Vhodně zvolené sportovní oblečení: Jak může ovlivnit vaši motivaci?

ověřil/a RNDr. Tomáš Novotný
Komentáře
Vhodně zvolené sportovní oblečení: Jak může ovlivnit vaši motivaci?
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam
  • Disciplína a vnitřní motivace sportovce jsou klíčovými předpoklady k dosažení nejlepších výsledků
  • Motivace se uplatňuje zejména v kratším časovém úseku, po delší době musí být úsilí podpořeno odpovídající měrou disciplíny
  • Ukazuje se, že míru motivace může významně podpořit mimo jiné pocit sebedůvěry

Motivace vs. disciplína – v čem je rozdíl?

Motivace je velmi důležitým prvkem sportovního výkonu, která na základě daného motivu umožňuje vytyčit si cíle a také způsoby jejich plnění. Základem této hnací síly mohou být vnitřní podněty, přičemž vnitřní motivace je spojena s vyšší mírou radostí a uspokojením z dané aktivity. Motivace pak může být i vnější, tento typ je však spojován se zvýšeným tlakem na výkon, úzkostí sportovce a vyšší pravděpodobností ukončení dané aktivity.

I vy jste však již bezpochyby zažili momenty, kdy se vám cvičit jednoduše nechtělo, i když si život bez pohybu jinak nedovedete představit. Jak je tedy možné, že jste i přes původní nechuť na trénink stejně dorazili? Ve chvílích, kdy selhává motivace, nastupuje další nepostradatelný faktor umožňující dosažení cíle – vaše disciplína. Jednoduše řečeno se jedná o vědomé rozhodnutí dodržovat stanovená pravidla a čelit tak překážkám a rozptýlení. Zatímco na začátku procesu převažuje u sportovce zpradisla motivace, po delším časovém úseku se stává stále důležitějším prvkem právě disciplína. Výzkumy také ukazují, že kombinace disciplíny a vnitřní motivace jsou předpoklady k dosažení nejlepších výsledků.

Jak zvýšit svou motivaci? Třeba i vhodným oblečením

Při jakékoliv změně je třeba počítat s dlouhodobým a pokud možno udržitelným procesem, právě první kroky však bývají zpravidla těmi nejtěžšími. Míra motivace k jejich uskutečnění pak může být udávána mnoha faktory – od očekávání daného jedince, přes tréninkovou strategii a zábavu, až po zdánlivě bezvýznamné věci jako prostředí, společnost dalších sportovců až po volbu sportovního oblečení.

Podle průzkumu, kterého se zúčastnilo na 2 000 návštěvníků posilovny, mělo oblečení sportovního oděvu zásadní vliv na motivaci ke cvičení u 90 % respondentů. Důvod je poměrně jednoduchý – cítíte‑li se při sportu dobře, roste tím i vaše sebedůvěra a touha vydat ze sebe to nejlepší. Investice do nových skvěle padnoucích legín, sportovního tílka, podprsenky nebo dokonce jen ponožek tak může být v některým případech faktorem, který rozhodne o (ne)uskutečnění celého tréninku.

Vhodně zvolené sportovní oblečení: Jak může ovlivnit vaši motivaci?

Jak zvolit ideální oblečení na workout?

Výběr sportovního oblečení může vaši motivaci a výkon ovlivnit jak pozitivním, tak i negativním způsobem. Při tréninku totiž není nic horšího, než když si musíte neustále popotahovat kraťasy, tričko vás kouše po celých zádech a nic nedrží tam, kde má… Rozhodující je pak i vhodnost materiálu, přičemž např. neopren určitě nebude do posilovny to pravé ořechové. Jak tedy vybrat ty správné kousky právě pro vás?

1. Pohodlí

Vhodně zvolené sportovní oblečení by vás nemělo při sportu nijak omezovat, tj. nemělo by škrtit, jakkoliv se zařezávat, škrábat, sklouzávat nebo za vámi naopak vlát. Legínykraťasy by tak měly být dostatečně pružné a sportovní podprsenka by vám rozhodně neměla bránit v hlubším nádechu. Zlatou střední cestu je pak vhodné volit i u trička – příliš těsné by vás omezovalo v pohybu a za plandající rukávy byste se naopak mohli někde zachytit.

2. Funkčnost a účelnost

Při výběru oblečení nezapomínejte ani na vhodnost materiálu. Bavlna je sice příjemná na dotek, ale neodvádí pot a pomalu schne. Při intenzivních aktivitách je právě kvůli odvádění potu vhodné volit výrobky s obsahem polyesteru či polyamidu. Chcete‑li naopak např. při zimních sportech teplo u pokožky udržovat, ideální je pro tyto účely vlna merino.

Jestliže absolvujete tréninky venku, rozhodně byste neměli zapomínat také na vnější vrstvu odolnou proti dešti a větru, která vás ochrání před rozmary počasí.

