti, může se najít někdo, koho prožene i opravdu stopové množství laktózy, vždy je proto třeba používat selský rozum a řídit se vlastními pocity. 

Co si z toho vzít?

Závěrem bych chtěla znovu apelovat na značné rozdíly mezi námi. Pokud se potýkáte s laktózovou intolerancí, pravděpodobně máte vypozorováno, jaké množství laktózy bez problémů snesete a co už by asi bylo přes čáru. 

Na to je třeba myslet i při výběru vhodného proteinu. Při troše vůle není ani laktózová intolerance překážkou v cestě k vysněnému cíli a stačí si jen vybrat vhodný syrovátkový protein nebo sáhnout po kvalitním rostlinném vegan proteinu.

Zapovězené proteiny: 

X    běžné kaseinové přípravky
X    syrovátkové koncentráty – záleží na individuální snášenlivosti
X    drtivá většina vícesložskových proteinů (jejich základ často tvoří mléčné bílkoviny)

Povolené proteiny:

Jak používat protein pro maximální užitek? Odpovědi najdete v našich dalších článcích

KVAPIL, Petr. Hledání alternativ. Rozmanitý jídelníček bez laktózy? www.vimcojim.cz [online]. [vid. 2019-08-13].Dostupné z: https://www.vimcojim.cz…

EFSA PANEL ON DIETETIC PRODUCTS, NUTRITION AND ALLERGIES (NDA). Scientific Opinion on lactose thresholds in lactose intolerance and galactosaemia. EFSA Journal, 2010, 8.9: 1777.

VAŠKŮ, Julie Bienertová, et al. Genetika pro nutriční terapeuty. 2014.

Deng Y, Misselwitz B, Dai N, Fox M. Lactose intolerance in adults: biological mechanism and dietary management. Nutrients. 2015;7(9):8020-35.

DE SOUZA, Rosane Rosa, et al. Recovery and purification of lactose from whey. Chemical Engineering and Processing: Process Intensification, 2010, 49.11: 1137-1143.

Byl ti článek užitečný?
Jo, super! Bohužel ne

Diskuze k článku