Filmové hvězdy radí: Jak se dostat do kondice?

Komentáře
2
Filmové hvězdy radí: Jak se dostat do kondice?
Co v článku najdeš?
Zobrazit seznam Skrýt seznam

Ve filmech často obdivujeme jejich vypracovaná těla, ale málokdo si dokáže představit, co všechno za tím stojí. V dnešním článku se dozvíme, jak se filmové hvězdy dostávají do formy pro své role, a podíváme se na to, zda je tento způsob vhodný také pro nás.

1. Captain America – Chris Evans 

Příběh Kapitána Ameriky začíná podáním tzv. “séra supervojáka”, který za pár vteřin promění hubeného mladíka v osvaleného superhrdinu. Skutečnost je však taková, že pro ono dokonalé tělo se jeho představitel Chris Evans musel pěkně nadřít.

Přeměna zabrala Evansovi celkově asi 2–3 roky, během kterých nabral úctyhodných 13,5 kg svalové hmoty. Nejintenzivnější cvičební plán s trenérem Simonem Watersonem pak absolvoval 3 měsíce před natáčením. Herec se na něj původně těšil, brzy ovšem konstatoval, že tento způsob cvičení je vyloženě brutální. Občas se stalo, že během tréninků dokonce i zvracel. Plán zahrnoval převážně cviky s volnými vahami, cviky s vlastní vahou i prvky gymnastiky. Tréninky obsahovaly vždy 2 svalové partie, které se od pondělí do pátku pravidelně střídaly. V sobotu měl herec volný den a v neděli pracoval na tom, co bylo třeba zlepšit. Během přípravy se vyhýbal kardiu o nízkých intenzitách a v tomto směru vyhledával spíše kruhové tréninky. 

Nejtěžším bodem bylo pro Evanse dodržování jídelníčku o obsahu energie cca 3 500 kcal. Zakládal si zejména na vysokém příjmu bílkovin (2 g/kg tělesné hmotnosti), jejichž zdrojem bylo převážně kuře, další druhy masa a ryby. Často se v něm objevovaly také zeleninové saláty (vždy s dostatečným obsahem bílkovin), hnědá rýže, ovesné vločky, řecký jogurt, ořechy a ovoce. Co se týče suplementace, užíval herec hlavně syrovátkový protein, BCAA, glutamin, omega 3,6 a 9 mastné kyseliny a také kasein

Filmové hvězdy radí: Jak se dostat do kondice?

2. Dr. Smolder Bravestone (Jumanji) – Dwayne Johnson alias Rock

Dwayna “The Rock” známe z filmů jako Rychle a zběsile, Skyscraper, Pobřežní hlídka nebo Jumanji. Při pohledu na tuto obrovskou horu svalů nám však musí být jasné, že taková změna se člověku nestane jednoduše přes noc. 

Johnson své postavy dosáhl díky kariéře profesionálního wrestlera víceméně postupně a ve špičkové formě se nyní udržuje po většinu roku. Obvykle se 3–4 dny v týdnu věnuje silovému tréninku, 2–3 dny kardiu a 1 den odpočívá. Jeho cílem je především nárůst svalové hmoty a udržení co nejnižšího procenta tělesného tuku. Dwaynův speciální tréninkový plán pro sérii filmů Jumanji zahrnoval:

  • 5x týdně silový trénink jedné svalové partie: záda, prsa, nohy, ramena, ruce

  • 2x týdně odpočinek

Co se týče stravování, je Dwayne velkým zastáncem whole foods (průmyslově minimálně zpracovaných potravin). Jeho jídelníček o energetické hodnotě 5 000–7 000 kcal tak z velké míry tvoří komplexní potraviny s minimálním množstvím “junk foods” a zpracovaných produktů v občasných cheat dnech. Dwayne jí 5–7 porcí denně a každé jídlo se snaží připravit maximálně nutričně vyvážené. Samozřejmostí v jeho jídelníčku je:

  • vysoký obsah kvalitních bílkovin (top zdrojem jsou pro něj zejména ryby, vaječné bílky a další druhy masa)

  • dostatek zeleniny a ovoce 

  • dostatek komplexních sacharidů (rýže, sladké brambory, obiloviny), bez kterých, jak on sám tvrdí, by neměl dostatek energie pro tvrdý trénink

Ze suplementů “The Rock” užívá zejména: rybí olej, kasein, syrovátkový proteinaminokyseliny.