3. Vzhled

Přestože vzhled oblečení není pro jeho funkci rozhodující, způsob, jakým daný kousek vnímáte, může mít na vaši motivaci zásadní vliv. Pokud jste tedy svým novým topem naprosto unešeni a cítíte se v něm sebevědomě, pozitivní efekt na váš sportovní výkon bude o to vyšší. V tomto případě tedy dejte na prvotní dojem a dle svých preferencí vsaďte na oblíbené barvy, střih a minimalistický nebo naopak extravagantnější design.

4. Životní prostředí

Ani sportovní oblečení neroste na stromech a je proto potřeba myslet na to, že i jeho výroba stojí na mnoha přírodních i umělých zdrojích a spotřebované energii. Své oblíbené kousky se proto snažte vybírat tak, aby byly vyrobeny z kvalitních materiálů a měly dlouhou životnost. Na trhu jsou dokonce výrobky s obsahem recyklovaných vláken, které rovněž přispívají k vyšší udržitelnosti.

Vhodně zvolené sportovní oblečení: Jak může ovlivnit vaši motivaci?

Co si z toho vzít?

Motivace a disciplína jsou velmi důležité prvky ovlivňující sportovní výkon. Jejich míra je pak ovlivňována mnoha vnějšími i vnitřními vlivy, smysl však mají i zdánlivě nevýznamné faktory, jako např. volba sportovního oblečení. Ukazuje se však, že pocit sebedůvěry související s oblečením sportovního oděvu může zvyšovat předpoklady k tomu, vydat ze sebe na tréninku to nejlepší.

Při výběru sportovního oblečení je vhodné vzít v potaz jeho funkčnost a střih, aby bylo zajištěno maximální pohodlí a efekt v daném sportovním odvětví. Upozaděn by však neměl být ani dopad jeho výroby na životní prostředí.

7 tipů, jak si udržet motivaci v hubnutí
7 tipů, jak si udržet motivaci v hubnutí
Udržení motivace k hubnutí může být někdy doslova nadlidský úkol. My vám proto přinášíme 7 tipů, jak na své cestě vytrvat.
Nejlepší pre-workouty, které ti pomůžou zlepšit výkonnost
Nejlepší pre-workouty, které ti pomůžou zlepšit výkonnost
Víte, čím se nakopnout před tréninkem? Vyzkoušejte některý z těchto šesti preworkout suplementů a podpořte svůj trénink ještě o kus víc!
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Snad každý muž by chtěl mít velká a široká záda, která dokážou divy nejen v posilovně, ale také přitáhnout pozornost řady opačného pohlaví. Podívejme se na několik základních cviků pro perfektní záda!
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
K vyrýsovaným břišním svalům budete potřebovat vedle nízkého % podkožního tuku také kvalitní a komplexní trénink břicha. Jaké cviky jsou ty nejlepší?
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Mohutné paže chce mít asi každý návštěvník posilovny. Jak se k nim efektivně dopracovat? Náš přehled cviků vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Triceps tvoří většinu svalové hmoty paže. Pokud chcete, aby vaše ruce připomínaly medvědí tlapy, máme pro vás zásobník cviků, který vám s tím pomůže!
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Kolikrát týdně máme trénovat? Máme pro vás komplexní návod na to, jak si rozložit cvičení podle vašich časových možností!
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Svalům středu těla (CORE) a jejich správnému procvičení by měla věnovat dostatečnou pozornost celá populace. Víte, jakým způsobem střed těla cvičit?
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Přáli byste si pevné, kulaté a dokonalé hýždě? S trochou vytrvalosti se vám tenhle sen snadno splní! Přinášíme vám přehled 10 účinných cviků pro zpevnění hýžďových svalů, které vám pomohou k vytvarovanému a pevnému zadku.
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Jak nejlépe cvičit prsní svaly? K velkému hrudníku benchpress prostě nestačí! Na jaké cviky bychom ve svém tréninku prsních svalů neměli zapomínat?
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence při běhu: jak podle ní naplánovat trénink?
Tepová frekvence na nás při běhu prozradí spoustu důležitých informací, můžeme podle ní také sledovat dlouhodobý progres. Jak na to a jakým způsobem ji můžeme změřit?
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Dnes si představíme nejefektivnější cviky k vytvarování, posílení a zesílení přední strany stehen!
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Nejlepší cviky na kulatá ramena a mohutné trapézy!
Jak správně a efektivně cvičit ramena? Na to se zaměříme v dnešním článku!
Proč je plank skvělý cvik a jak ho cvičit správně
Proč je plank skvělý cvik a jak ho cvičit správně
Plank patří mezi cviky, se kterým se setkal prakticky každý z nás. Jaké jsou jeho hlavní výhody a jak ho správně vykonávat?
Kegelovy cviky: posílení svalů pánevního dna snadno a efektivně
Kegelovy cviky: posílení svalů pánevního dna snadno a efektivně
Co je v těle, to se počítá. Přesně toto poupravené rčení by se dalo použít pro posilování pánevního dna pomocí Kegelových cviků. Nejenom, že tím podpoříte normální funkci močového měchýře a střev, navíc zpevníte core či zlepšíte své sexuální zdraví! Tento článek vám představí další benefity i jednoduchý návod k jejich realizaci.