Jak na zdravá střeva

Markéta Blahunková
Markéta Blahunková před 2 dny
Uložit článek
Jak na zdravá střeva
jak na zdravá střeva

Stav našich střev a zastoupení mikroorganismů zde žijících má neopomenutelný vliv na celkové zdraví. Souvisí s trávicími potížemi, syndromem dráždivého tračníku, poruchami menstruačního cyklu, obezitou, poruchami imunity a jinými potížemi. 

A není se čemu divit – počet přítomných bakterií převyšuje neuvěřitelných 100 bilionů a mimo bakterie zde nalezneme i viry, archeony a jednobuněčné eukaryotní organismy. Jak tedy dosáhnout toho, aby tohle nemalé zastoupení organismů v těle bylo pro naše zdraví to nejpříznivější?

Střeva a mikroorganismy

Mikroorganismy přítomné ve střevě pomáhají s trávením některých živin, mohou tvořit významné látky (mastné kyseliny s krátkým řetězcem, vitamin K, B12, biotin, kyselina listová), pomáhají potlačovat množení patogenních mikroorganismů, příznivě ovlivňují imunitní funkce střeva, zapojují se do metabolismu živin a další. 

Zkrátka a dobře, naší snahou by měla být podpora životaschopnosti příznivých kmenů těchto mikroorganismů. Jak na to? 

Vláknina a prebiotika

Vláknina je ve střevě fermentována mikroorganismy za vzniku mastných kyselin s krátkým řetězcem. Nejen že tyto kyseliny slouží jako zdroj energie pro střevní buňky, mají vliv i na imunitu a metabolismus tuků. 

Specifické složky vlákniny, které jsou fermentovány daným, pro naše střevo symbiotickým kmenem mikroorganismu, označujeme za prebiotikum. Přítomnost prebiotické vlákniny ve stravě podporuje růst příznivých mikroorganismů a podporuje správnou funkci trávení a metabolismu živin.

Mezi zdroje prebiotické vlákniny řadíme ovoce, zeleninu, celozrnné obiloviny včetně ovesných vloček, drcená lněná a chia semena a luštěniny.

obrázek z gettyimages.com

Probiotika

Jedná se právě o ty mikroorganismy, které jsou pro lidské tělo příznivé, chceme jimi střevo kolonizovat a jejich přežívání pomocí prebiotik zajistit. 

Je vhodné probiotické kultury dopravovat do těla buď přirozenou formou (např. fermentované mléčné výrobky) nebo formou doplňků stravy – ty mají různé zastoupení mikrobiálních kmenů (Laktobacillů, Bifidobakterií, Streptokoků a dalších), pro člověka je však zejména důležité, aby byla do těla denně přivedena minimálně 1 miliarda mikroorganismů a není specificky dáno, na které kmeny se má každý z nás zaměřit.

Čemu se naopak vyhnout?

Negativní vliv na složení střevní mikrobioty má konzumace alkoholu a západní styl stravování (vysoce průmyslově zpracované potraviny) – lze zmínit nadměrný příjem tuků a nasycených mastných kyselin, cukrů a nedostatek vlákniny. 

Kromě stravy má vliv na složení mikrobioty i fyzická aktivita, která zvyšuje diverzitu, aktivitu a počet prospěšných mikroorganismů ve střevě. Nedostatek pohybu pak bude bránit v zisku těchto zdravotních přínosů.

Co si z toho vzít?

Udržování příznivého zastoupení mikroorganismů ve střevě je důležité pro udržení celkového zdraví organismu. Pro dosažení zdravého střeva je nezbytný dostatečný příjem vlákniny s důrazem na prebiotickou vlákninu. Dále pak příjem probiotických mikrobiálních kultur formou fermentovaných potravin či doplňků stravy a pravidelná fyzická aktivita.

Přidej se k 31 tis. odběratelů

Každému z nich jednou týdně vybíráme ty nejlepší články, které jsou určeny 100% právě jemu.

Odebírat
1 Líbí se mi Uložit článek
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________
  • ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________ ________

    ____________________