Přírodní antibiotikum, které zažene nemoci i upíry. Co dalšího nám zajistí česnek?

Tomáš Novotný
Tomáš Novotný před 3 měsíci
Přírodní antibiotikum, které zažene nemoci i upíry. Co dalšího nám zajistí česnek?

Česnek je rostlina doslova nabitá bioaktivními látkami, které mají pro lidský organismus celou řadu zdravotních benefitů. Jak nám česnek dokáže zlepšit a ochránit zdraví? A proč bychom se mu neměli vyhýbat i přes jeho specifický zápach?

Co se v dnešním článku dozvíme?

  • Jaké nutričně hodnotné látky v česneku najdeme.

  • Jaké zdravotní benefity má česnek pro lidský organismus.

  • Kolik česneku bychom měli denně sníst a jak ho propašovat do stravy.

  • Jak česnek upravit pro co nejlepší využití účinných látek.

Česnek působí pozitivně na naše zdraví. Víte proč?

Podíváme-li se na česnek do nutričních tabulek, moc nás nenadchne. Stopové množství vitaminů a minerálů doprovází takřka nulové zastoupení bílkovin a dalších makroživin. Zdravý česnek – není to nesmysl?

Není! Látky, kterými česnek vyniká, totiž v nutričních tabulkách nenajdeme. Možná už vám dochází, že v tom budou mít prsty látky s antioxidačním účinkem. O jaké jde konkrétně?

  1. Fenolové kyseliny tvoří první skupinu látek s antioxidačním účinkem (látky chránící tělo před volnými radikály). Žádné zázračné množství (asi 18 mg na 1 kg česneku, v černém fermentovaném česneku až několikanásobně více), ale jsou tam.
  2. Polyfenoly (zastoupené především flavonoidy) už jsou na tom podstatně lépe (asi 132 mg na 1 kg česneku), nejhojněji zastoupený je rutin, naringenin (důležité bioflavonoidy, které pomáhají udržovat správný stav cév) a kvercetin (pomáhá s funkcí nervové soustavy).
  3. Sloučeniny síry jsou ale ten pravý důvod, který řadí česnek mezi superpotraviny. Těch v česneku najdeme více než 30 a nejvíce nás bude zajímat alliin, který v čerstvém česneku zaujímá až 2 % hmotnosti.

Alliin, allicin, … Díky metabolitům allicinu česnek dokáže z organismu odstraňovat toxické těžké kovy

Ve skutečnosti pro nás není alliin jako takový nijak zvlášť zajímavý. Až když se dostane do kontaktu s vhodným enzymem (alliinasa, přítomná též v česneku, ale najdeme ji i jinde), vytvoří se allicin. Ten (spolu s jeho metabolity) již pro tělo představuje řadu zdravotních benefitů… včetně typického zápachu.

Takže před vařením strouhejte, drťte, žvýkejte či krájejte – díky tomu zajistíte vytvoření allicinu a jeho metabolitů, které mají na organismus pozitivní účinky.

Přírodní antibiotikum, které zažene nemoci i upíry. Co dalšího nám zajistí česnek?

8 Důvodů, proč byste česneku měli říct své ANO

  1. Ochrana před nachlazením – podle některých studií dochází ke snížení nemocnosti až o 60–70 % a zmírnění projevů nemoci po konzumaci česneku či látek obsažených v česneku (allicinu).
  2. Česnek dokáže odstraňovat z organismu toxické těžké kovy (zdá se, že zodpovědné za to jsou právě metabolity allicinu).
  3. Konzumace česneku pomáhá chránit játra před poškozením způsobeným chronickou konzumací alkoholu.
  4. Antioxidanty obsažené v česneku eliminují z organismu volné radikály, a chrání tak buňky před jejich předčasným stárnutím nebo zničením.
  5. Česnek má též antibiotické účinky. Efektivně bojuje například s rodem Campylobacter, který se vyskytuje v mase syrové drůbeže a při nedostatečné tepelné úpravě může způsobovat závažná průjmová onemocnění. 
  6. Antibiotické účinky česneku se podepisují také pod potenciální ochranu proti zubním kazům (allicin, jeho deriváty či thiosulfáty efektivně bojují s bakteriemi rodu Streptoccocus v dutině ústní).
  7. Konzumace česneku umožňuje snížení krevního tlaku a hladiny tuku (triglyceridů) v krvi, slouží tak jako ochrana před kardiovaskulárními chorobami.
  8. Česnek může také pomoci se snížením cholesterolu v krvi, pravděpodobně využívá stejný mechanismus (inhibice HMG-CoA reduktasy) jako běžně užívané statiny.