Filmové hvězdy radí: Jak se dostat do kondice?

3. Rocky Balboa – Sylvester Stallone

Příběh ikonického boxera Rockyho Balboy minul opravdu jen málokoho. Jeho vzhled a dovednosti, které můžeme obdivovat na filmovém plátně, však daly jeho představiteli Sylvestru Stallonovi pěkně zabrat. V prvních dvou filmech o Rockym byla Stallonovým cílem spíše štíhlá, vyrýsovaná postava a první radikální změna nastala až v období mezi filmy Rocky II a III (tzn. v letech 1979–1985). V té době trénoval spolu s kulturistou Franco Columbem a během 6 týdnů této intenzivní spolupráce nabral téměř 4,5 kg.

Hodnota Stallonova tělesného tuku byla v té době neuvěřitelných 2,9 % (jak herec sám uvedl na svém instagramu). Odvrácenou stranou atraktivního vzhledu však byly tvrdé silové, kruhové a HIIT tréninky. Extrémní podmínky přípravy pak vygradovaly incidentem, kdy si Stallone během natáčení scény v Rockym IV poškodil srdce.V tabulce si můžete prohlédnout ochutnávku z hercových tréninků během přípravy na film Rocky III.

RánoOdpoledne
Pondělíprsa/ramenaruce/břicho
Úterýzádanohy
Středaprsa/ramenabřicho
Čtvrtekrucebřicho
Páteknohyzáda
Sobotaprsa/ramenabřicho
Nedělerestrest

Stallone se stravoval vesměs 5x denně a jeho dieta byla založená na vysokém obsahu bílkovin, sacharidech a středním až nízkém obsahu tuku. Stavebními kameny bylo zejména maso, ryby, rýže, vločky, ovoce a zelenina. Součástí přípravy však byla i období extrémních diet, kdy herec jedl jen opečený toast nebo malou porci ovesných sušenek s hnědou rýží, trochou tuňáka a denně pil úctyhodných 25 šálků kávy. Tyto fáze byly podle herce obzvláště náročné a přiznal, že i když na plátně možná vypadal dobře, uvnitř se cítil naprosto příšerně a že tato forma tréninků a stravování je dlouhodobě naprosto nepoužitelná. Ze suplementů Stallone zvolil syrovátkový protein, aminokyseliny, multivitaminy a také spalovače

Filmové hvězdy radí: Jak se dostat do kondice?

Měli bychom si z přípravy filmových hvězd brát příklad i my?

Život filmové hvězdy už ze své podstaty vyžaduje časté změny tělesných proporcí do různých rolí. Právě kvůli této různorodosti postav a také omezenému množství času zahrnují přípravy na roli často drastické postupy, které nejsou dlouhodobě udržitelné a pro “běžného” člověka jsou proto zcela nevhodné. U herců, kteří se musí vypracovat pouze pro film, jsou také typické obrovské nálože jídla a extrémně náročné tréninky, ke kterým si časem vypěstují doslova odpor. Po skončení natáčení pak nemají sebemenší chuť na sobě dále pracovat a těžce vydobytá forma mizí rychlostí blesku.

U běžné populace není na rozdíl od herců potřeba uchylovat se k těmto rychlým, agresivním a neudržitelným způsobům proměn. Extrémní postupy totiž ve finále často vyústí v nechuť k jídlu i cvičení, přejídání nebo vyhledávání “junk food”. Dokonce sám Sylvester Stallone se nechal po přípravě na film Rocky III slyšet, že kdyby měl “obyčejným” lidem něco poradit, bylo by to varování, aby ve cvičení a dietě nepodnikali šílenosti v podobě nějakých extrémů a raději se soustředili na své zdraví a dobrý pocit. 

Co si z toho vzít?

Herci během přípravy na své role procházejí dramatickým koloběhem, ve kterém musí být jednou maximálně “vysekaní”, jednou hubení a někdy zase doslova obézní. Na tyto přeměny většinou mají jen malé množství času, a tak často sahají po extrémních a dlouhodobě neudržitelných způsobech diety i tréninků. 

Zvracení při trénincích, odpor k jídlu i pohybu, hladovění, zranění a nesnesitelný pocit únavy a vyčerpání opravdu nejsou něčím, na co bychom měli při snaze dosáhnout našich cílů sázet. Cestu k vysněné postavě a zdravému životnímu stylu je totiž třeba budovat postupným a dlouhodobě udržitelným způsobem, se kterým nás budou tréninky bavit a budeme se cítit silní, v kondici a plní energie. 

Jak získat tělo superhrdiny? Vyzkoušej přípravu Hugha Jackmana pro roli Wolverina
Jak získat tělo superhrdiny? Vyzkoušej přípravu Hugha Jackmana pro roli Wolverina
Toužíte po těle superhrdiny? Nemůžeme vám zaručit, že ho za pár dní dosáhnete. Můžeme vám ale blíže představit plán, díky kterému Hugh Jackman dosáhl za několik měsíců formy, kterou okouzlil nejednu ženu jako Wolverine. Zkusíte to taky?
Jak se tvoří tělo superhrdinky aneb Jak Gal Gadot dřela pro roli Wonder Woman?
Jak se tvoří tělo superhrdinky aneb Jak Gal Gadot dřela pro roli Wonder Woman?
Tělo Wonder Woman není zadarmo. Gal Gadot na něm poctivě pracovala více než půl roku. Zvládli byste to taky? Co všechno musela herečka pro vysněnou roli udělat?
Jak na cheat day aneb Jak se jeden den v týdnu přejíst vstříc rychlejšímu hubnutí
Jak na cheat day aneb Jak se jeden den v týdnu přejíst vstříc rychlejšímu hubnutí
Může nám cheat day neboli sněz vše, na co máš chuť, pomoci lépe, rychleji a udržitelně hubnout?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit: jak jej vypočítat a správně nastavit?
Kalorický deficit je základem úspěšného hubnutí – co si ale pod tímto pojmem představit, a jak vědomosti poté uvést do praxe?
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
6 efektivních rad, jak konečně zhubnout břicho
Klíčem k plochému břichu je strava a komplexní trénink. Je však vůbec reálné se cíleně zbavit tuku na břiše, nebo jen bojujeme s větrnými mlýny?
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Nejlepší cviky na záda! TOP 7 cviků na pořádné véčko
Snad každý muž by chtěl mít velká a široká záda, která dokážou divy nejen v posilovně, ale také přitáhnout pozornost řady opačného pohlaví. Podívejme se na několik základních cviků pro perfektní záda!
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
Nejlepší cviky na břicho! TOP 8 cviků pro pořádné břišáky
K vyrýsovaným břišním svalům budete potřebovat vedle nízkého % podkožního tuku také kvalitní a komplexní trénink břicha. Jaké cviky jsou ty nejlepší?
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Nejlepší cviky na biceps! TOP 6 cviků na mohutné ruce
Mohutné paže chce mít asi každý návštěvník posilovny. Jak se k nim efektivně dopracovat? Náš přehled cviků vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Nejlepší cviky na triceps v posilovně i doma!
Triceps tvoří většinu svalové hmoty paže. Pokud chcete, aby vaše ruce připomínaly medvědí tlapy, máme pro vás zásobník cviků, který vám s tím pomůže!
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Nejlepší cviky na zadek! TOP 10 cviků na zpevnění zadku
Přáli byste si pevné, kulaté a dokonalé hýždě? S trochou vytrvalosti se vám tenhle sen snadno splní! Přinášíme vám přehled 10 účinných cviků pro zpevnění hýžďových svalů, které vám pomohou k vytvarovanému a pevnému zadku.
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Jak často cvičit a jak rozdělit partie pro rychlé výsledky?
Kolikrát týdně máme trénovat? Máme pro vás komplexní návod na to, jak si rozložit cvičení podle vašich časových možností!
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Nejlepší cviky na střed těla! TOP 5 cviků pro pevný core
Svalům středu těla (CORE) a jejich správnému procvičení by měla věnovat dostatečnou pozornost celá populace. Víte, jakým způsobem střed těla cvičit?
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Nejlepší cviky na prsa! TOP 7 cviků na rozvoj prsních svalů
Jak nejlépe cvičit prsní svaly? K velkému hrudníku benchpress prostě nestačí! Na jaké cviky bychom ve svém tréninku prsních svalů neměli zapomínat?
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
10 způsobů, jak zrychlit metabolismus a zhubnout
Zjistěte, jak ovládnout a zrychlit váš metabolismus vstříc rychlejšímu spalování energie a snadnějšímu hubnutí díky jednoduchým tipům uvnitř článku.
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Nejlepší cviky na nohy! TOP 7 cviků na kvadricepsy
Dnes si představíme nejefektivnější cviky k vytvarování, posílení a zesílení přední strany stehen!