Konzumace česneku: Na co si dát pozor a kolik už je moc?

Dnes máme na výběr hned z několika možností, jak do sebe dostat česnek či v něm přítomné aktivní látky. 

Jak do sebe dostat více česneku?

  1. Konzumace čerstvých stroužků – ta obsahuje zpravidla vysoké zastoupení antioxidantů a bioaktivních látek.

  2. Černý fermentovaný česnek – allicin se během procesu fermentace úspěšně rozložil na své metabolity. Vy se tak můžete vyhnout charakteristickému zápachu. V černém česneku najdeme vyšší koncentrace obsažených antioxidantů, proto stačí asi poloviční dávka oproti čerstvému česneku.

  3. Sušený česnek, prášek – následkem sušení je u sušeného česneku obsah antioxidantů často až několikanásobně nižší.

  4. Esenciální olej z česneku – ten je bohatý především na sirné sloučeniny, konkrétně na metabolity allicinu (allyl polysulfidy).

Kolik česneku je dost? 

  • Pro optimální zdravotní účinky byste měli konzumovat pravidelně asi 1–3 stroužky čerstvého česneku denně (odpovídá asi 5–10 g). 
  • Pokud sázíte na černý česnek, můžete dávku snížit asi na polovinu. 
  • Je však třeba mít na paměti, že ne vždy platí: "Čím více, tím lépe." A tak i v případě česneku bychom neměli překračovat určitou mez (porce 20 g denně, což je asi 7 stroužků, je denní maximum). 
Přírodní antibiotikum, které zažene nemoci i upíry. Co dalšího nám zajistí česnek?

5 tipů, jak z konzumace česneku dostat maximum léčivých účinků

  1. Česnek před úpravou pořádně rozmělněte, podrťte či nakrájejte. Díky tomu využijete maximum z jeho zdravotních benefitů.
  2. Zařaďte 1–2 stroužky česneku do své pravidelné večeře. Česnek můžete nakrájet a orestovat na pánvi či podávat na již hotový hlavní chod. Čím kratší dobu budete česnek vystavovat vysoké teplotě, tím více aktivních látek v něm zůstane zachováno.
  3. Pokuste se přesvědčit svou drahou polovičku či své přátele k tomu samému – nejenže budete společně zdraví, ale také pro vás bude zápach ostatních (a naopak) snesitelnější.
  4. Když jde do tuhého, vsaďte na zázvor s česnekem. Teplý (ale ne horký!) nápoj dochucený lžičkou medu poslouží jako univerzální ochrana před všudypřítomnými bacily.
  5. Odvážnější mohou cucat stroužek česneku, a chránit tak své zuby před bakteriemi způsobujícími zubní kazy. Česnek vždy lehce zkousněte tak, aby pro vás byla pálivost snesitelná. Díky tomu zajistíte uvolnění aktivních látek z česneku.

Co si z toho vzít?

  • Česnek obsahuje celou řadu látek se zdravotními benefity, které mají silný antioxidační účinek.

  • Mezi aktivními látkami vynikají sloučeniny síry, které jsou zodpovědné za většinu ze zdravotních benefitů česneku. Pro jejich plné využití česnek rozmělněte, díky čemuž se vytvoří allicin a jeho účinné metabolity.

  • Česnek má řadu pozitivních účinků na lidské zdraví: Chrání před nemocemi, působí preventivně před chorobami kardiovaskulárního systému, zneškodňuje volné radikály a v neposlední řadě snižuje hladinu cholesterolu v krvi.

  • Při konzumaci vsaďte na čerstvý česnek (nejlépe z české produkce) nebo fermentovaný černý česnek. Optimální dávka je asi 1–3 stroužky česneku denně (černého česneku můžete zvolit poloviční množství).

  • Česnek můžete žvýkat, nastrouhat do teplého nápoje nebo jej můžete pouze přidávat do svých masových či zeleninových směsí dle libosti. Česnek seženete i v kapslích ve formě doplňku stravy

Aktin Protein Bar
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________